به گفته فعالان مسکن، تسریع در واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات منجر به جهش تولید مسکن می‌شود

پیشران‌های مشارکت مردم در ساخت‌وساز

ساخت مسکن از سوی مردم، مهم‌ترین مسیر مشارکت مردم در جهش تولید و همچنین پشتوانه اصلی تحقق وعده دولت در ساخت سالیانه یک‌میلیون مسکن خواهد بود.

تاریخ انتشار: 06:19 - چهارشنبه 1403/02/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیشران‌های مشارکت مردم در ساخت‌وساز

به گزارش اصفهان زیبا؛ ساخت مسکن از سوی مردم، مهم‌ترین مسیر مشارکت مردم در جهش تولید و همچنین پشتوانه اصلی تحقق وعده دولت در ساخت سالیانه یک‌میلیون مسکن خواهد بود. تحقق این مهم نیازمند عرضه زمین در وهله اول و اعطای تسهیلات ساخت مسکن به‌عنوان هدایت اعتبارات بانکی به سمت جهش تولید در مرحله بعد است. به‌زعم فعالان بازار، اگر دولتی‌ها به فعالان بخش خصوصی تسهیلات ارائه دهند، سرمایه‌گذاری برای تولید مسکن افزایش پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاری در تولید و ساخت‌وساز مسکن به‌نوعی خود اقتصادی مولد، پویا، اشتغال‌زا و محرک است و رونق این صنعت، زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرده است؛ چراکه به گفته کارشناسان اقتصادی، بیش از ۳۰ درصد از اقتصاد کشور متأثر از گردش اقتصادی ساختمان‌سازی است، فعال بودن بخش مهمی از این صنعت با هدف تأمین نهضت ملی مسکن، تأثیر شگرفی بر جهش تولید خواهد داشت.

واگذاری زمین از سوی دولت تسریع شود

این‌طور که فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن درخصوص راهکارهای مشارکت مردم در تولید مسکن به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: واگذاری زمین‌های دولتی باید تسریع شود؛ اگر قرار است محدوده‌های جدید یا شهرهای جدید برای ساخت‌وساز پروژه‌های مسکن تخصیص داده شود، باید این مهم زودتر عملیاتی شود تا پروژه‌های ساخت‌وساز سریع‌تر پیش رود.

ایلاتی خاطرنشان می‌کند: دولت می‌تواند به‌صورت اقساطی نیز زمین واگذار کند تا مردم با سرمایه‌های خرد خودشان ساخت‌وساز کنند. برای توسعه افقی شهرها و تسریع در پروژه‌های ساخت‌وساز باید دولت واگذاری زمین‌ها را تسریع کند؛ اگر این اتفاق بیفتد، مشارکت مردم برای تولید مسکن افزایش پیدا می‌کند. این کارشناس مسکن اذعان می‌کند: براساس آمارهای ارائه‌شده دو میلیون واحد مسکونی در این دولت در حال ساخت هست که از این میزان 700 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.

مشکلات اداری و همکاری نکردن بانک‌ها مانع شد

واگذاری زمین به مردم یکی از مصادیق جهش تولید با مشارکت مردم است. با نهضت مردمی‌سازی، مشکل مسکن برطرف می‌شود. طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌هایی است که تولید مسکن در قالب این پروژه از طریق مشارکت مردم صورت می‌گیرد و می‌توان این طرح را نمونه‌ای بارز بر شعار سال ۱۴۰۳ که توسط رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است، دانست؛ چون نقطه آغاز و پیشرفت این طرح، حضور و مشارکت مردم در پیشرفت طرح‌هاست. برنامه چهارساله مسکن شهری کشور مبنی بر ساخت چهارمیلیون واحد است که ۲۰۵ هزار واحد آن متعلق به استان اصفهان است.

به گفته برخی انبوه‌سازان اصفهانی، پروژه مسکن ملی در اصفهان نسبتا خوب پیش می‌رود. دولت باید به ظرفیت‌های مردمی در بخش مسکن بیش‌ازپیش توجه کند تا رکودی که گریبان‌گیر بازار مسکن شده، کمرنگ‌تر شود و ساخت مسکن نیز تقویت شود. بدیهی است که ظرفیت‌های مردمی خود می‌تواند بازار مسکن را تقویت کند؛ اما این مهم در گرو اعتماد به بخش خصوصی است.یکی از انبوه‌سازان اصفهانی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مشکلات اداری و همچنین مسائلی که درخصوص تسهیلات‌دهی برخی بانک‌ها وجود داشت، منجر به کند پیش رفتن پروژه مسکن ملی در استان شده است؛ ولی با تلاش مدیران استان این مشکلات حل‌وفصل شده است.کریم داوودی تصریح می‌کند: در شرایط کنونی بانک مسکن و بانک ملی تسهیلات‌دهی را انجام می‌دهند و مشکلات اداری نیز رفع‌ورجوع شده است؛ بنابراین می‌توان گفت این پروژه در اصفهان نسبتا خوب پیش می‌رود.

وضعیت پیشروی پروژه مسکن ملی در اصفهان

داوودی خاطرنشان می‌کند: در بهارستان قرارداد برای ساخت 9 هزار واحد با انبوه‌سازان منعقد شده و شرکت کوزو نیز برای ساخت 3 هزار و 500 واحد قرارداد منعقد کرده است که این واحدها در مرحله اسکلت‌بندی هستند. علاوه بر این در فولادشهر نیز انبوه‌سازان برای ساخت 3 هزار و 500 واحد قرارداد منعقد کرده‌اند. در شاهین‌شهر زمین‌ها برای شروع پروژه در حال آماده‌سازی است و در مبارکه و بهارستان نیز عملیات نازک‌کاری درحال انجام است. این انبوه‌ساز خاطرنشان می‌کند: قیمت مصالح تاحدودی روی قیمت مسکن تأثیر داشته است. واحدی که با قیمت یک میلیارد تومان قرار بود عرضه شود و 500 میلیون تومان را متقاضی و 500 میلیون تومان دیگر را بانک در قالب تسهیلات‌دهی متقبل کند، الان با قیمت یک میلیارد و 300میلیون تومان عرضه می‌شود که 500 میلیون تومانش را بانک وام می‌دهد و 800میلیون تومان مابقی را متقاضی پرداخت می‌کند.

داوودی بیان می‌کند: سیاست‌های تولید مسکن بیشتر دولتی بوده است. باید به بخش خصوصی تسهیلات ارائه دهند تا خصوصی‌ها در شهرها مسکن ارزان ساخت‌وساز کنند؛ درواقع باید برای سازندگان وام در نظر بگیرند تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه ورود کنند.حضور و مشارکت مردم موجب کاهش زمان ساخت خواهد شد و با کوتاه شدن زمان ساخت، با توجه به کمتر شدن آثار تورم در این حوزه، هزینه پروژه‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. افزون بر این به سبب حضور مردم در میدان ساخت مسکن کیفیت نیز افزایش می‌یابد. لازمه این مهم تنها همراهی دولت و تأمین زمین، خدمات زیربنایی و تسهیلات بانکی است که باید در دستورکار قرار گیرد و پیشران تولید با مشارکت مردم واقع شود. همچنین به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی، تشکل‌ها و تعاونی‌ها نیز گامی مؤثر است که می‌تواند موجب تسریع روند ساخت شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده − 10 =