ظرفیت‌های اصفهان برای جذب توریسم سلامت

اصفهان با رونق توریسم سلامت می‌تواند درآمدزایی کند؛ ولی هنوز زیرساخت‌ها در شهری که قلب گردشگری کشور به‌شمار می‌رود فراهم نشده است. اصفهان از ظرفیت‌های درمانی گسترده‌ای برخوردار است.

تاریخ انتشار: 21:13 - چهارشنبه 1403/02/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ظرفیت‌های اصفهان برای جذب توریسم سلامت

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان با رونق توریسم سلامت می‌تواند درآمدزایی کند؛ ولی هنوز زیرساخت‌ها در شهری که قلب گردشگری کشور به‌شمار می‌رود فراهم نشده است. اصفهان از ظرفیت‌های درمانی گسترده‌ای برخوردار است. شهرک سلامت قطب گردشگری سلامت است و براساس برنامه‌ریزی‌ها مباحث درمانی و گردشگری سلامت در این مرکز دنبال می‌شود. علاوه بر این، اصفهان ظرفیت‌های مناسبی در زمینه طبیعـت‌درمــانــــی، مـــوسیقـــی‌درمــانـــی و تئاتردرمانی دارد؛ ضمن اینکه آب‌وهوای غرب اصفهان با آب و هوای شرق اصفهان که بیشتر کویری است، متفاوت است و از ظرفیت‌های هر دو بخش می‌توان برای جذب توریسم سلامت استفاده کرد.

با این حال برای رونق این بخش باید حمایت‌های لازم از سوی مسئولان انجام شود. شیراز و مشهد از قدیم در جذب توریست سلامت فعال بوده‌اند و از لحاظ ظرفیت پزشکی نیز جوابگوی نیاز بیماران هستند؛ به عنوان مثال شیراز ازنظر یک سری بیماری‌های خاص مانند بیماری کبد به لحاظ پزشکی ظرفیت خوبی دارد. از قدیم نیز بحث توریسم‌درمانی در شیراز رایج بوده است. با جود افتتاح شهرک سلامت، اصفهان نیز می‌تواند در زمینه توریسم‌درمانی قطب اول باشد.

در کنار این شهرک، بیمارستان هزارتختخوابی راه‌اندازی می‌شود و طی ماه‌های آینده نیز هتل چهارستاره برای خدمت‌رسانی به توریست‌های گردشگری راه‌اندازی خواهد شد. در اصفهان تشخیص و درمان سرطان حوزه تخصصی برای جذب توریسم سلامت است و تجهیزاتی که در این زمینه نصب شده در خاورمیانه حرف اول را می‌زند تا بتوان بیماران بین‌المللی را برای درمان سرطان جذب کرد. علاوه بر این، بیمارستان چمران نیز درزمینه پیوند قلب حرف اول را می‌زدند و اصفهان در بحث چشم‌پزشکی و پیوند کلیه نیز از پزشکان باتجربه‌ای برخوردار است؛ با این وجود حمایت‌های لازم برای تقویت توریسم سلامت انجام نشده است. اصفهان در حوزه غربالگری برای معاینات زنان و طرح‌های چکاپ اقدامات خوبی انجام داده است.

بسیاری از ایرانی‌ها برای چکاپ به ترکیه می‌روند؛ این در حالی است که اصفهان ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارد. درصورتی که گردشگری سلامت در اصفهان رونق پیدا کند، تمامی ارگان‌ها همچون آژانس‌داران و هتلداران و پزشکان نیز درگیر می‌شوند و به‌نوعی درآمدزایی افزایش پیدا می‌کند. شش شرکت گردشگری سلامت در اصفهان فعالیت داشتند؛ ولی وزارت بهداشت و درمان مجوزهای این شرکت‌ها را تمدید نکرد و درحال‌حاضر فقط یک شرکت تحت‌عنوان آژانس در حال فعالیت است.

اگر سایر شرکت‌ها نیز فعال بودند، ما می‌توانستیم نقاط ضعفمان را پیدا کنیم. در کمال تأسف مجوزهای شرکت‌های گردشگری سلامت مغفول مانده است. اختلافاتی بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت میراث و گردشگری وجود دارد؛ وزارت فرهنگ و گردشگری اعلام می‌کند که توریست‌درمانی باید زیر نظر این وزارتخانه باشد و آژانس‌های فعال باید مسافر جذب کنند؛ چه در حوزه توریسم سلامت و چه در سایر حوزه‌ها و وزارت بهداشت هم این بار را از دوش خودش برداشته است.

متأسفانه مجوزهای شرکت‌های گردشگری سلامت از نیمه 1400 به بعد تمدید نشده؛ این درحالی است که توریسم درمانی بحث تخصصی است و آژانس‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. شرکت ما فرایندهای لازم را برای بیماران بین‌المللی فراهم کرده است و در بخش‌های موسیقی‌درمانی و تئاتردرمانی برای بیماران اروپایی فعالیت‌های خوبی انجام داده است. متأسفانه برخی پروازها مستقیم به اصفهان انجام نمی‌شود. بیماران عمانی ابتدا به تهران می‌آیند، بعد شمال طبیعت‌گردی می‌کنند و سپس با پرواز رشت به اصفهان می‌آیند و وقتی درمانشان را در اصفهان انجام دادند و اصفهان‌گردی کردند به کاشان می‌روند و بعد به تهران بازمی‌گردند.

طی سال‌های گذشته به خاطر بحث کرونا جذب توریسم سلامت کاهش یافت؛ ولی از اوایل سال تا الان 400 تا 500 نفر توریست برای درمان‌های خاص به اصفهان سفر کرده‌اند. متأسفانه وزارت بهداشت و درمان خودش را از این حوزه کنار کشیده است. عرب‌هایی که از عراق وارد ایران می‌شوند، در منطقه زینبیه که قابل‌سکونت نیست، اسکان پیدا می‌کنند و هزینه‌های هنگفتی از آن‌ها دریافت می‌شود. وزارت بهداشت و درمان باید به این وضعیت رسیدگی کند؛ اما خودش را کنار کشیده و مسئولیت را به وزارت میراث و گردشگری پاس می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × چهار =