آیین افتتاح مرکز مراقبتی‌ کودکان کار برگزار شد:

لزوم بازنگری قوانین با نگاه حمایتی

آیین افتتاح مرکز مراقبتی‌حمایتی کودکان کار و خیابانی به همت شهرداری اصفهان و سازمان بهزیستی استان و با حضور مدیران شهری برگزار شد. 

تاریخ انتشار: 10:36 - شنبه 1401/12/20
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
لزوم بازنگری قوانین با نگاه حمایتی

آیین افتتاح مرکز مراقبتی‌حمایتی کودکان کار و خیابانی به همت شهرداری اصفهان و سازمان بهزیستی استان و با حضور مدیران شهری برگزار شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه قوانین باید با نگاه حمایتی، توانمندسازی و کار مناسب برای کودکان بازنگری شود، گفت: نوجوانان ما هوش بالا و سرعت یادگیری بسیاری دارند؛ بنابراین باید به سمت کسب تجربیات و یادگیری‌های تجربه‌ای بروند.

علی قاسم‌زاده با اشاره به اینکه ایجاد مرکز مراقبتی‌حمایتی کودکان کار محصول همت جمعی و یک اراده مشترک بین‌دستگاهی است، اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت شهری به تدریج شاهد رفع گره‌های بزرگی از مسائل اجتماعی به‌صورت هفتگی هستیم که به مرور میوه‌های درخت همت جمعی را خواهیم چید. مرکز مراقبتی‌حمایتی از کودکان کار و خیابانی که با همت جمعی افتتاح شد، نخستین و سطحی‌ترین کاری است که می‌توانستیم در رابطه با این کودکان مظلوم انجام دهیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با راه‌اندازی مرکز حمایتی، این تلقی اشتباه است که مسئولیت خود را در قبال این کودکان تمام‌شده بدانیم؛ چراکه باید این پدیده اجتماعی را درست درک کرد و فهمید. در واقع کودکان کار قربانی اراده‌های پشت‌صحنه و اتفاقات پنهانی هستند که به حمایت همه‌جانبه جامعه برای رهایی نیاز دارند.

او با بیان اینکه کودکان کار همگی از یک جنس نیستند و بر اساس یک نیاز پا در این عرصه نمی‌گذارند، گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، علت حضور کودکان کار بر سر چهارراه‌ها نه فقط برای مشکل فقر، بلکه به دلایل متعدد است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: این اراده جمعی در اصفهان به‌عنوان شهر خیران وجود دارد؛ مشکلات اقتصادی کودکان کاری که فقط به دلیل مسائل معیشتی و فقر خانوادگی در این عرصه پا بگذارند را رفع کند؛ گرچه بخشی از مشکلات کودکان کار و خیابانی فقط فقر نیست. او تأکید کرد: مشکل اصلی این است که شاهد حضور باندهای سوءاستفاده‌گر از کودکان کار به‌عنوان یک ابزار و وسیله هستیم و بی‌شک نباید با نگاه ترحمی و مهربانانه به این پدیده زشت و ناهنجاری اجتماعی نگریست.

شهردار اصفهان اظهار کرد: بخشی دیگر از مشکلات کودکان کار، بدسرپرستی متأثر از بزهکاری پدران و غفلت مادران است و بخشی دیگر از علل بروز کودکان کار این است که باید در قوانین تجدیدنظر شود.

او ادامه داد: در استان اصفهان بنگاه‌های اقتصادی بزرگی وجود دارند که در رأس آن‌ها افراد خیر آمادگی صددرصدی خود برای پذیرش این کودکان، تقبل هزینه مدرسه، تحصیل و توانمندسازی آن‌ها و همچنین به‌کارگیری آن‌ها در عرصه‌های شغلی مناسب را اعلام کردند؛ اما قانون این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. به گفته قاسم‌زاده، قوانین باید با یک نگاه حمایتی و ایجاد توانمندسازی و کار مناسب برای کودکان بازنگری شود. امروزه یکی از دغدغه‌های نوجوانان مقطع متوسطه دوره اول کسب درآمد و پول است. نوجوانان ما هوش بالا و سرعت یادگیری زیادی دارند؛ بنابراین باید به سمت کسب تجربیات و یادگیری‌های تجربه‌ای برویم و در قوانین بهتر عمل کرده و دست مردم را برای رفع مشکلات اجتماعی بازتر کنیم.

اصلاح تفکرات، لازمه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است

در ادامه این آیین، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه کودکان کار با کودکان خیابانی دو موضوع متفاوت و متمایز است، گفت: در این راستا باید سختی‌ها و رنج‌ها را در عرصه اجتماعی التیام ببخشیم و آسیب‌های اجتماعی همچون پدیده کودکان کار را مدیریت کنیم که لازمه آن اصلاح تفکرات و افزایش همت‌هاست.

