متولیان و فعالان این صنعت پیشنهادهایشان را برای جذب مسافر به اصفهان در تعطیلات ارائه کردند

رونق گردشگری از دریچه آخر هفته

برنامه رونق گردشگری صبح روز گذشته با حضور متولیان این صنعت، فعالان بخش خصوصی و دولتی اصفهان در هتل آسمان برگزار شد.

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
رونق گردشگری از دریچه آخر هفته

به گزارش اصفهان زیبا؛ برنامه رونق گردشگری صبح روز گذشته با حضور متولیان این صنعت، فعالان بخش خصوصی و دولتی اصفهان در هتل آسمان برگزار شد.

در این برنامه رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان گفت: در شرایط فعلی بخش صنعت و تولید استان با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، با کمبود آب برای کشاورزی استان روبه‌رو هستیم. در این شرایط تنها راه برای توسعه پایدار استان رونق ‌بخش گردشگری است.

کریم بیگی ادامه داد: باتوجه به محدودیت ارتباطات بین‌المللی باید تمرکزمان روی رونق گردشگری داخلی باشد. در این راستا اگر از فرصت تعطیلی دو روز آخر هفته استفاده کنیم، می‌توانیم گردشگری داخلی را رونق بخشیم که برای تحقق این امر می‌توان ایده‌ها را از سوی مراکز مختلف و مرتبط جمع‌آوری کرد تا بتوان تعطیلات آخر هفته را برای گردشگران جذاب کرد.

او عنوان کرد: پیشنهاد ما ارائه تخفیفات چشمگیر برای مراکز اقامتی در تعطیلات آخر هفته است تا برای سفر به اصفهان جذابیت ایجاد کنیم. صنوف مختلف نیز در زمینه ارائه تخفیفات باید همکاری کنند تا اتفاق خوبی در شهر بیفتد.

تعداد پروازها از اصفهان افزایش یابد

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: یکی از دلایل بهره‌وری پایین کارمندان، کمبود روزهای تعطیل است. مردم جمعه‌ها بیشتر فرصت می‌کنند به امور شخصی برسند تا اینکه تفریح کنند. در کشور ما میزان تعطیلات نسبت به شاخص‌های جهانی کمتر است.

امیر کرم‌زاده خاطرنشان کرد: تعداد روزهای تعطیل باید به‌گونه‌ای باشد که روی نشاط اجتماعی تأثیرگذار باشد. در کمال تأسف فضای تعطیلات به‌خوبی مدیریت نشده است و ما از مجلس گلایه داریم که تصمیم‌گیری درباره تعطیلات آخر هفته را طولانی می‌کند. این معطلی‌ها باعث می‌شود ما فرصت‌ها را از دست بدهیم.

او عنوان کرد: برای اینکه از تعطیلات آخر هفته به‌منظور جذب گردشگر به‌خوبی بهره ببریم، باید تعداد پروازها از اصفهان افزایش یابد. در این راستا باید از ایرلاین‌ها دعوت کنیم و کاری انجام دهیم تا برای این استان ماندگار شود. خرید هواپیما یا اجاره هواپیما باید در دستور کار قرار گیرد و طرحی برای حل مسئله حمل‌ونقل هوایی اصفهان نوشته شود.

کرم‌زاده افزود: برگزاری رویداد یکی دیگر از مواردی است که منجر به جذب گردشگر برای تعطیلات آخر هفته می‌شود. باید هر هفته رویداد داشته باشیم و این رویدادها تکراری نباشد؛ همچنین باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد مبنی بر اینکه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها بیمارستان‌ها و سایر مراکز را فعال کنیم. ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها موزه‌ها را باز نگه داریم.

بسته‌های سفر فراهم کنیم

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: رکود بخش گردشگری فقط به خاطر نبود تعطیلات آخر هفته نیست؛ بلکه رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نیز در رکود گردشگری تأثیرگذار بوده است.

