قيمت بالای تجهيزات عامل كاهش رقابت‌پذیری سنگ اصفهان

سنگ اصفهان فقط به عراق صادر می‌شود و صادرات اندکی نیز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد. عراقی‌ها ابتدا سنگ اصفهان را وارد و سپس به اسم خودشان به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. متأسفانه برای صادرات سنگ اصفهان دلال‌ها فعالیت زیادی دارند.

تاریخ انتشار: 11:48 - پنجشنبه 1403/02/6
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
قيمت بالای تجهيزات  عامل كاهش رقابت‌پذیری  سنگ اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ سنگ اصفهان فقط به عراق صادر می‌شود و صادرات اندکی نیز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد. عراقی‌ها ابتدا سنگ اصفهان را وارد و سپس به اسم خودشان به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. متأسفانه برای صادرات سنگ اصفهان دلال‌ها فعالیت زیادی دارند. آن‌ها سنگ اصفهان را به عراق می‌فرستند؛ در مواقعی هم به تولیدکننده چک می‌دهند و حاضر نیستند پول نقد تحویل دهند.

قیمت قطعات و مواداولیه برای معادن افزایش‌یافته که تأثیر مستقیمی روی هزینه‌های تولید گذاشته است. در این شرایط کشورهای خارجی زیر بار نمی‌روند تا خرید کنند. برای صادرات، قیمت‌ها باید تثبیت شود؛ نه اینکه نوسان داشته باشد. دلال‌ها مواد اولیه تولید و وسایل سنگ‌بری را با قیمت بالا وارد می‌کنند.

وقتی دلار افزایشی شود، قیمت‌ها را بالا می‌برند؛ وقتی هم قیمت دلار کاهش یابد، دلال‌ها حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند؛ چون می‌گویند با قیمت بالا خریداری کرده‌اند و نمی‌توانند قیمت را کاهش دهند. همین گرانی مواداولیه و تجهیزات و قطعات باعث شده است هزینه‌ها برای تولیدکنندگان افزایش یابد و روی صادرات سنگ اصفهان تأثیر بگذارد.

واحدهای تولیدی که سرمایه زیادی داشته باشند، می‌توانند در شرایط گرانی مواداولیه نیز تولیداتشان را افزایش دهند و صادر کنند؛ ولی واحدهایی که سرمایه‌های خرد دارند،در شرایط نوسان قیمت‌ها نمی‌توانند تولید را افزایش دهند تا صادر کنند و شاهد رونق صادرات سنگ اصفهان باشیم. متولیان اتاق بازرگانی اصفهان اگر بخواهند، می‌توانند کمک کنند. آگاهی از اینکه کدام کشورها به چه نوع سنگی نیاز دارند و ارتباط‌گرفتن با آن‌ها و اطلاع‌دادن درباره اینکه کدام کشور چه نوع سنگی را خریداری می‌کند، می‌تواند به افزایش صادرات واحدهای تولیدی کمک کند. این صادرکننده سنگ می‌گوید: با وجود این مشکلات به نظر می‌رسد صادرات سنگ اصفهان در سال جاری کاهشی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × چهار =