در گفت‌وگو با حامد یزدیان، منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم،چگونگی تحقق حیات دائمی زاینده‌رود را بررسی کردیم

حل بحران آب اصفهان در مسیر قانون

به خاطر کمبود بارش و خشک‌سالی طی سال‌های اخیر و البته برخی سیاست‌های نادرست در حوزه مدیریتی، کشور با مشکل کم‌آبی و چالش‌های در پی آن مواجه است …

تاریخ انتشار: 10:12 - یکشنبه 1403/02/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حل بحران آب اصفهان در مسیر قانون

به گزارش اصفهان زیبا؛ به خاطر کمبود بارش و خشک‌سالی طی سال‌های اخیر و البته برخی سیاست‌های نادرست در حوزه مدیریتی، کشور با مشکل کم‌آبی و چالش‌های در پی آن مواجه است؛ چالشی که در نواحی مرکزی همچون اصفهان به‌مراتب حادتر است و باعث شده دولت در راستای حل آن طرح‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار دهد .

به گفته حامد یزدیان، نماینده منتخب مردم اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تا به امروز طرح‌های موازی بسیاری درخصوص حل بحران آب استان اصفهان تدارک دیده شده است تا گرفتاری‌های منابع آبی ما از این بیشتر نشود؛ طرح‌هایی که تا اجراشدن آن‌ها فاصله بسیار است و برخی از آن‌ها حتی قابل‌اجرا نیست و مشکل کم‌آبی در اصفهان و زاینده‌رود را حل نخواهد کرد.

او با اشاره به طرح انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی نیز به «اصفهان زیبا» می‌گوید: این طرح موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان این طرح معتقدند جدای از هزینه‌های هنگفت انتقال آب، این رویکرد باعث می‌شود اکوسیستم منطقه دستخوش تغییرات شود.

در مقابل موافقان اما معتقدند در شرایط کنونی، انتقال آب از دریای عمان بار صنایع را از روی زاینده‌رود کم می‌کند و این رویکرد تا اندازه‌ای به احیای زاینده‌رود کمک خواهد کرد. دیگر توصیه‌های این نماینده منتخب اصفهان در مجلس آینده با هدف حل بحران آب اصفهان، مصرف بهینه آب، آبیاری نوین و قطره‌ای و اجرای عدالت آبی است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

با توجه به تخصص شما در حوزه آب و چالش‌های موجود در رابطه با کم‌آبی استان، از راهکارهای برون‌رفت برای حل این مشکل بگویید.

تعامل با سایر استان‌ها در شرایطی که کمبود آب در کشور غوغا می‌کند، مسئله مهمی است. مهم‌تر از آن اما موضوع عدالت آبی و بی‌نظمی‌هایی است که در بالادست و پایین‌دست حوضه آبریز وجود دارد.

پس می‌پذیرید که رؤسای گذشته در این مسئله غفلت به خرج دادند؟

بله؛ قطعا غفلت رخ داده. زمانی که در بالادست آب بیشتر است، منطقه پایین‌دست رودخانه به‌عنوان مرکز و مادرشهر که خدمات را به سایر مناطق می‌دهد، مظلوم واقع می‌شود.

راهکار را چه می‌بینید؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، تعامل با سایر استان‌ها و رجوع به قانون ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند ما را در حل مشکلات آبی استان کمک کند. خداراشکر هم‌اکنون پیگیر این ماجرا هستیم. در مبحث قانون، قانون‌گذار نیز به‌اندازه کافی به این مسئله پرداخته و می‌توان این مشکل را به‌صورت حقوقی حل کرد. باید این مشکل در قالب حقوقی و با استفاده از راه‌های مؤثر قانونی پیگیری شود. باید اصرار در احقاق حقوقمان داشته باشیم. عدم ایجاد حساسیت در عین وحدت ملی در حل مشکلات آب مفید خواهد بود.

اگر از رویکرد حقوقی این مشکل حل نشود، چه باید کرد؟

مطمئن باشید که با وجود قوانین و رجوع به آن، این مشکل تا اندازه‌ای قابل‌حل است.

قبول دارید اصفهان در زمینه آب مظلوم واقع شده است؟

بله؛ قانون، محیط‌زیست را بر سایر قوانین مقدم دانسته؛ اما وزارت نیرو در این زمینه کم‌کاری کرده است. برخی تصمیم‌ها در دهه‌های گذشته این موضوع را تشدید کرده که باید تغییر روش داد. برخی رؤسای گذشته درخصوص آن غفلت داشتند و استان اصفهان در این میان بسیار مظلوم واقع شده است.

برخی از فدراتیوشدن کشور در زمینه آب و سایر زمینه‌های اداری سخن می‌گویند. آیا به نظر شما فدرال‌شدن کشور در راستای حل مشکل آب مفید خواهد بود؟

این موضوع را حقوقی‌ها باید بررسی کنند. البته اکثر مشکلات مربوط به آب، اختصاص به نواحی مرکزی دارد.

اشاره به‌ محصولات کشاورزی کردید. انتقادهایی در این زمینه مطرح شده که در کشوری که مشکل کمبود آب وجود دارد، چرا باید محصولات آب‌بری همچون هندوانه کاشته شود؟ به نظر شما این انتقادات بجا نیست؟ به عبارت دیگر تا چه اندازه اصلاح امور کشاورزی در زمینه حل مشکلات آب کشور مؤثر است؟

قطعا این انتقادات بجاست. این موضوع بسیار مهم است. ما در زمینه کشاورزی باید به سمت آبیاری نوین حرکت کنیم. متأسفانه در برخی از مناطق کشور هنوز به‌صورت سنتی آبیاری محصولات کشاورزی انجام می‌شود یا برخی از محصولاتی که آب‌بر هستند و کاربرد استراتژیک ندارند و استفاده از آن‌ها در سفره خانوار به‌اندازه محصولاتی مانند گندم دارای اهمیت نیست، کشت می‌شود. باید در کاشت آن‌ها تجدیدنظر شود. وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت جدی در توزیع محصولات کشاورزی و نحوه آبیاری داشته باشد.

اشاره‌ای هم به چالش فرونشست که به کم‌آبی در اصفهان برمی‌گردد، داشته باشیم. مردم در ایجاد فرونشست استان چقدر نقش دارند؟

متأسفانه طی سال‌های اخیر اصفهان دچار فرونشست‌های شدیدی شده که برخی از آن‌ها حاصل عطش مردم برای تولید باغ‌ها و استفاده بیش‌از‌حد از منابع آبی زیرزمینی است. با اینکه استان ما جزو استان‌های کم‌مصرف است باید با رویکرد فرهنگی مردم را مجاب کرد تا از این منابع آبی کمتر استفاده کنند.

در آخر به نظر شما موضوع آب تا چه اندازه سیاسی شده است؟ فضایی که دشمنان بسیار بر روی آن مانور می‌دهند.

طی سال‌های اخیر ماجرای آب اصفهان در قالب یک بحث سیاسی‌امنیتی مطرح شده است. مردم ما نیز این موضوع را فهمیده‌اند و باید هوشیار باشند که در دام دشمن نیفتند و با پیگیری‌های بحق خواسته‌هایشان را پیگیری کنند. نمایندگان مجلس هم باید به خواسته‌های مردم و کشاورزان توجه کنند تا ان‌شاءالله مشکلات برطرف شود و خدایی نکرده ناامیدی و پشیمانی در این خصوص پیش نیاید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × پنج =