استفاده از ظرفیت‌های صنعت سنگ نیازمند رفع موانع پیش روی صادرکنندگان است

رفع تعهد ارزی و حمایت از بازاریابی بهتر؛ مطالبه صادرکنندگان سنگ اصفهان

صادرات مؤلفه‌ای تأثیرگذار بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولیدی صنعت سنگ است؛ درواقع با شکل‌گیری تقاضای بین‌المللی می‌توان ظرفیت‌های بدون استفاده و راکد در این بخش را به کار گرفت و نقدینگی را در واحدهای تولیدی سنگ به جریان انداخت؛ بااین‌حال آن‌طور که بایدوشاید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت سنگ اصفهان استفاده نمی‌شود.

تاریخ انتشار: 14:06 - شنبه 1403/02/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رفع تعهد ارزی و حمایت از بازاریابی بهتر؛ مطالبه صادرکنندگان سنگ اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ صادرات مؤلفه‌ای تأثیرگذار بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولیدی صنعت سنگ است؛ درواقع با شکل‌گیری تقاضای بین‌المللی می‌توان ظرفیت‌های بدون استفاده و راکد در این بخش را به کار گرفت و نقدینگی را در واحدهای تولیدی سنگ به جریان انداخت؛ بااین‌حال آن‌طور که بایدوشاید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت سنگ اصفهان استفاده نمی‌شود.

موانع ریزودرشتی که پیش پای صادرکنندگان سنگ قرار گرفته است، مانع بهره‌گیری از ظرفیت‌های این صنعت می‌شود. بازگشت ارز توسط صادرکنندگان سنگ و بی‌ثباتی نرخ ارز که منجر به نوسان قیمت‌ها می‌شود، مشکلاتی هستند که صادرکنندگان سنگ اصفهان با آن مواجه‌اند. صادرکنندگان اصفهان حرفشان این است که آمار مشخصی از صادرات سنگ در دسترس نیست و به آمار گمرک نمی‌توان اعتنا کرد؛ بااین‌حال آنچه در عمل مشخص است، این است که صادرات سنگ اصفهان مانند گذشته رونق ندارد.

برای عبور از شرایط فعلی، سیاست‌هایی که بر این حوزه اعمال می‌شود، باید در راستای توسعه این بخش باشد. حرف فعالان بخش خصوصی این است که صادرات نیاز به یک برنامه منسجم و باثبات و هماهنگ با دیگر بخش‌های اقتصاد کشور دارد و نمی‌توان به‌صورت جزیره‌ای برای صنعت سنگ برنامه‌ریزی کرد؛ یعنی نمی‌توان یک برنامه منفرد و جدا از کلیت اقتصاد کشور و بی‌ارتباط با ساختار کلی برای این بخش در نظر گرفت.

دولت و مجلس موظف هستند برای گرفتن تصمیم‌های مهم تشکل‌های صنفی را طرف مشورت خود قرار دهند و به توصیه‌های تشکل‌ها با دقت توجه کنند؛ ولی آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، بی‌توجهی کامل به توصیه‌های تشکل‌های تخصصی و انجام اموری است که تشکل‌ها مخالفت صریح و مستدل خود را با آن‌ها اعلام کرده‌اند؛ ضمن اینکه تصمیم‌های خلق‌الساعه و سلیقه‌ای نیز نتیجه‌ای جز اختلال در برنامه صادرات صنعت سنگ نخواهد داشت. بازگشت ارز حاصل از صادرات یک نمونه از تصمیم‌هایی است که منجرشده صادرکنندگان انگیزه‌ای برای بازاریابی و صادرات نداشته باشند. در همین راستا، گفت‌وگویی با عادل هدایت‌پور، صادرکننده سنگ اصفهان، صورت گرفته است که در ادامه ارائه می‌شود.

در شرایط فعلی، وضعیت صادرات سنگ اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس خریدار سنگ اصفهان هستند؛ ضمن اینکه صادرکنندگانی هم هستند که سنگ اصفهان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند؛ البته آمار مشخصی از میزان صادرات سنگ در دسترس نیست و نمی‌توان به آمار گمرک اتکا کرد؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت حجم صادرات سنگ اصفهان متوسط است.

برای عبور از این وضعیت و رسیدن به شرایط مطلوب باید تغییراتی در سیاست‌های دولت اتفاق بیفتد؛ به‌عنوان‌مثال، تعهد ارزی یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان سنگ اصفهان است که باید متولیان برای حل‌وفصلش تلاش کنند؛ ضمن اینکه ثبات نرخ ارز نیز برای صادرکنندگان دارای اهمیت است؛ چون افزایش نرخ ارز منجر می‌شود قیمت‌گذاری سنگ برای صادرات نوسان داشته باشد. تولیدکنندگان سنگ باید روی بخش تولید تمرکز داشته باشند؛ مگر اینکه مجموعه مجزایی برای صادرات تشکیل دهند؛ در غیر این صورت صادرات سنگ توسط شرکت‌های بازرگانی باید انجام شود. صادرات سنگ اصفهان رو به رشد است؛ ولی ما ظرفیت‌های بیشتری در این بخش داریم.

به ظرفیت‌بالای سنگ اصفهان اشاره کردید که متأسفانه به‌درستی از آن استفاده نشده است. یکی از ضعف‌های جدی در حوزه بازاریابی است. در این خصوص چه اقداماتی برای بهبود بازاریابی سنگ، به‌ویژه سنگ اصفهان ضروری است؟

میزان صادرات سنگ اصفهان درمقایسه با رقبا پایین است؛ این در حالی است که تنوع منابع داریم و در این حوزه در جایگاه ششم قرار گرفته‌ایم؛ درواقع ایران می‌تواند تأمین‌کننده عمده نیاز سنگ سایر کشورها باشد؛ ولی بازاریابی در این بخش ضعف دارد. برای تقویت بخش بازاریابی هم دولتی‌ها باید حمایت کنند و هم اینکه کارخانه‌هایی که به بازاریابی خارجی تمایل دارند، در نمایشگاه موردحمایت قرار گیرند و بخشی از هزینه‌های نمایشگاهشان توسط دولت پرداخت شود.

در حال حاضر یک غرفه در امارات حداقل یک‌میلیارد تومان باید هزینه کند تا غرفه‌ای در حد قابل‌قبول داشته باشد. درنظرگرفتن مشوق برای رونق‌بخشی به صادرات سنگ یکی از حمایت‌هایی است که می‌تواند بر پیداکردن بازارهای جدید صادراتی تأثیرگذار باشد؛ همچنین دولت می‌تواند با حمایت از معدن‌کاران برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، واحدها را به بازارهای هدف نزدیک کند و به واحدها برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش در بخش صادرات کمک کند.

این کار می‌تواند از طریق بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات و صندوق سرمایه‌گذاری بیمه معادن هم انجام شود. از سوی دیگر، فعالان عرصه سنگ باید شرایط خود را در داشتن قابلیت صادراتی تقویت کنند. اولین مرحله این است که به دانش صادراتی دست پیدا کنند و آموزش ببینند که چطور و با چه روش‌هایی محصول خود را در بازارهای صادراتی عرضه کنند و به فروش برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 15 =