علیرضا حبیبی تصریح کرد: باید مزیت رقابتی در حوزه گردشگری ایجاد کنیم. در این راستا باید در کل زنجیره گردشگری طی دو روز آخر هفته تخفیفاتی اعمال شود تا سفر به اصفهان مقرون‌به‌صرفه شود؛ همچنین باید بسته‌های سفر برای تعطیلات آخر هفته داشته باشیم تا از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

زیرساخت گردشگری در اصفهان توسعه یابد

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: تحقیقات زیادی برای تعیین اینکه چه روزهایی در هفته تعطیل شود انجام دادیم و پیشنهاد تعطیلی شنبه از سوی اصفهان رقم خورد. در این بین برخی افراد با تعطیلی شنبه مخالفت می‌کنند. ما اگر بتوانیم از این فرصت تعطیلات به نفع استان استفاده کنیم و درست راهبری کنیم، اتفاق میمون و مبارکی است.

محمد نمکی‌زاده خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری از ابتدا تا انتهای زنجیره به دست یک نهاد مشخص نیست. درواقع اصناف نه قیمت نهاده و نه قیمت سایر حلقه‌های زنجیره را تعیین می‌کنند؛ ولی انگشت گرانی همواره به‌سوی اصناف است. مسئله اصلی ارائه تخفیفات برای رونق گردشگری طی این دور روز تعطیلی نیست؛ بلکه مسئله اصلی این است که قرار است گردشگری در اصفهان با کدام زیرساخت‌ها رونق بگیرد؟ ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم شود و در کنارش قوانین را در اصفهان مانند سایر استان‌های کشور اجرا کنیم (و نه اینکه قوانین را در اصفهان با شدت بیشتر اجرا کنیم). اصناف حاضرند ارائه تخفیفات را صددرصد کنند.

مسئولان سنگ‌اندازی نکنند

بنیان‌گذار سیتی‌سنتر و شهرک سلامت که یکی از موفق‌ترین کارآفرینان استان است نیز گفت: امنیت سرمایه‌گذاری باید فراهم شود. برفرض مثال در استان خودمان یک نفر وام می‌گیرد و مجموعه گردشگری راه‌اندازی کند؛ ولی یک نفر دیگر جلوی سرمایه‌گذاری این فرد را می‌گیرد. وقتی برای سرمایه‌گذار امنیت نیست، کارها پیش نمی‌رود.

مسعود صرامی ادامه داد: بخش حمل‌ونقل (هوایی و ریلی) برای جابه‌جایی مسافر باید بهبود یابد؛ همچنین کیفیت غذاها در رستوران‌های اصفهان نیز باید بهتر شود. اکثر مسافران موقع برگشت از اصفهان درباره اصفهانی‌ها بد می‌گویند. در برخی رسانه‌ها نیز این مسائل مطرح می‌شود. درواقع با خودشان نمی‌گویند اصفهانی‌ها شهیدپرورند؛ بلکه می‌گویند اصفهانی‌ها آدم‌های خرافی هستند. این مسائل اصفهان را دستخوش حوادث می‌کند.

او بیان کرد: اگر طی تعطیلات آخر هفته حجم زیادی مسافر وارد اصفهان شود حاضر هستیم به مسافران در رستوران 20درصد تخفیف، در شهرک سلامت برای آزمایش و… 30درصد تخفیف و در سیتی‌سنتر نیز 30درصد تخفیف ارائه دهیم؛ همچنین اگر خط هوایی عمان‌اصفهان راه‌اندازی شود.

صرامی افزود: ما می‌توانیم با محترم‌شمردن قوانین کشور، در شهر آبادانی ایجاد کنیم؛ ولی قوانین کشوری را یک فرد در استان وتو می‌کند و جزیره‌ای تصمیم می‌گیرد. قوانین کشوری با قوانین استانی متفاوت است. ما برای برگزاری جشنواره یلدا در اصفهان رایزنی زیادی کردیم؛ ولی این جشنواره در اصفهان اجرانشد؛ این در حالی است که برگزاری این جشنواره در اصفهان کمک زیادی به جذب گردشگر می‌کرد.

سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل صرفه دارد؟

مالک هتل سپاهان نیز در این برنامه گفت: در دبی حدود 17 هتل طی یک‌سال ساخته شد؛ ولی در همین اصفهان سرمایه‌گذاران مجوز ساخت 100 هتل را گرفتند و رها کردند. واقعیت این است که ساخت هتل کاری ندارد؛ ولی سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد وقتی هتل می‌سازد ورودی مسافران به اندازه‌ای است که درآمد و بازگشت سرمایه داشته باشند تا این کار را به سرانجام برساند.

برای گردشگری طراحی محصول انجام دهیم

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی چیکا که یکی از کارآفرینان موفق استان است نیز اظهار کرد: از زمان انقلاب صنعتی به دلیل تحولاتی که ایجاد شد نظام جهانی تغییر کرد. محور وقوع این انقلاب صنعتی طراحی صنعتی و طراحی محصول بر اساس نیازها بود.علی کرباسی‌زاده بیان کرد: برای بخش گردشگری هم باید طراحی محصول بکنیم. ما کل فرایند طراحی محصول را باید کامل انجام دهیم. به لحاظ زیرساخت گردشگری موقعیت نسبتا خوبی داریم و تفریحات بیشتر شده است؛ بنابراین باید طراحی محصول را در بخش گردشگری کامل کنیم.

او افزود: یک شرکت توسعه گردشگری چندسال گذشته تأسیس شد و در گام اول ۲۰۰ ویدئو یک‌دقیقه‌ای معرفی اصفهان را تولید کرد. طراحی محصول و بازاریابی و طراحی بسته‌های تور انجام شد. این اتفاق خوبی است و باید از شرکت توسعه گردشگری حمایت کنیم.کرباسی‌زاده افزود: در حال حاضر تورهای آفرود و کمپینگ به‌شدت رونق یافته؛ چون طراحی محصولش کامل است؛ بنابراین آژانس‌داران در این زمینه به‌شدت می‌توانند تأثیرگذار باشند. آژانس‌ها بهترین شبکه بازاریابی هستند و باید در اصفهان فعال شوند.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: چالش ما ارائه تخفیفات نیست. ما در همین کشور بااین بحران اقتصادی دهک‌های داریم که اصلا این تخفیفات برایشان مهم نیست؛ بلکه برای جذب گردشگر باید طراحی محصول و برندیابی کامل انجام شود.

تورهای گروهی تأثیرگذارند

رئیس اتحادیه آژانس‌داران استان گفت: اگر تعطیلات دوروزهفته تصویب شد و مردم اوقات فراغت پیداکردند و متولیان اصفهان می‌خواهند بهره‌ای از حضور مسافران برای رونق تأسیسات گردشگری ببرند، باید سفرهای خودرویی حذف شود.نصر بیان کرد: کارمندان دولتی متقاضی تعطیلات آخر هفته هستند که از طریق ارگان‌ها باید اطلاع‌رسانی شود. اگر تورهای گروهی به اصفهان ورود کنند و ارگان‌های دولتی هماهنگی لازم را انجام دهند، بازدید از مراکز تاریخی و رستوران‌ها و هتل‌ها و… افزایش می‌یابد.

سه پیشنهاد برای رونق گردشگری در تعطیلات آخر هفته

سعید ساکت،مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان نیز گفت: فرصت تعطیلی دوروزه کیک فرصت است. هرکس خلاقانه از این فرصت استفاده کند سهم کیک بیشتری را به خودش اختصاص داده است. سه پیشنهاد برای رونق گردشگری در روزهای آخر هفته عرض می‌کنم. اولین پیشنهاد ارائه بسته‌های تخفیفی برای مسافران است؛ علاوه براین، برگزاری رویداد و ارائه بسته تبلیغی و رسانه‌ای هم می‌تواند مارا در تراز شهرهای دارای برنامه برای جذب گردشگر قرار دهد.

حمل‌ونقل در اصفهان توسعه یابد

مدیرعامل گز سکه اصفهان بیان کرد: کالای لوکس است و دولت نمی‌تواند راه نجاتی برای این بخش داشته باشد. چالش اصلی بخش گردشگری تصادفات زیاد جاده‌هاست. پیشنهاد ما این است که اتوبوس وی‌ای پی اول هفته وارد اصفهان شود و آخر هفته برای حمل‌ونقل مسافران طی تعطیلات خارج شوند.

