رقابت آگاهانه را جایگزین تعصب جاهلانه کنیم

شاخص‌های فرهنگ هواداری

همین چند روز قبل کلیپی کوتاه در فضای مجازی دیدم که شخصی می‌گفت سری به ستادهای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای اصول‌گرا و اصلاح‌طلب زده و برداشت‌هایی از این سرکشی داشته است.

تاریخ انتشار: 11:24 - پنجشنبه 1403/03/31
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاخص‌های  فرهنگ هواداری

به گزارش اصفهان زیبا؛ همین چند روز قبل کلیپی کوتاه در فضای مجازی دیدم که شخصی می‌گفت سری به ستادهای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای اصول‌گرا و اصلاح‌طلب زده و برداشت‌هایی از این سرکشی داشته است.

این برداشت حاکی از تداوم سنتی‌بودن فعالیت‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی در ستادها بود. با گذشت سال‌ها از برگزاری انتخابات‌ مختلف هنوز هم ستادهای اصول‌گرا به روش پخش شربت و دورهمی و آهنگ‌های سنتی معروف هستند و ستادهای اصلاح‌طلب اقدام به پخش آهنگ‌هایی با ریتم تند یا سرود تکراری «یار دبستانی من» می‌کنند و برخی هم دست‌بندهای رنگی می‌بندند.

هواداران هر داوطلب، به‌ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری کری‌خوانی هم می‌کنند و در این سال‌ها این کری خوانی ها را روانه بازار مکاره مجازی هم کرده‌اند، بازاری که در و دروازه‌اش ابتدا و انتهایی ندارد و هر فرد با هر فکر و ایده و عقیده‌ای در آن می‌نویسد، توئیت می‌زند و اظهارنظر می‌کند.

درست همین‌جاست که فرهنگ هواداری ارزش و اهمیت می‌یابد و وارد گود می‌شود، فرهنگی که در دل فرهنگ جامعه است و خارج از آن یا جدا و مجزا نیست؛ فقط کافی است با فرهنگ خودمان همسو و هم‌راستا باشد و زیاد به حاشیه نرود که اگر برود، از ذات اصلی فرهنگ جامعه دور می‌شود.

ما برتریم، ما بیشتریم!

هوادار، حامی و مرید همیشه به دنبال این است که خود را سرتر، بیشتر و برتر از دیگران نشان دهد و در پرتو این مهم به رقیبان نشان دهد که ما بیشتریم و ما سرتریم.

هوادار می‌خواهد نشان دهد که داوطلب و نامزد من، برتر از دیگری است و من که حامی او هستم، برای نشان‌دادن این برتری به میدان آمده‌ام.

هوادار به دنبال اقناع حامیان بیشتر از طریق روش‌های مختلف و متنوع فردی و گروهی است.

هوادار همان روش فیس تو فیس قدیمی تا ساخت پادکست، کلیپ و توئیت در دنیای امروز را  در کنار تجمع‌ها و دورهمی‌های عمومی به کار می‌گیرد تا داوطلبی را که حامی اوست، برنده کند.

ابزار حمایت و هواداری او هم همین عناصر و ابزارهای سنتی و جدید هستند؛ اما اینکه هوادار از همین ابزارها چگونه، با چه روشی و چه شکلی استفاده کند و بهره بگیرد اهمیت دارد.

او باید اخلاق مدار باشد و این مهم را در «فرهنگ هواداری» خود نشان دهد و به رخ رقیبانش نیز بکشد.

ایجاد موج هواداری

به طور طبیعی اگر داوطلبی اقدام به تخریب، توهین و تهمت و حتی انگ‌زدن به دیگری کند، این موضوع تأثیر کاملا مستقیمی روی هواداران مجازی و حقیقی او خواهد داشت و بستری را فراهم خواهد کرد که بیشتر هواداران و حتی شماری از خواص هوادار هم همین خط‌وربط را دنبال کنند.

در طرف مقابل هم اگر داوطلبی اخلاق را بر مدار سخن و عمل خود صدارت دهد، هواداران او عمدتا با همین رویکرد همراهی خواهند کرد و از این امتیاز ارزشمند در فرهنگ هواداری خود بهره خواهند گرفت.

هرچند همیشه درصدی از حامیان هستند که به‌طور نسبی خواستار پاسخ به هر کنش و واکنش طرف مقابل از سوی نامزدشان هستند، غالبا این‌گونه نیست و آن‌گونه است که ذکر آن گذشت.

جمع هواداران در یک تجمع انتخاباتی به ‌گونه‌ای است که گاهی چندنفری که با صدای رسا و بلند فریاد می‌زنند و شعار «حمایت حمایت» سر می‌دهند، ناخودآگاه و حتی آگاهانه و کاملا هیجانی روی سایر حامیان تأثیر می‌گذارند و با ایجاد موج هواداری همه را با خود همراه می‌کنند.

درواقع این گروه معمولا همان لیدرهای ستادها یا تبلیغاتچی‌های پرسروصدای آن‌ها هستند که از این فرصت‌ها برای جذب بیشتر مخاطب و رأی‌گرفتن از او استفاده می‌کنند.

شباهت این بخش از سیستم فعالیت لیدرها ‌مانند مسابقات فوتبال است که موجی از دادوفریاد در ورزشگاه به راه می‌افتد و بازیکنان را به بازی بهتر و گل‌زدن بیشتر وا‌می‌دارد و فرامی‌خواند.

رقابت بر پایه اخلاق اسلامی

انتخابات عرصه رقابت است؛ اما رقابت سالم و بر پایه «اخلاق اسلامی» که در نخستین سخنرانی امام(ره) در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همین موضوع به‌خوبی اشاره شده است.

«شما باید در مجلس که می‌روید، علاوه بر اینکه مسائلی طرح می‌شود که مورداحتیاج ملت است، باید آن‌ها را در آن [مجلس] طرح کنید. با سلاح اخلاق اسلامی وارد بشوید و با آن سلاح مردم را تربیت کنید که وقتی چند سال از مجلس گذشت، در مردم آثار گفت‌وگوهای شما و مناظره‌های شما پیدا باشد» (صحیفه امام، ج ‏۱۲، ص۳۴۳ -۳۵۱).

چهاردهم بهمن  1390 نیز رهبر عزیز انقلاب در همین رابطه فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگویی به یکدیگر است.»

ایجاد موج هیجانی

سابق بر این شاید تکیه بر روش‌ها و رفتارهای غیراخلاقی در ظاهر موج هیجانی در گروهی از مردم ایجاد می‌کرد و گروهی را به حامیان می‌افزود؛ اما عملکرد بعدی غیراخلاق‌مداران همان‌ها را هم سرخورده کرد؛ بنابراین در این دوره به‌ویژه با عملکرد رفتاری و عملی شهید عزیز خدمت آیت‌الله رئیسی، آن رویه تغییر کرده و اخلاق اسلامی انتخاباتی در این عرصه احیا شده و پیام آن هم به هواداران منتقل شده است؛ کما اینکه حتی مخالفان رویکردی و سیاسی شهید خدمت هم معترف به این ویژگی شخصیتی و دولتمندی رئیس‌جمهور شهید شده‌اند و ارزش اخلاق را به‌خوبی دریافته‌اند.

ارزش اخلاق در فرهنگ هواداری باید جای بگیرد، رشد کند و به بالندگی برسد؛ جامعه‌ای که به قله نزدیک شده، در همه زمینه‌ها بالنده است و یکی از آن‌ها فرهنگ بر مبنای اخلاق اسلامی و بر مدار انسانیت متکی به تقوای الهی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده + 13 =