پروژه‌های گردشگری فرصت طلایی اشتغال‌زایی

کســب‌وکـارهــای گـردشگـری از چنـدجنبـه روی تـوسعــه اقتصـاد استــان، شهــر یــا روستا و منطقه تأثیر می‌گذارد. وقتی به کسب وکارهای مبتنی بر گردشگری مجوز اعطا شود، سرمایه وارد اصفهان می‌شود. حال این سرمایه‌گذاری می‌تواند توسط اصفهانی‌ها صورت بگیرد یا توسط سرمایه‌گذاران سایر استان‌ها یا سرمایه‌گذار خارجی.

تاریخ انتشار: 21:28 - چهارشنبه 1403/02/5
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پروژه‌های گردشگری  فرصت طلایی اشتغال‌زایی

به گزارش اصفهان زیبا؛ کســب‌وکـارهــای گـردشگـری از چنـدجنبـه روی تـوسعــه اقتصـاد استــان، شهــر یــا روستا و منطقه تأثیر می‌گذارد. وقتی به کسب وکارهای مبتنی بر گردشگری مجوز اعطا شود، سرمایه وارد اصفهان می‌شود. حال این سرمایه‌گذاری می‌تواند توسط اصفهانی‌ها صورت بگیرد یا توسط سرمایه‌گذاران سایر استان‌ها یا سرمایه‌گذار خارجی.

هم‌زمان با هر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری حجم ریالی و دلاری وارد استان می‌شود و با ورود این سرمایه‌ها پروژه‌ها آغاز به کار می‌کنند. در طول انجام پروژه‌های گردشگری اشتغال‌زایی موقت نیز ایجاد می‌شود. ایجاد اشتغال موقت سه برابر اشتغالی است که در زمان بهره‌برداری صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال اگر هتل پنج‌ستاره در اصفهان به بهره‌برداری برسد، در زمان بهره‌برداری برای 300 نفر اشتغال‌زایی خواهد شد؛ ولی در طول دوره ساخت برای 900 نفر اشتغال موقت ایجاد می‌شود.

امکانات و وسایل بناها و ساختمان‌هایی را که برای کسب‌وکارهای مبتنی بر گردشگری ساخته و ایجاد می‌شود، صنایع تأمین می‌کنند؛ بنابراین پروژه‌های گردشگری از لحاظ اقتصادی به رونق اقتصادی سایر کسب‌وکارها و صنایع وابسته کمک می‌کند. پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری کمک می‌کند تا کسب‌و‌کارها به رونق برسند. وقتی هم پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند، اشتغال جدید ایجاد می‌کنند؛ چون نقش گردشگری در اشتغال‌زایی پررنگ است.

سال گذشته هدف‌گذاری استان اصفهان برای اشتغال‌زایی چهارهزار و 270 نفر را شامل می‌شد که تا اواسط اسفند استان اصفهان برای دوهزار و 786 نفر اشتغال ایجاد کرد که این رقم مناسبی است. استان اصفهان ظرفیت بالایی در حوزه اقتصاد گردشگری دارد. گردشگری حوزه‌ای است که اگر به معنای واقعی به آن توجه شود، این استان را از نظر اقتصادی متحول می‌کند. ماهیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری است.

برخی پروژه‌ها مانند هتل سازی دوره بازگشت سرمایه‌شان طولان‌تر است؛ چون در بازه زمانی طولانی‌تر پروژه‌ها پیش می‌روند؛ به عنوان مثال ساخت یک هتل پنج‌ستاره حدود 10سال زمان می‌برد. پروژه‌های دیگری همچون دهکده سلامت نیز باید با توجه به شرایط اقتصادی امکان‌سنجی اولیه و از لحاظ فنی و اقتصادی توجیه شوند. بانک‌ها از پروژه‌های گردشگری استقبال نمی‌کنند؛ چون طول دوره ساختشان بیشتر و بازگشت سرمایه‌شان بیشتر است. بانک‌ها به‌طورمعمول به پروژه‌هایی وام اختصاص می‌دهند که زود به بهره‌برداری برسند و به چرخه خدمات و سرمایه در گردش برسند؛ مانند بوم‌گردی‌ها. ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به کسب‌وکارهایی که به‌دنبال تعویض تجهیزات کسب‌وکارهای مبتنی برگردشگری هستند نیز در رونق این کسب‌وکارها تأثیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 15 =