املاکی‌ها می‌گویند: نرخ دلار تأثیر مستقیمی روی قیمت ملک در سه‌ماه پایانی سال گذشته گذاشت

مسکن اصفهان در سربالایی قیمت‌ها

قیمت مسکن در اصفهان طی ماه‌های پایانی سال گذشته افزایش بیشتری نسبت به ماه‌های ابتدایی سال داشته است.

تاریخ انتشار: 09:18 - یکشنبه 1403/01/26
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مسکن اصفهان در سربالایی قیمت‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ قیمت مسکن در اصفهان طی ماه‌های پایانی سال گذشته افزایش بیشتری نسبت به ماه‌های ابتدایی سال داشته است. برخی املاکی‌ها از افزایش صددرصدی تورم ملک در ماه‌های پایانی سال گذشته در اصفهان خبر می‌دهند و در مقابل به گفته آن‌ها قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال ثابت بوده است. درواقع طی این بازه زمانی قیمت ملک در اصفهان نه کاهش داشته و نه افزایش پیدا کرده است.

سال گذشته بازار مسکن اصفهان با رکود مواجه بوده و فعالان این حوزه از کاهش شدید معامله خریدوفروش خبر می‌دهند؛ به‌طوری‌که بعضی از املاکی‌ها مجبور به بستن بنگاه املاک خود شده‌اند.

در این کلان‌شهر فروشندگان با توجه به رشد تورم از فروش املاک خود منصرف شده و به‌دلیل انتظار برای رشد بیشتر قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند. از سوی دیگر، خریداران نیز با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت مسکن توان خرید ملک را با توجه به سرمایه و نیاز خود نداشته‌اند. به‌زعم املاکی‌های اصفهان، تا زمانی که این روند ادامه یابد بازار مسکن در شهر اصفهان در رکود به سر خواهد برد.

افزایش قیمت دلار اصلی‌ترین مؤلفه‌ای است که فعالان بازار مسکن روی آن انگشت می‌گذارند و اعلام می‌کنند این عامل تأثیر زیادی در افزایش تورم در بخش مسکن داشته است. نوسانات قیمت دلار باعث افزایش قیمت مسکن شده و به همان نسبت خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی و نیازمند با چالش‌های متعدد مواجه شده‌اند. بازار مسکن اصفهان نیز از این رویداد بی‌تأثیر نبوده و به گفته فعالان، با رکود و تورم شدید، به‌ویژه در سال‌های 1401 و 1402 مواجه شده است؛ شرایطی که بنا بر پیش‌بینی برخی از املاکی‌های اصفهان در سال 1403 نیز پایدار خواهد بود.

قیمت ساخت مسکن؛ متری 85میلیون تومان!

درباره میزان تورم در بازار مسکن در شهر اصفهان یکی از پرسنل املاکی‌های سعادت‌آباد به «اصفهان زیبا» می‌گوید: در طی سال 1402 تورم در بازار مسکن افزایش صددرصدی داشته است. فروشندگان قیمت مناسب ارائه نمی‌دهند و ملکی که سال 1401 پنج میلیارد قیمت داشت را اکنون با قیمت دوازده میلیارد تومان هم نمی‌فروشند.

این فعال بازار مسکن تصریح می‌کند: از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت مسکن در سال گذشته تأثیر داشته، دلار است. قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن و سیمان نیز از دیگر دلایل تورم در حوزه مسکن است. همه بخش‌ها در کشور ما به قیمت دلار بستگی دارد. سال گذشته قیمت ساخت مسکن متری چهل‌میلیون تومان بود؛ اما در حال حاضر 85میلیون تومان است.

دلار تثبیت شود بازار مسکن هم به ثبات می‌رسد

یکی دیگر از پرسنل املاکی‌های منطقه شیخ‌صدوق اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: طی سال گذشته بازار مسکن در رکود به سر برده و شاهد افزایش یا کاهش قیمت مسکن به‌طور محسوس نبوده‌ایم. افرادی اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند؛ اما به‌طورکلی قیمت‌ها تغییر چشمگیری نداشته‌اند. در سال جدید نیز هنوز قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده و در صورت تثبیت قیمت دلار و ارز می‌توان شاهد افزایش چنددرصدی در حوزه مسکن باشیم.

او در ارتباط با میزان معاملات در بازار مسکن در سال گذشته در شمال شهر اصفهان می‌افزاید: میزان معاملات در این منطقه در سال گذشته بسیار کم بوده؛ به‌طوری‌که ما فقط یک معامله در زمینه خریدوفروش مسکن و تعداد انگشت‌شمار قرارداد اجاره و رهن داشتیم که قول‌نامه‌های آن‌ها موجود است.

