به بهانه روز جهانی فشارخون:

از ورزش تا سلامت قلب

به مناسبت روز جهانی فشارخون، انجمن دوستان قلب اصفهان با مشارکت پژوهشکده قلب و عروق، واحد پر فشاری خون و انجمن علمی دوستان قلب، همایش علمی ورزشی را در پارک ملت برگزار کردند.

تاریخ انتشار: 15:05 - یکشنبه 1403/02/30
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
از ورزش تا سلامت قلب

به گزارش اصفهان زیبا؛ به مناسبت روز جهانی فشارخون، انجمن دوستان قلب اصفهان با مشارکت پژوهشکده قلب و عروق، واحد پر فشاری خون و انجمن علمی دوستان قلب، همایش علمی ورزشی را در پارک ملت، بامداد روز جمعه ۲۸ اردیبهشت برگزار کردند.

این برنامه که همراه با غربالگری فشارخون و ورزش دسته جمعی و پیاده‌روی گروهی بود، در فضایی شاد و فرح‌بخش حاشیه زاینده‌رود و با حضور گرم و صمیمی خانواده‌های گرامی و صرف صبحانه برپا شد.

علاوه بر این مسابقاتی با جوایز ویژه برگزار شد که از استقبال زیادی برخوردار بود.

سخنرانانی نیز از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و قائم مقام مدیریت تحقیقات پر فشاری خون حضور داشتند که به سخنرانی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان فشارخون پرداختند.

 احمد صرامی، مدیر عامل انجمن دوستان قلب اصفهان نیز در زمینه تاثیر ورزش برای پیشگیری و کنترل فشارخون پرداخت که به آن اشاره می‌کنیم.

تاثیر ورزش در کنترل فشارخون

بیماری فشارخون که از آن به عنوان قاتل خاموش و بی‌هیاهو اسم برده می‌شود، به عنوان یکی از علل مهم و عوامل خطرساز اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی است که اگر در مراحل اولیه کنترل نشود، نه تنها قلب و عروق بلکه تمام اعضای بدن را دچار مشکل خواهد کرد.

اما آنچه مهم است اینکه بدانید می‌توان از بروز فشارخون بالا  پیشگیری کرد، از جمله این راهکارها می‌توان به انجام فعالیت‌های ورزشی اشاره کرد.

فقدان فعالیت‌های فیزیکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. متاسفانه بیشتر افراد فعالیت جسمانی محدودی دارند و تعداد کمی از مشاغل نیازمند فعالیت بدنی زیاد است.

مردم به جای پیاده‌رو ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه استفاده کنند و به جای بالا رفتن از پله‌ها، از آسانسور استفاده کنند.

در موقع استراحت و روزهای تعطیل به جای ورزش و تفریح در منزل می‌نشینند و فیلم تماشا کرده یا مطالعه می‌کنند و از فواید ورزش و تفریح محروم می‌شوند.

با این اوصاف بهتر است بدانید که در صو.رت فعالیت فیزیکی زیاد، سطح انرژی مصرفی افزایش می‌یابد، استرس‌ها کاهش پیدا می‌کند و سطح کلسترول و فشارخون بالا، پایین آمده و احتمال ابتلا به سرطان‌ها نیز به ویژه سرطان روده بزرگ کاهش می‌یابد.

اما فعالیت فیزیکی عبارت است از هر گونه حرکت بدن که منجر به مصرف انرژی(سوزاندن کالری) شود. بازی کردن، نظافت خانه، از پله بالا و پایین رفت، و انواع ورزش همگی فعالیت فیزیکی هستند.

نحوه و میزان ورزش

هر مقدار از فعالیت فیزیکی که احساس خوشایندتری ایجاد کند و حداقل 30 دقیقه در روز انجام شود، برای پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت مناسب است.

البته بر ای فردی که قصد شروع انجام ورزش را دارد بهتر است زمان آن را کم‌کم و به مرور تا 30 دقیقه در روز افزایش داد.

اگر امکان 30 دقیقه فعالیت پشت سر هم وجود ندارد، می‌توان آن را به دو یا سه دوره تقسیم کرد.

ضمنا بهتر است روزانه نوع فعالیت فیزیکی تغییر کند تا از گروه‌های مختلف ماهیچه‌ها استفاده شود.

فعالیت بدنی مناسب برای سلامتی فعالیتی است که باعث افزایش نبض و سرعت تنفس شود و 30 دقیقه یا بیشتر زمان ببرد و بیش از 4 بار در هفته انجام شود.

گفتنی است؛ ورزش‌های هوازی که تعداد زیادی از ماهیچه‌ها را بکار می‌گیرند و می‌توان آنها را برای مدت زمان طولانی ادامه داد، مانند راه‌پیمایی، دویدن و دوچرخه‌سواری که بدن را محبور به مصرف موثرتر اکسیژن می‌کنند، برای سلامت قلب و ریه و دستگاه گردش خون بسیار مفید است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − 11 =