محمد عباسی اظهار کرد: شاهد افتتاح و راه‌اندازی مرکزی هستیم که حاصل همکاری و همدلی بین‌دستگاهی از جمله استانداری، سازمان بهزیستی و شهرداری اصفهان است.

او با بیان اینکه امروز دنیا بیش از هر زمان دیگر دچار تشویش فکری جهانی شده و همه در انتظار منجی هستند تا آن‌ها را از نابسامانی‌ها، فقرها، پلشتی‌ها و بزه‌ها نجات دهد، گفت: اساسا سازمان امور اجتماعی کشور با تأکید رهبر معظم انقلاب به منظور ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌ها برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی شکل گرفت.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه هر دستگاه و دولت و حاکمیتی، کارنامه عملیاتی در این زمینه دارد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که فقر و ناهنجاری‌ها را ریشه‌کن می‌کند، خاطرنشان کرد: کشور ایران در حوزه کودکان کار نسبت به وضعیت کشورهای پیشرفته دنیا در این عرصه بهتر است، اما باید برای مدیریت و کنترل بیشتــر برنامه‌ریزی کرد.

او تصریح کرد: کودکان کار و خیابانی از آسیب‌های اجتماعی برخاسته از مظاهر تمدن جدید است، اما مهم آن بوده به چه میزان همت داشته که این موضوعات را کنترل کنیم یا در صدد اصلاح نگرش‌ها برآییم.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: کودکان کار با کودکان خیابانی دو موضوع متفاوت و متمایز است که باید جداسازی شود. امروز رسالت ما این است که سختی‌ها و رنج‌ها را در عرصه اجتماعی التیام ببخشیم و این آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کنیم که لازمه آن اصلاح تفکرات و افزایش همت‌هاست. نحوه برخورد با این موضوع که نوجوانی هم درس بخواند و هم کار کند، نباید به شکل تحقیرآمیزی باشد؛ بلکه باید قهرمانانه به آن پرداخت و این عملکرد نوجوان را در قامت یک قهرمان توصیف کرد، البته انجام کار طاقت‌فرسا نه فقط برای کودکان، بلکه برای هر فردی در دنیا مذمت شده است.

عباسی تصریح کرد: به صحنه آمدن مردم لازمه رفع مشکلات است که شرط لازم برای به صحنه آمدن آن‌ها، حمایت، ایجاد دلگرمی و نظارت است. اگر ما در راه فرسایش زندگی، برای خود امید ایجاد نکنیم و در برابر فرسایش فیزیکی برنامه نداشته باشیم، شکست خواهیم خورد. این عزم جدی در دولت وجود دارد که بخش عظیمی از آسیب‌های اجتماعی حل و فصل شود.

20 دستگاه ،متولی کودکان کار و حمایت اجتماعی از آن‌ها هستند

مدیرکل دفتر آسیب‌های بهزیستی کشور در ادامه این آیین با بیان اینکه در زمینه شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان کار طبق قانون عمل می‌کنیم، گفت: بالغ بر ۲۰ دستگاه مطابق قوانین کشور، متولی کودکان کار و حمایت از آن‌ها هستند.

محمدرضا حیدرهایی اظهار کرد: بر اساس یک اراده جمعی بیشترین موضوعی که در بین آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ به آن پرداخته شد، مسائل کودکان کار و خیابانی بوده است.

او با بیان اینکه امروز یک عزم ملی برای رفع این آسیب اجتماعی در کشور وجود دارد ادامه داد: در طول دو دهه خدمت در سازمان بهزیستی کشور، مراکز متفاوتی را افتتاح کردیم؛ اما افتتاح مراکز مرتبط با حوزه کودکان از این بابت که مظلوم‌ترین و بی پناه‌ترین عناصر جامعه کودکان هستند، همواره مایه خرسندی و شادکامی است.

مدیرکل دفتر آسیب‌های بهزیستی کشور تصریح کرد: کودک کار از اشکال آسیب‌های اجتماعی است که عوامل مختلفی در ایجاد این پدیده مؤثر است که نخستین عامل، فقر است و متأسفانه طی دو سال کرونا و از بین رفتن برخی از شغل‌های والدین، شاهد افزایش حضور کودکان کار به این علت بودیم.

او مسائل فرهنگی، مهاجرت خاصه مهاجرت اتباع و همچنین مسائل عمده اقتصادی را نیز از دیگر علل افزایش نرخ رشد کودکان کار دانست و افزود: بر اساس مطالعات مراکز بهزیستی ۸۳ درصد از ۱۴هزار و ۵۰۰ کودک شناسایی‌شده خیابانی در سطح کشور، از اتباع بیگانه بوده که ۶۰ درصد از آن‌ها را اتباع غیرمجاز تشکیل می‌دهند.

به گفته حیدرهایی، سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی تکالیفی بر عهده دارد که باید انجام دهد؛ اما بحث جمع‌آوری کودکان کار برعهده این سازمان نبوده و نیست و فقط در زمینه شناسایی و حمایت اجتماعی وظایفی طبق قانون دارد.

