کلید درمان بیماری‌های گوارشی با سوزن باز می‌شود

یکی از مهمترین بیماری‌های انسان، اختلالات گوارشی است، اختلالاتی که مربوط به معده و روده است و اغلب مزمن می‌شود، اما جای هیچگونه نگرانی نیست، چراکه می‌توان با سوزن، کلید درمان تمام بیماری‌های گوارشی را باز کرد!

تاریخ انتشار: 12:31 - سه شنبه 1403/01/28
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
کلید درمان بیماری‌های گوارشی با سوزن باز می‌شود

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از مهمترین بیماری‌های انسان، اختلالات گوارشی است، اختلالاتی که مربوط به معده و روده است و اغلب مزمن می‌شود، اما جای هیچگونه نگرانی نیست، چراکه می‌توان با سوزن، کلید درمان تمام بیماری‌های گوارشی را باز کرد! حتما می‌پرسید چگونه؟

بر اساس اطلاعات و آمارهای موجود، طب سوزنی موفقیت زیادی در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش دارد، به گونه‌ای که سازمان جهانی بهداشت، این شیوه را به عنوان درمان اصلی برای درمان برخی از بیماری‌ها و اختلالات دستگاه گوارش از قبیل زخم ‌معده معرفی کرده است.

همچنین این شیوه درمانی طبق دستورالعمل WHO به عنوان درمان اصلی و در برخی موارد به عنوان درمان تکمیلی برای تسکین و درمان بیماری‌های دستگاه ‌گوارش شناخته شده است.

به هر حال این شیوه درمانی، یکی از موفق‌ترین شیوه‌های درمانی طبیعی است که اقبال زیادی در درمان بیماری معده و روده و التهاب‌های این عضو از بدن داشته است.

اثر طب سوزنی بر انواع بیماری‌های گوارشی

رفلاکس معده: یکی از دلایل بروز رفلاکس معده یا به عبارت دیگر سوء‌هاضمه، از دیدگاه طب‌چینی حرکت انرژی درون دستگاه گوارش خلاف جاذبه زمین است.

به این ترتیب که هرگاه حرکت انرژی دستگاه گوارش و لوله گوارش بر خلاف جاذبه زمین به سمت بالا باشد، اختلال‌هایی در سیستم عملکردی دستگاه گوارش بوجود می‌آورد که در نهایت منجر به بروز رفلاکس معده می‌شود.

 در طب سوزنی، درمانگر با زدن سوزن به نقاط خاصی از بدن بیمار، به تنظیم انرژی و اصلاح حرکت دستگاه گوارشی در راستای جاذبه زمین کمک کرده و مانع از بروز رفلاکس معده می‌شود. اسید معده را به حد نرمال برمی‌گرداند و عملکرد روده کوچک و بزرگ را تنظیم می‌کند.

 به هر حال بهتر است بدانید که از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی، رفلاکس معده است که با طب سوزنی به طور کامل درمان می‌شود.

زخم‌های دستگاه گوارش: معمولاً به دلیل مشکلات گوارشی طولانی مدت فرسایش اسیدی در معده رخ می‌دهد. طب سوزنی و داروهای گیاهی چینی می‌توانند ترکیب قدرتمندی برای تقویت بهبود و کاهش تجمع اسید معده باشند.

درمانگران طب سوزنی با استفاده از چند سوزن می‌توانند روند درمان بیماری زخم معده را تسریع كنند. در این حالت متخصصان از طب سوزنی به ‌عنوان یك شیوه كمكی برای درمان زخم معده استفاده می‌كنند.

در این حالت درمانگران با كمك سوزن‌ها روی عملكرد عروق اثر می‌گذارند و ترشح میزان اسید معده را كنترل كرده و موجب تسریع درمان زخم معده می‌شوند.

از طرفی درمانگر با كمك این سوزن‌ها به كنترل میزان حرارت معده كمك كرده و به این ترتیب با كنترل فعالیت‌های عصبی بدن و كاهش تنش‌ها به درمان زخم معده می‌پردازد.

کولیت: سازمان بهداشت جهانی درمان كولیت‌های عصبی را به كمك طب سوزنی، یكی از موفق‌ترین درمان‌ها می‌داند و شیوه درمانی طب سوزنی را اولین درمان مكمل و كامل برای این بیماری معرفی كرده است.

این بیماری كه از آن با عنوان سندرم روده تحریك‌پذیر نام می‌برند، از جمله بیماری‌هایی است كه موجب بروز نفخ، دردهای ناشی از نفخ، یبوست و اسهال در افراد می‌شود.

یكی از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری وجود استرس، تنش و واكنش‌های عصبی است كه موجب بروز اختلال در عملكرد روده‌ها و دستگاه گوارش بدن می‌شود.

درمانگران طب چینی و طب سوزنی با ارائه چند سوزن به درمان این بیماری كه ناشی از استرس‌ها و تنش‌های عصبی است، كمك می‌كنند.

 در حقیقت این درمانگران با هدف قرار دادن سیستم عصبی بدن در 4 تا 5 جلسه به كاهش فشارهای عصبی در بدن كمك می‌كنند.

به هر حال تحقیقات دانشمندان نشان داده است که طب سوزنی بر روی درمان سندروم روده تحریک پذیر بسیار موثر بوده و با اثر بر روی مغز، باعث تسکین و بهبودی بیماری می‌شود.

یبوست: ابتلا به این بیماری دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها عدم مصرف مواد غذایی سرشار از سبزیجات و فیبر است.

در طب سوزنی درمانگران با افزایش توان و تقویت نیروی بدن و همین‌طور با تحریک عصبی دستگاه گوارش به منظور تسریع حرکت روده‌ها به بهبود عملکرد آن کمک می‌کنند.

