ضرورت بازنگری در روابط خواهرخواندگی با رویکرد اقتصادی

ما باید برای رسیدن به یک اقتصاد و توسعه پایدار در ساختار روابط خواهرخواندگی خود تغییراتی ایجاد و آن‌ها را به‌روز کنیم.

تاریخ انتشار: 15:25 - شنبه 1403/02/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ضرورت بازنگری در روابط خواهرخواندگی با رویکرد اقتصادی

به گزارش اصفهان زیبا؛ ما باید برای رسیدن به یک اقتصاد و توسعه پایدار در ساختار روابط خواهرخواندگی خود تغییراتی ایجاد و آن‌ها را به‌روز کنیم. باید به تعامل‌های خواهرخواندگی‌مان رنگ‌وبوی اقتصادی دهیم. روابط خواهرخواندگی به‌عنوان یک راهبرد مهم در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهری در کل دنیا شناخته می‌شود؛ رویکردی با هدف دستیابی به یک هم‌گرایی در مسیر ارتقای روابط بین‌المللی شهرها در حوزه‌های مختلف که البته با استفاده صحیح از تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی محقق می‌شود و بدون عمل به مفاد این قراردادها روابط خواهرخواندگی به بهبود شرایط شهری و بالابردن کیفیت زندگی شهروندان کمکی نخواهد کرد؛ این در حالی است که بیشتر نهادها و مسئولان شهری به اهمیت این موضوع واقف‌اند و در راستای بهره‌گیری حداکثری از این امکان همچنان برنامه مشخص و تخصصی به‌منظور تقویت ارتباطات بین‌المللی میان شهرها و احیای روابط خواهرخواندگی ندارند؛ درحالی‌که می‌توانند با تمرکز بر این حوزه و ایجاد پایگاه‌های تخصصی و به‌کارگیری افراد کارآمد به هدف موردنظر که آینده‌ای خوب برای شهرهاست، نزدیک شوند و پیوند واقعی بین شهرهای خواهرخوانده به‌وجود آورند.

تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی را به‌روز کنید

تیم معاونت بین‌الملل کنونی شهرداری تهران به منظور رفع مشکلات و چالش‌ها در حوزه بین‌المللی شهرها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بستر روابط خواهرخواندگی، تمامی تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی را از ابتدای انقلاب تاکنون موردبررسی قرار داد و رویکرد این تفاهم‌نامه‌ها را به‌سمت توسعه فعالیت‌ها و تعامل‌های اقتصادی در قالب دیپلماسی اقتصادی با شهرهای دیگر دنیا پیش برد.

در خصوص جزئیات این راهکار جدید شهرداری تهران با هدف بهبود روابط خواهرخواندگی باید گفت ما در معاونت بین‌الملل شهرداری، اداره جدیدی با عنوان اداره دیپلماسی اقتصادی ایجاد کردیم که مسئولیت اصلی این بخش، بازبینی تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی کنونی، ایجاد تفاهم‌نامه‌های جدید خواهرخواندگی و تمرکز بر همکاری‌ها و روابط اقتصادی با دیگر شهرها در حوزه بین‌الملل است؛ همچنین در بازبینی تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی، از محورهای اقتصادی اشاره‌شده لیستی تهیه و در خصوص آن‌ها با شهرهای خواهرخوانده نامه‌نگاری‌هایی انجام شد.

به آن‌ها اعلام کردیم این آمادگی را داریم تا تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی را با اهداف اقتصادی در قالب همکاری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به‌روز کنیم؛ پیشنهادی که بلافاصله با استقبال شهرهای خواهرخوانده تهران روبه‌رو و تفاهم‌نامه خواهرخواندگی از سوی آن‌ها وارد مسیر بازبینی شد؛ ردوبدل‌هایی که به دلیل وجود کرونا اکثرا به‌صورت آنلاین انجام شد و به امضای تفاهم خواهرخواندگی در قالب جدید انجامید.

چگونه تفاهم‌نامه خواهرخواندگی را عملیاتی کنیم؟

برای ایجاد روابط خواهرخواندگی جدید باید ابتدا نیازهای اقتصادی شهری موردتوجه قرار گیرد و توانمندی‌های اقتصادی طرف مقابل با دقت بررسی شود. در تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی محورهای مورداستفاده‌ای که از قبل موردتوجه واقع شده است، باید آورده شود؛ آن‌طور که بتوانیم از نقاط قوت خود در تحقق نیازهای طرف مقابل استفاده کنیم و نیازهایمان را از طریق توانمندی‌های طرف مقابل محقق سازیم. با این رویکرد به تفاهم‌نامه خواهرخواندگی جنبه عملیاتی می‌دهیم.

برنامه‌های هدفمند برای رفع نیازهای شهری

تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی موجود اکثرا جنبه غیرعملیاتی دارد. تفاهم‌نامه خواهرخواندگی شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهای ما باید از شکل امضاها، دیدارها یا برنامه‌های تشریفاتی به‌سمت اتفاق‌های عملیاتی و هدفمند برای رفع نیازهای شهری سوق داده شود؛ برای مثال، طی هشت سال گذشته پیشنهادی برای ایجاد مترو از سوی شهری در اروپای شرقی که تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با ما دارد، داشتیم که متأسفانه دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران هیچ توجهی به این درخواست که بارها هم تکرار شده بود، نکرد و حالا طی مذاکره‌هایی که با مسئولان این شهر انجام شده است، امیدواریم بتوانیم این پروژه را زنده کنیم و به سرانجام برسانیم. ما می‌توانیم با اعزام پیمانکاران خود به شهرهای خارجی نوعی درآمدزایی از این طریق داشته باشیم.

به تعامل‌های خواهرخواندگی رنگ‌وبوی اقتصادی دهیم

ظرفیت‌های گردشگری غنی اصفهان غیرقابل انکار است و استفاده از آن‌ها در روابط خواهرخواندگی باید مدنظر قرار گیرد. اگر تهران نیز همچون اصفهان از ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری و فرهنگ برخوردار بود، می‌توانست با استفاده از این ابزار اهداف اقتصادی خود را محقق کند.

درست است که در ارتباط‌گرفتن با دیگر شهرهای دنیا، ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی بسیار اهمیت دارد، اما آیا این سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی به‌تنهایی کافی است؟ جواب خیر است. ما باید برای رسیدن به یک اقتصاد و توسعه پایدار در ساختار روابط خواهرخواندگی خود تغییراتی ایجاد و آن‌ها را به‌روز کنیم. باید به تعامل‌های خواهرخواندگی‌مان رنگ‌وبوی اقتصادی دهیم.

راهکار بنده برای تقویت و احیای روابط اصفهان با شهرهای خواهرخوانده‌اش این است که نهاد حوزه گردشگری و توریست شهرداری اصفهان باید متولی رسیدگی به روابط خواهرخواندگی اصفهان شود. ابتدا معاونت بین‌الملل شهرداری باید با همتای خود در شهرهای خواهرخوانده به‌منظور بازبینی و به‌روزکردن قراردادهای خواهرخواندگی ارتباط برقرار کند و اگر این اقدام صورت نگرفت، بلافاصله مسئولان حوزه گردشگری شهرداری‌ها وارد عمل شوند و جلسه آنلاینی را در این رابطه برگزار و چالش‌های موجود را برطرف کنند.

  • مهدی خرسند
    مهدی خرسند

    رئیس اداره دیپلماسی اقتصادی شهرداری تهران

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =