توصیه‌های تغذیه‌ای روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده

تغذیه در ایام ماه رمضان برای هر یک از افراد در گروه سنی و افراد خاص می‌تواند متفاوت باشد. در این بین روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده نیز تفاوت‌هایی دارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد که به آن زهرا وکیلی کارشناس برنامه سلامت مادران مرکز بهداشت شماره یک می‌پردازد.

تاریخ انتشار: 12:15 - چهارشنبه 1403/01/15
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
توصیه‌های تغذیه‌ای روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده

به گزارش اصفهان زیبا؛ تغذیه در ایام ماه رمضان برای هر یک از افراد در گروه سنی و افراد خاص می‌تواند متفاوت باشد.

در این بین روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده نیز تفاوت‌هایی دارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد که به آن زهرا وکیلی کارشناس برنامه سلامت مادران مرکز بهداشت شماره یک می‌پردازد.

توصیه برای مادران باردار

در سه ماهه اول بارداری به ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به‌خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود 16 ساعت می‌رسید، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین بزند.

در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون(گلوکز خون مادر) تأمین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند. بنابر این در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم وزن نباشد، جنین او با توجه به سن جنینی رشد خوبی داشته باشد، فشار‌خون طبیعی داشته باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت کند و بیماری خاصی نداشته باشد، قادر به روزه گرفتن است.

توصیه برای مادران شیرده

در مادران شیرده نیز از آنجا که در شش ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک می‌شود، بهتر است در این ایام از روزه‌‌داری خودداری کنند.

در شش ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد.

در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد. بنابراین در صورتی که مادر شیرده مایل به گرفتن روزه در ماه مبارک است، باید نکات زیر را رعایت کند:

♦ در وعده سحر و افطار و شام منابع پروتئین مانند: گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات و همچنین انواع سبزی، سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

♦ برای تأمین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B به میزان ۲ تا ۳ لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند.

♦ پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل ۸ لیوان آب و مایعات مصرف کند که به دلیل کم‌آبی بدن حجم شیر مادر کم نشود.

♦ از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روز خودداری کرده و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × سه =