او ادامه داد: ارگان‌های مختلفی بالغ بر ۲۰ دستگاه از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور و شهرداری مطابق قوانین کشور، متولی کودکان کار و حمایت از آن‌ها هستند.

مدیرکل دفتر آسیب‌های بهزیستی کشور گفت: امروز دستگاه‌های متولی نسبت به دوران گذشته بسیار در این زمینه هم‌سوتر شده و اقدامات مشترکی را در حل و فصل این معضل انجام می‌دهند، اما بهزیستی همچنان نیازمند هم‌افزایی بین‌دستگاهی است.

او تصریح کرد: در حوزه کودکان‌کار و خیابانی و کودکان در معرض مخاطره آیین‌نامه‌ای جهت ابلاغ شورای اجتماعی کشور تهیه شده تا مطابق آن هر دستگاه اجتماعی به صورت جزئی از وظایف رسالت‌های خود در قبال کودکان کار و خیابانی مطلع باشد و متناسب با آن در سال ۱۴۰۲ کمتر شاهد حضور کودکان کار و خیابانی باشیم.

حیدرهایی افزود: هر کجا از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد و انجمن‌ها بهره برده‌ایم، در آن عرصه موفقیت کسب کرده‌ایم، لذا برای رفع مشکل کودکان کار نیز باید از این ظرفیت استفاده کرد.

ثمره دغدغه‌مندی تفکر انقلابی مدیریت جدید شهری، افتتاح مرکز حمایتی کودکان کار است

در ادامه این آیین مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به افتتاح مرکز حمایتی از کودکان کار گفت: این مرکز پس از یک سال جلسات متعدد و فشرده و بر اساس یک دغدغه‌مندی و تفکر انقلابی برخاسته از مدیریت جدید شهری شکل گرفته است.

ناصر چاوشی اظهار کرد: افتتاح این مرکز بر اساس یک همت جمعی و کار مشترک بین‌دستگاهی از جمله استانداری، شهرداری و بهزیستی اصفهان رقم خورده است.

او افزود: یکی از آسیب‌هایی که امروزه همواره در سطح شهرها با آن مواجه بوده و مقابل چشمان ما قرار دارد، وجود کودکان کار و خیابانی است.

چاوشی افزود: در حال حاضر برآورد دقیقی از تعداد کودکان‌کار به دلیل سیال بودن این پدیده اجتماعی نداریم، اما در چند سال اخیر میزان حضور کودکان‌کار در خیابان‌ها و بر سر چهارراه‌ها زیادتر شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: کودکان خیابانی و کار یک پدیده بسیار پیچیده است؛ چرا که دلایل و عوامل متعددی دارد، از آن جمله می‌توان به مافیای اقتصادی، مسائل فرهنگی، اجتماعی و… اشاره کرد.

او اضافه کرد: اینکه پدیده کودکان کار فردی یا گروهی است یا دخیل‌شدن عواطف و احساسات آحاد مردم هم در جمع‌آوری کودکان و هم در زمان حضور کودکان بر سر چهارراه‌ها، باعث پیچیده‌شدن این پدیده و معضل اجتماعی می‌شود.

چاوشی ادامه داد: ساختمانی که امروز بر اساس همت جمعی افتتاح شد، شامل یک بخش ویژه دختران (کودکان‌کار) و دو بخش ویژه پسران شش تا دوازده و دوازده تا هجده سال است و ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰ نفر را دارد.

او تأکید کرد: این مرکز پس از یک سال جلسات متعدد و فشرده و بر اساس یک دغدغه‌مندی و تفکر انقلابی برخاسته از مدیریت جدید شهری شکل گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تأکید کرد: شناسایی، پذیرش، ساماندهی و توانمـندسـازی کودکان‌کار از اهداف افتتاح مرکز بوده و تأکید ویژه داشته‌ایم که بر توانمندسازی کودکان‌کار در این مرکز باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری خاص شود تا پس از مرخص‌شدن آن‌ها از این مرکز دیگر شاهد بازگشتن کودکان کار به عرصه بزهکاری در سطح جامعه نباشیم.به بیان او، ۱۳ دستگاه در شهر اصفهان به صورت مستقیم و قانونی در قبال عرصه کودکان کار مسئولیت داشته که نباید شانه از مسئولیت خود در این زمینه خالی کنند؛ چراکه حمایت مستمر از این مرکز لازمه تداوم و تحقق اهداف است.

چاوشی خاطرنشان کرد: شهرداری نیز در روزهای گذشته دو اقدام ارزشمند را در شهر اصفهان رقم زده است که نخست افتتاح مرکز جامع توانمندسازی معتادان متجاهر و دوم افتتاح این مرکز ویژه کودکان‌کار جهت توانمندسازی است که برخاسته از یک همت و دغدغه‌مندی ارزشمند مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 − 4 =