نوروز در راه است:

تدابیر نوروزی برای کاهش تصادفات

نوروز در راه است و مسافران نوروزی در حال بستن چمدان‌های خود و انتخاب مقصد مورد نظر هستند؛ سفرهایی که معمولا به‌دلیل حجم زیاد به ویژه در روزهای اولیه، باعث افزایش تردد در محورهای اصلی مقاصد جذاب گردشگری و همچنین بالارفتن آمار تصادفات برون‌شهری می‌شود؛ به طوری که گزارش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات نوروز سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بوده‌اند.

تاریخ انتشار: 05:03 - سه شنبه 1401/12/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تدابیر نوروزی برای کاهش تصادفات

نوروز در راه است و مسافران نوروزی در حال بستن چمدان‌های خود و انتخاب مقصد مورد نظر هستند؛ سفرهایی که معمولا به‌دلیل حجم زیاد به ویژه در روزهای اولیه، باعث افزایش تردد در محورهای اصلی مقاصد جذاب گردشگری و همچنین بالارفتن آمار تصادفات برون‌شهری می‌شود؛ به طوری که گزارش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات نوروز سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بوده‌اند.

همچنین از این تعداد ۸۰۰ نفر در محورهای برون‌شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون‌شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته‌اند.

در تعطیلات نوروز امسال، استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۱۷ فوتی، فارس با ۱۰۴ و کرمان با ۹۶ فوتی بیشترین و استان‌های اردبیل با چهارفوتی، چهارمحال و بختیاری با شش و قزوین با ۱۱ فوتی کمترین آمار کشته‌های تصادفات را داشته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در نوروز امسال به‌طور میانگین، روزانه ۵۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود.

همچنین مقایسه آمار اولیه تلفات تصادفات نوروز امسال با آمار اولیه سال گذشته بر اساس میانگین روزانه نشان می‌دهد که تعداد کشته‌های تصادفات در نوروز امسال با رشد ۱۱.۹درصدی مواجه بوده؛ این درحالی است که تعداد کشته‌های تصادفات در نوروز سال گذشته یک‌هزار و ۳۳ نفر گزارش شده بود که امسال به یک هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در مورد تعداد تلفات هر روز، بیشترین آمار کشته‌های حوادث رانندگی نوروز سال جاری در روز جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ با ثبت ۸۰ فوتی و کمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است.

درحالی این آمار از تعداد کشته‌شدگان فقط در ایام نوروز اعلام می‌شود که بنا بر دیگر اعداد و ارقام ارائه‌شده، بر مبنای کشته‌شدن هر فرد در تصادفات رانندگی، نزدیک به ۸‌میلیارد تومان خسارت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد می‌شود.

همه عوامل دخیل در تصادفات

سرعت غیرمجاز، سقبت غیر مجاز و عدم توجه به جلو همه عواملی هستند که دست به دست هم می‌دهند تا شهروندان را در ایام نوروز به کام مرگ بکشند و خانواده‌های بسیاری را داغدار بکنند؛ البته علاوه بر مرگ و میر تصادفات، مصدومان بسیاری نیز به جای می‌گذارند. آمارها نشان می‌دهند ۱۰ هزار و ۶۲۵ فقره تصادف جرحی نیز در ایام نوروز رخ داده که منجر به مصدوم شدن ۱۵هزار و ۱۱۶ نفر شد.

البته این آمار نیز کاهشی ۴.۴درصدی در مقایسه با سال قبل داشت. در طرح نوروزی پارسال، ۱۵هزار و ۸۱۰ نفر در تصادفات مجروح شدند.

حالا اما همین آمار بالای تصادفات و مصدومان باعث شده است تا اخیرا پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری حداکثر سرعت جاده‌ای در نوروز 1402 اعلام شود؛ هر چند پیش بینی می‌شود که امسال به دلیل هم‌زمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان نسبت به سال گذشته از حجم سفرها کاسته شود.

آن‌طور که شهریار افندی ‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این باره به تسنیم گفته است: «با پیشنهادی که پلیس راه به کمیسیون ایمنی راه‌ها خواهد آورد، در صورت تصویب، 10 کیلومتر از حداکثر سرعت در همه جاده‌های اصلی، برای ایام نوروز کاهش یابد.

این پیشنهاد در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح خواهد شد و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود. از آنجا که نوروز 1402 با ماه مبارک رمضان مقارن شده است، تأکید کرده‌ایم در همه فرودگاه‌های کشور، ایستگاه‌های راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوسرانی و پایانه‌های مسافری بنادر، حال و هوای رمضان برای مسافران ملموس باشد و با همکاری بخش خصوصی و انجمن‌ها، در ساعات افطار، توزیع افطاری داشته باشیم.

تغییر الگوی سفر

افندی‌زاده ادامه داد: از سومین روز سال 1402 ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، قطعا این موضوع تأثیری در الگوی سفر خواهد داشت. در این راستا ما سفرهای نوروزی را به سه دوره تقسیم کرده‌ایم که دوره اول از 24 اسفند 1401 تا 4 فروردین 1402 است که پیش‌بینی می‌کنیم حجم بالای جابه جایی مسافران در این دوره باشد، دوره دوم سفرهای نوروزی از 5 فروردین تا 8 فروردین 1402 خواهد بود و دوره سوم از 9 فروردین تا 15 فروردین 1402 خواهد بود.»

به گفته او، طبق تحلیلی که از سفرهای نوروزی 1401 داشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم در نوروز 1402 بیشترین تردد در استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، فارس، قم، اصفهان و خوزستان باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود محورهای هراز، کندوان، فیروزکوه، آزادراه کرج‌قزوین، آزادراه تهران ساوه، آزادراه شیراز مرودشت، آزادراه قزوین رشت، آزادراه تهران شمال و آزادراه مشهد باغچه اصلی‌ترین محورهای پرتردد ما در نوروز باشد.

در این راستا با همکاری پلیس راه، سازمان راهداری و اورژانس، 8 هزار کیلومتر محور پرحادثه شناسایی شد تا در کنار کاهش نقاط پرحادثه، نظارت بر آن دقیق‌تر انجام شود و استقرار پلیس به صورت منظم باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =