تدابیر فصل زمستان(‌۱)

با توجه به مزاج زمستان؛ این فصل برای افرادی که غلبه سردی و رطوبت دارند، همچنین برای افراد مسن خوشایند نخواهد بود و این افراد در رعایت تدابیر این فصل باید توجه بیشتری داشته باشند.

تاریخ انتشار: 11:55 - پنجشنبه 1402/10/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تدابیر فصل زمستان(‌۱)

به گزارش اصفهان زیبا؛ طبیعت این فصل سرد و تر است و میزان رطوبت این فصل به بارندگی‌های آن بستگی دارد.

با توجه به مزاج زمستان؛ این فصل برای افرادی که غلبه سردی و رطوبت دارند، همچنین برای افراد مسن خوشایند نخواهد بود و این افراد در رعایت تدابیر این فصل باید توجه بیشتری داشته باشند.

سردی هوا سبب بسته شدن منافذ سر و بدن می‌شود و صعود بخارات غلیظی که از مواد سرد و تر به سر اتفاق می‌افتد، می‌تواند بیماری‌هایی مثل زکام، آبریزش، سرفه و انواع نزله‌ها را به دنبال داشته باشد.

در این میان چنانچه عضو ضعیفی وجود داشته باشد، این نزولات را در خود جای می‌دهد و سبب بیماری می‌شود. از جمله عفونت‌های چشم و عفونت‌های لثه و…

اما، رعایت مواردی که در زیر می‌آید می‌تواند در حفظ سلامتی مؤثر باشد:

‌پوشش بدن

در این فصل استفاده از لباس‌های پشمینه، اقسام پوست‌ها از سنجاب و خز و لباس‌های ابریمشی و پنبه‌دار مناسب‌تر است.

‌ورزش

بهترین زمان برای انجام ورزش‌های نسبتاً سنگین و پر‌حرکت همین فصل است به‌خصوص افرادی که رطوبت زائده بدنی‌شان زیادتر است و به اصطلاح افرادی چاق با بافتی سست محسوب می‌شوند.

غذا

در این فصل استفاده از غذاهای معتدل و غلیظ مثل حلیم گندم، آب گوشت، گوشت کبک، تیهو و کله‌پاچه مناسب است. البته در طبخ چنین غذا‌هایی بهتر است از برخی ادویه‌های گرم و معطر استفاده شود تا موجب انسداد در کبد و روده‌ها نشود.

در حقیقت هضم انسان‌ها در فصل زمستان قوی‌تر است و همین امر می‌تواند مجوز مصرف برخی از غذاهای غلیظ باشد.

از طرفی خوردن غذا با حجم بیشتر نسبت به سایر فصول هم غلط نیست چراکه سردی هوا موجب می‌شود تولید اخلاط بدنی کم شود و حجم زیاد می‌تواند این کم شدن را جبران کند.

ماساژ

ماساژ بدن به همراه روغن از اموری است که حرارت را در بدن بالا برده و به همراه حرارت بدن را نرم کرده و به بلغم اجازه یخ‌زدگی نمی‌دهد برای همین به همراه روغنی گرم و البته با تجویز متخصصین سفارش شده است.

در واقع، ماساژ استخوان‌ها را نرم و جريان خون را تسريع می‌کند. برای تصلب شرائين و کنترل فشارخون نیز بسيار مفيد است و از سکته که از عوامل شایع این فصل است و مرگ ناگهانی که در این فصل زیاد شده، جلوگیری خواهد شد.

باید توجه داشت افرادی که بیمای‌های زمینه‌ای دارند، اگر در این فصل بدن را تقویت نکنند و از روغن‌های گرم برای ماساژ و حمام آب گرم استفاده نکنند، باعث انجماد بلغم و مرگ ناگهانی خواهند شد.

ماساژ عمل تعريق را نیز آسان کرده و سموم را خارج مى‏ كند. همچنین ماساژ اعصاب را هم از سكون و تحريك افراطى رها مى‏ كند.

منابع:

حفظ‌الصحه ناصری

منافع الاغذیه

سته ضروریه حکیم گیلانی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 8 =