محمد گوهریان افزود: قرار بود صداوسیما بدون دریافت هزینه برای گردشگری تبلیغات گسترده بکند و درصدی از این تبلیغات را بگیرد؛ همچنین بانک‌ها اعلام کردند می‌توانند کارت اعتباری ارائه دهند. این‌ها باید عملیاتی شود؛ ضمن اینکه ما نگران مسائل فرهنگی در اصفهان برای جذب گردشگر نیستیم. ما نگران دریافت مجوز و قیمت‌گذاری‌ها هستیم. قیمت‌ها باید در بازار شکل بگیرد؛ نه اینکه دستوری باشد.

برگزاری برنامه‌های شاد تأثیرگذار است

علی لوافان، رئیس هیئت‌مدیره مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: تغییر نگرش ذی‌نفعان گردشگری در استان، ایجاد انگیزه برای متقاضیان سفر، ایمن‌سازی و امنیت سفر با هواپیما، برگزاری برنامه‌های متنوع تفریحی، برگزاری رویداد و ایونت، شادبودن و برگزاری برنامه‌های شاد، دادن امتیاز به گردشگران، ایجاد تورهای طبیعت‌گردی، رونق گردشگری سلامت، آب‌گرم‌درمانی، لجن‌درمانی و ارائه غذاهای بومی در رستوران و ارائه تخفیف برای بازدید بناهای تاریخی از سوی مراکز دولتی، از راهکارهایی است که منجر به رونق گردشگری در اصفهان می‌شود.

برای جذب گردشگر پکیج تعریف کنیم

همچنین کارشناس گردشگری گفت: سال ۸۵ دولت طرح سفرکارت ملی را اعلام کرد و بنا بود برای رفاهیات پرسنل، سفرکارت صادر شود تا مسافران از خدماتشان استفاده کنند. با این حال هیچ رفاهیاتی برای پرسنل دیده نشد؛بلکه فقط فولاد، ذوب‌آهن و پالایشگاه از این امتیاز استفاده کردند.

کامران هارونی ادامه داد: در سال ۹۷ و ۹۸ نیز طرح ساب قرار بود اجرا شود تا مراکز در طول سال تخفیفاتی ارائه دهند. ما باید برای رونق گردشگری اصفهان طی تعطیلات پکیج تعریف کنیم و مشخص کنیم هر ارگانی چه وظایفی می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

از ظرفیت راهنمایان تخصصی استفاده کنیم

مدیر ناژوان شهرداری اصفهان نیز گفت: استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری تخصصی برای رونق گردشگری در تعطیلات آخر هفته مؤثر است؛ ولی راهنمای گردشگری تخصصی در اصفهان نداریم؛ همچنین ایجاد هم‌افزایی بین مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات و مراکز پذیرنده گردشگری در اصفهان اهمیت زیادی دارد؛ ولی درکمال‌تأسف مراکز گردشگری با مراکز غذایی و مراکز تفریحی و… اتصال ندارند.

شهرداری تبلیغ کند

همچنین مدیر راهبردی شرکت توسعه گردشگری راه ابریشم ایران‌زمین نیز گفت: این شرکت در شش سال گذشته طراحی محصول بازاریابی را به‌صورت علمی انجام داده است. باید تحول دیجیتال در صنعت گردشگری ایجاد کنیم. در این حوزه شرکت گردشگری کار کرده است و الان به تبلیغات بازاریابی نیاز داریم.

حمید غفاری‌راد افزود: سعی کردیم در طراحی محصول به امکانات خودمان نگاه کنیم. ما نیاز به اطلاعات یکپارچه داریم و این کارها را باید باهمت سازمان میراث اصفهان انجام دهیم. اطلاعات صنعت گردشگری باید یکپارچه شود. شهرداری نیز باید بودجه لازم برای برندینگ تبلیغات شهر درنظر بگیرد.