رنج‌های دستگاه گوارش!

دستگاه گوارش شما خدمتگزار صادق و وظیفه‌شناس شما است حتی اگر جریانی پایان ‌ناپذیر از مواد غذایی به درون آن سرازیر شود، او به شما وفادارانه خدمت می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:04 - سه شنبه 1403/03/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
رنج‌های دستگاه گوارش!

به گزارش اصفهان زیبا؛ دستگاه گوارش شما خدمتگزار صادق و وظیفه‌شناس شما است حتی اگر جریانی پایان ‌ناپذیر از مواد غذایی به درون آن سرازیر شود، او به شما وفادارانه خدمت می‌کند.

نیاز مبرم دستگاه گوارش به انرژی

سیستم گوارشی به انرژی نیاز دارد، به عبارت دیگر غذا قبل از آنکه خود یک منبع انرژی برای بدن بشود، از بدن انرژی می‌گیرد. در واقع دستگاه گوارش ۳۳ درصد انرژی بدن ما را مورد استفاده خود قرار می‌دهد یعنی بیشتر از هر دستگاه دیگری در بدنمان.

عملکرد سیستم گوارشی

دکتر روح انگیز گل بیدی، مؤلف کتاب «سلامت کامل» در این زمینه چنین توضیحاتی می‌دهد: همانطوری که می‌دانید گوارش غذا از دهان شروع می‌شود و در دهان بزاق کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کند.

زمان تخلیه معده یک تا شش ساعت و به طور متوسط ۴ ساعت است و بهتر است بدانید در این بین ورزش و تحرک و وجود فیبر در مواد غذایی به تسریع عمل گوارش کمک می‌کنند. از بین مواد غذایی می‌توان گفت؛ میوه‌ها سریع‌ترین زمان جذب را در بدن دارند. زیرا زمانی که رسیده باشند، پیشاپیش خود تجزیه شده‌اند در حالی که هر گونه تنش، فشار روحی، چربی و الکل، تسریع در عمل هضم و جذب مواد غذایی را کاهش می‌دهند.

 در معده مواد غذایی با اسیدها و آنزیم‌های گوارشی شست‌وشو می‌شوند. قسمتی از جذب مواد مغذی داخل گردش خون در معده انجام می‌گیرد، اما اکثریت آنها ۹۰ درصد در روده کوچک جذب جریان خون می‌شوند.

 روده کوچک میلیون‌ها ساختمان ظریف مکنده به نام ویلی‌(پرزهای کوچک روده) دارد که مواد غذایی را به داخل خون جذب می‌کنند. این مواد غذایی سپس به کبد برده می‌شوند، محلی که در آن تجزیه می‌شوند.

 غذاهایی که غنی از کربوهیدرات‌ها هستند، ابتدا معده را ترک می‌کنند به دنبال آن پروتئین‌ها و سپس چربی‌ها از معده خارج می‌شوند. به همین علت است که اگر شما یک غذای پرچرب در شب بخورید، احتمال می‌رود که خواب مختل و بدی داشته باشید.

هشدار

 دستگاه گوارش بیچاره شما مجبور می‌شود تمام شب را کار کند، در حالی که انرژی بدن شما را مصرف می‌کنند.

هنگام استراحت، معده تقریباً به اندازه یک مشت دست است که اگر شما معده خود را با مقادیر زیادی غذا پر کنید، فکر می‌کنید بتواند چقدر به راحتی کار کند؟

بدون شک در این حالت رنج زیادی به دستگاه گوارش می‌دهید.

هنگامی که می‌بینید بعضی از افراد حجم زیادی غذا می‌خورند و بعد به درد معده مبتلا می‌شوند، جای تعجبی ندارد.

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از شروع به خوردن غذا به صورت آرام، مغز اعلام می‌کند که معده پر است (سیگنال سیری با علامت اشباع) شما می‌توانید در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مقادیر بسیار زیادی مواد غذایی بخورید. همچنان که بر سن شما اضافه می‌شود، بسیاری از ما درمی‌یابیم اینک مقدار غذایی را که در جوانی می‌خوردیم، نمی‌توانیم حذف کنیم.

هر وعده غذایی حجیم و سنگین می‌تواند انرژی شما را تخلیه و دقت ذهنی شما را دچار اختلال کند.

به هر حال وعده‌های غذایی انباشته از چربی که کندترین سیر گوارش و هضم را دارند، قطعاً بدترین مواد غذایی هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × دو =