سه‌ماه آخر سال قیمت‌ها افزایش شدید داشت

یکی دیگر از پرسنل املاکی‌های خیابان انقلاب نیز به «اصفهان زیبا» می‌گوید: در سه‌ماهه اول سال 1402 ما شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن بودیم؛ اما در سه‌ماهه دوم و سوم بازار در رکود به سر می‌برد. در طی سه‌ماهه چهارم با افزایش شدید قیمت در این بازار مواجه بودیم، در ماه جاری نیز ملک متری 55میلیون تومان به قیمت هر متر 60میلیون تومان عرضه می‌شود و تحت تأثیر دلار، شاهد جهش قیمت در این حوزه هستیم.

این فعال بازار مسکن خاطرنشان می‌کند: نرخ اجاره‌بها نیز در این بازه زمانی افزایش‌یافته و واحدی که 150 میلیون تومان رهن کامل بوده، اکنون با قیمت 250 تا 300 میلیون رهن می‌شود.

او درباره عوامل تأثیرگذار بر تورم در بازار مسکن می‌افزاید: قیمت دلار مهم‌ترین عامل است. وقتی در سه‌ماهه دوم و سوم قیمت دلار تقریبا تثبیت شد و شاهد کاهش قیمت خودرو خارجی بودیم، قیمت در بازار مسکن نیز تقریبا تثبیت شد؛ اما شاهد کاهش قدرت خرید مردم بودیم ؛ روندی که همچنان ادامه دارد. در حال حاضر قدرت خرید مردم شدیدا کاهش‌ یافته است؛ به‌ همین ‌دلیل میزان معاملات در سال گذشته تقریبا یک‌سوم سال 1401 بود.

این امر در اکثر املاکی‌ها رخ داده و بسیاری از همکاران ما دفاتر خود را بسته‌اند. این مشکل در حوزه اجاره و رهن نیز وجود داشت و به علت افزایش قیمت‌ها، مستأجرها قرارداد خود را تمدید کردند؛ به‌رغم مشکلاتی که داشتند.

کاهش معاملات به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم

پرسنل املاکی دیگر در منطقه کاوه اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: وضعیت بازار مسکن در کلان‌شهر اصفهان در سال 1402 راکد بود و در طی ماه جاری ما شاهد افزایش 10 تا 20درصدی قیمت در این بازار هستیم. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر راکدبودن بازار مسکن، پایین‌بودن قدرت خرید مردم بود؛ شرایطی که خارج از کنترل ماست و در سراسر ایران شاهد آن هستیم.

او درمورد میزان معاملات در سال گذشته، تصریح می‌کند: ما در سال گذشته نتوانستیم قراردادی تنظیم کنیم و سطح معاملات بسیار پایین بود. در سال جدید نیز نمی‌توانیم شاهد افزایش معاملات در بازار مسکن باشیم؛ زیرا قدرت خرید مردم با افزایش قیمت دلار به‌طور مدام کاهش می‌یابد.

بنابر اظهارات املاکی‌های اصفهان، شرایط نامناسب بازار مسکن این شهر در سال 1402 همچنان ادامه یافت. قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش داشت و توان مردم برای خرید ملک کمتر شد. با شروع سال 1403 نیز شاهد افزایش تورم در بازار مسکن در مناطق مختلف اصفهان هستیم؛ اما شرایط بازار مسکن اصفهان همچنان به‌گونه‌ای است که املاکی‌ها از نبود معامله‌ای مناسب در این بازار خبر می‌دهند.

بنا بر اظهارات املاکی‌ها، از مهم‌ترین عوامل دیگری که بر تورم در بازار مسکن شهر اصفهان تأثیر گذاشته است، می‌توان به قوانین و مقررات مربوط به خریدوفروش ملک در اصفهان ازجمله افزایش مالیات و تغییر شرایط قراردادهای ملکی، عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن، تغییر در نرخ ساخت‌وساز، مصالح ساختمانی و مهم‌تر از همه عدم‌ثبات در بازار ارز و طلا اشاره کرد.

تقریبا اکثر کارشناسان و فعالان بازار مسکن در پاسخ به چشم‌انداز بازار مسکن در سال جاری گفتند که نوسان در بازار دلار و طلا به‌طورمستقیم بر بازارهای اصلی، به‌ویژه بازار مسکن تأثیرگذار است و ثبات در بازارهای موازی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن کمک کند. با توجه به غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن نرخ دلار جو نااطمینانی نسبت به آینده در بازار مسکن جریان دارد و فعالان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند در آینده بازار مسکن به کدام سمت‌وسو می‌رود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + یازده =