به این ترتیب عمل جذب و دفع مواد غذایی سریع‌تر و با کیفیت بهتری انجام می‌شود. بنابراین یبوست بیمار به مرور طی دریافت جلسات درمانی از بین می‌رود.

البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که گاهی عوامل دیگری از قبیل بروز عدم تعادل حرارت اندام‌های درونی بدن موجب ابتلا به یبوست و کندی عملکرد دستگاه گوارش به ویژه در روده‌ها می‌شود.

 این عدم تعادل، علاوه بر آنکه به بروز اختلال‌هایی مانند یبوست و اسهال منجر می‌شود، می‌تواند موجب ابتلای بیمار به برخی از التهاب‌ها و زخم‌های دستگاه گوارشی نیز شود.

به توصیه درمانگران طب سوزنی چین، افرادی که مبتلا به این عدم تعادل درونی هستند، بهتر است از مصرف ادویه‌ها و غذاهایی که طبع گرم دارند، پرهیز کنند.

عامل سومی نیز در بدن وجود دارد که ممکن است منجر به بروز یبوست در بدن شود و آن ابتلای بیمار به رفلاکس معده است.

افراد مبتلا به رفلاکس به این جهت که دچار حرکت انرژی در خلاف جهت جاذبه زمین هستند، به طور پیوسته مواد زائد موجود در روده‌هایشان به سمت بالای سیستم گوارشی کشیده و این موجب کندی حرکت در روده‌ها و بروز یبوست می‌شود.

خوشبختانه طب سوزنی برای درمان هر سه عامل بروز یبوست راهکارهای مفیدی دارد و طی 10 تا 20 جلسه درمانی قادر است، این اختلال‌ها را درمان کند.

اسهال: ممکن است این اختلال مزمن یا گاه به گاه باشد که در هر صورت طب سوزنی می‌تواند آن را درمان کند.

در واقع طب سوزنی قادر است بیماری اسهال را که نتیجه اختلال در عملکرد روده‌ها و عدم تعادل انرژی در آنهاست، درمان کند.

نفخ: تجمع گاز یا نفخ می‌تواند ترکیبی از رکود، ضعف سیستم گوارش و انتخاب نامتعادل مواد غذایی باشد که با طب سوزنی می‌توان به‌راحتی به مداوای آن پرداخت.

تومورهای دستگاه گوارش: در مـورد تومورهـای دسـتگاه گوارش و بیماری‌های بدخیم هرچند هنوز تحقیقات مجامع علمی دنیا ادامه داشته و کامل نشده است، ولی به دلیل اینکه طب سوزنی کاملا بدون عوارض جانبی است، در کشور چین در درمان تمام بیماری‌های مزمن از طب سوزنی استفاده می‌شود که در بسیاری موارد نتایج درمانی بسیار شگفت‌انگیز بوده و بیماران از آن سود می‌برند.

بوی بد دهان: درمانگران طب چینی معتقدند ماندن بیش از حد غذا درون معده و ‌تخلیه نكردن به موقع آن موجب بوجود آمدن بوی بد در دهان می‌شود، این عارضه در افراد چاق یا افرادی كه دچار اضافه وزن هستند، بیشتر دیده می‌شود، اما خوشبختانه درمانگران طب سوزنی با كار كردن روی نقاط مخصوص دستگاه گوارش بویژه معده به درمان بدبویی می‌پردازد.

نحوه عملکرد طب سوزنی

متخصص طب سوزنی با گذاشتن سوزن‌های بسیار ظریف در مناطق خاصی از بدن، تعادل از دست رفته را به دستگاه گوارش برمی‌گرداند و پس از آن با رعایت رژیم غذایی، سلامتی کامل بیمار بازمی‌گردد.

سوزن‌های طب سوزنی بسیار ظریف است و درد چندانی ندارد و هر سوزن برای بیمار اختصاصی بوده و بسته به شدت و طول مدت بیماری طی چند جلسه درمان آثار مفید درمانی خود را ظاهر می‌کند.

‌طب سوزنی در نوع علمی و آکادمیک خود قادر است:

♦ تعادل بین سیستم اعصاب و دستگاه گوارش(سمپاتیک و پاراسمپاتیک) ایجاد کند.

♦ ترشح اسید و آنزیم را در دستگاه گوارش کاهش دهد.

♦ با آرام سازی بیمار، از تحریکات عصبی ناخواسته دستگاه گوارش جلوگیری کند.

با این اوصاف، طب سوزنی در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های گوارشی نقش مهمی داشته و به کاهش مصرف داروها و حتی قطع آنها در بعضی از بیماران منجر خواهد شد.

ضمنا از بسیاری از اثرات دارویی مفید‌تر و بدون هیچگونه عوارض دارویی بطور طبیعی باعث درمان بیماران می‌شود به شرطی که بوسیله پزشکان دوره دیده انجام شود.

در حقیقت طب سوزنی از طریق کم کردن استرس‌(که جزء اصلی‌ترین عوامل ایجادکننده بیماری‌های گوارشی است)، کاهش التهاب روده و معده، افزایش گردش خون در دستگاه گوارش و کاهش اسید معده باعث تنظیم عملکرد معده و روده‌ها می‌شود.

همچنین طب سوزنی با پرداختن به مشکلات عاطفی و هیجانی که ممکن است منشأ مشکلات گوارشی فرد باشند، دوره درمان بیماری‌های گوارشی را کمتر کرده و بهبود به صورت ریشه‌ای‌تر صورت خواهد گرفت. بدان معنا که تنها به علت فیزیکی مشکل رسیدگی نمی‌شود و هدف، به تعادل رساندن کل وضعیت جسمی و هیجانی فرد است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 4 =