اجرای طرح «کرامت مادری» در مدیریت شهری اصفهان

واکاوی نقش زنان در اداره توسعه شهر

در حال حاضر زنان می‌توانند همپای مردان در ادارات، سازمان‌ها و نهادها فعالیت و نقش ارزنده‌ای ایفا کنند. رشد شتابان شهرها، گسترش شهرنشینی و مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش‌ازپیش احساس شود.

تاریخ انتشار: 10:47 - یکشنبه 1403/01/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
واکاوی نقش زنان در اداره توسعه شهر

به گزارش اصفهان زیبا؛ در حال حاضر زنان می‌توانند همپای مردان در ادارات، سازمان‌ها و نهادها فعالیت و نقش ارزنده‌ای ایفا کنند. رشد شتابان شهرها، گسترش شهرنشینی و مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش‌ازپیش احساس شود. زنان همان‌گونه که امور خانه را که مصداق کوچکی از امور شهری است، به‌راحتی مدیریت می‌کنند، می‌توانند در سطوح مختلف مدیریت شهری نقش ایفا کنند و تأثیر چشمگیری داشته باشند.

نتایج نشان می‌دهد در عصر حاضر، فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای مشارکت زنان، بهره‌وری و بهره‌گیری بهتر از قدرت و خلاقیت آن‌ها، در سرفصل منابع و سرمایه‌های نوین قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه برای نیل به اقتصادی پویا، حضور و شرکت زنان را در کارآفرینی ضروری می‌دانند. در ایران زنان در سازمان‌های اداری مرتبط با مدیریت شهری نقش بسیار ناچیزی دارند و اصفهان هم از این قاعده مستثنا نیست؛ اما سال گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان فراخوانی با عنوان «نقش زنان در اداره و توسعه شهر» با هدف نیازسنجی بانوان منتشر کرد.

در این خصوص رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان به نکاتی اشاره کرد. فرزانه کلاهدوزان گفت: در سال گذشته فراخوان «نقش زنان در اداره و توسعه شهر» منتشر و تحقیقات خوبی در رابطه با نیازهای بانوان در شهر انجام شد که نیازمند به‌روزرسانی بود؛ در همین راستا امسال این موضوع بازنگری می‌شود. او اشاره‌ای داشت به مهم‌ترین اقدامات و مصوبات کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان و در این باره اظهار کرد: سال گذشته بر روی مسائل مربوط به بانوان به دلیل مشغله زیاد سایر کمیسیون‌ها، کمتر تمرکز می‌شد، اما در کمیسیون خانواده بوستان‌های خانواده‌محور، بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سال گذشته تعداد و وضعیت موجود فضاهای بی‌دفاع شهری بررسی شد تا از آن‌ها استفاده شود. همچنین امن‌سازی فضاها در شهر شناسایی و به مناطق ابلاغ شد. امسال هم مجددا موضوعات در این زمینه رصد و پایش می‌شود. رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان هدف از اعلام فراخوان «نقش زنان در اداره و توسعه شهر» را بهره‌مندی از نظرات و پیشنهاد‌های بانوان که نیمی از جمعیت شهر هستند، دانست.

کلاهدوزان توجه به نیازها را برای راهبرد برنامه‌های عملیاتی راهگشا دانست و خاطرنشان کرد:، در این برنامه با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان پرسش‌نامه‌ای تدوین شدکه داده‌های موجود باید به‌روزرسانی می‌شد. همچنین امسال واکاوی فراخوان نقش زنان در مدیریت شهری در سال جاری پیگیری می‌شود. او گفت: سال گذشته تشکیل اداره امور بانوان در شهرداری پیگیری و کمیته‌ای ذیل معاونت فرهنگی راه‌اندازی شد که هدف آن بررسی ساختار مربوطه، پایش اهداف و بررسی پیشرفت این کمیته است که امسال در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با همکاری سازمان میادین برای بانوان سرپرست خانوار میزهای جدید در بازارهای کوثر اختصاص داده شد تا محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین بزرگداشت روز زن و هفته مادر با همکاری سایر دستگاه‌ها پرنشاط برگزار و خدمات خوبی ارائه شد.

کلاهدوزان اظهار کرد: بودجه مجموعه «ریحانه» که در آن دیدگاه‌های اقتصادی، تفریحی و خانواده‌محوری مورد توجه قرار دارد، از بودجه سال جاری حذف شد؛ اما همچنان به دنبال مکانی برای خدمات‌رسانی به بانوان هستیم.

او گفت: بانوان شاغل در شهرداری اصفهان تنها ۱۰ درصد هستند و برخی آزمون‌های استخدامی فقط باید برای بانوان برگزار شود تا میزان ورودی آن‌ها افزایش پیدا کند و توانمندی آن‌ها ظهور بیشتری داشته باشد؛ البته تاکنون چند معاونت مالی مناطق به بانوان سپرده شده و به تعداد قبلی افزوده شده است.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان اشاره‌ای داشت به جلسه‌ای که با حضور بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برگزار شده است و در این خصوص اظهار کرد: در این راستا وظایف قانونی شهرداری و لایحه کارت منزلت شهروندی بررسی شد که طبق این لایحه، مادران دارای بیش از سه فرزند نیز می‌توانند از این کارت استفاده کنند. کلاهدوزان تصریح کرد: جلسه‌ای در رابطه با شهر دوستدار کودک و مشکلاتی که وجود دارد و باید رفع شود برگزار شد، همچنین بخشی از لایحه بودجه مربوط به نوجوانان و خانواده بررسی شد.

او با بیان اینکه سال گذشته طرح «کرامت مادری» بررسی و امسال پیگیری می‌شود تا به نتیجه برسد، افزود: این طرح مشابه طرح «کرامت مادری» وزارت بهداشت است که تلاش می‌کنیم در مدیریت شهری اجرا شود؛ همچنین برای هم‌اندیشی در رابطه با امکان‌سنجی و مکان‌یابی برای احداث مجموعه‌های فرهنگی دختران نوجوان نیز جلساتی برگزار شد. رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان از گسترش ظرفیت‌های تفریحی ویژه دختران نوجوان خبر داد و گفت: این ظرفیت‌ها در برنامه «اصفهان من» معرفی می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 4 =