در ایام تعطیلات چه بخوانیم:

نوروزخوانی

تعطیلات نوروز، زمان خوبی است تا در کنار دیدوبازدید و سفر، خستگی سال گذشته را در کرد و در کنار دیگر کارهای معمولش، وقتی هم برای مطالعه در نظر گرفت و در دلِ داستان‌هایی جذاب و پرهیجان غرق شد.

تاریخ انتشار: 13:06 - چهارشنبه 1401/12/24
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
نوروزخوانی

تعطیلات نوروز، زمان خوبی است تا در کنار دیدوبازدید و سفر، خستگی سال گذشته را در کرد و در کنار دیگر کارهای معمولش، وقتی هم برای مطالعه در نظر گرفت و در دلِ داستان‌هایی جذاب و پرهیجان غرق شد. در این یادداشت 9 رمان ایرانی که بیشترشان در یکی دو سال اخیر منتشر شده‌اند، معرفی شده تا زمان کمتری را برای انتخاب کتاب صرف کنید و بتوانید به سرعت به مطالعه بپردازید.

عزرائیل کهنه سرباز

حمیدرضا هدایتی، بازپرس سازمان حفاظت نیروهای مسلح، مسئول پیگیری پرونده‌های قتل است و این بار با موردی خاص روبه‌رو شده که قاتل یکی از رزمندگان معروف زمان دفاع مقدس است. او برای بررسی پرونده، شروع به گفت‌و‌گو با دوستان قدیمی دوران انقلاب و جبهه او می‌کند.

در این رمان جذاب و پرهیجان، روایت‌هایی از فضای امنیتی، سیاسی و جاسوسی تاریخ معاصر ایران به خوبی بیان شده است. رمان در ژانر تریلر که ترکیبی از معما و روایت‌های پرکشش و پر از هیجان و سریع است، نوشته شده است. شخصیت‌های داستان ساختگی، اما اصل وقایع مستند است. در این داستان مخاطب همراه با شخصیت‌ها از تهران و دوحه تا نیکوزیای قبرس را می‌پیماید.

زلزله ده‌ریشتری

در سال 1409، زلزله‌ای بسیار بزرگ در تهران رخ می‌دهد. تعداد بسیار زیادی کشته می‌شوند و دولت مرکزی تقریبا فرو می‌پاشد. همچنین با توجه به عمق فاجعه و عدم رعایت مسائل بهداشتی، بیماری‌های عفونی نیز گسترده می‌شود و تعداد زیادی نیز در این برهه از دنیا می‌روند. کم‌کم مردم بازمانده از فجایع و به‌تنگ‌آمده از اوضاع، برای اعتراض به مسئولان باقی‌مانده، به طور خودجوش در میدان امام حسین(ع) دور هم جمع می‌شوند و اولین حرکت مردمی علیه شرایط آغاز می‌شود.

اما اتفاقات به همین‌جا ختم نمی‌شود. در این شرایط، کشورهایی که سال‌ها منتظر چنین فرصتی بودند، از هوا و زمین به ایران حمله می‌کنند تا کار را یک‌سره کنند. حال هرگوشه ایران دست گروهی می‌افتد. گروه‌هایی که سال‌ها دشمن جمهوری اسلامی بودند و ادعاهای زیادی درباره برقراری آزادی، عدالت و… داشتند، اما در هنگام عمل ذات حقیقی‌شان برملا می‌شود.

نیما اکبرخانی به خوبی توانسته است بروز عملی انواع و اقسام اندیشه‌های سیاسی را بیان کند و تصویری از آینده‌ای را بسازد که بسیاری سعی در وارونه نشان‌دادن آن دارند.

مدرسه شبانه

مدرسه شریعت، چهار دانش‌آموز تنبل و مردودی دارد: غلام ورزشکار، سهیل بازیگر، عزیز باادب و فؤاد بااحساس. ناظم مدرسه سراغ این چهار نفر می‌رود تا از آن‌ها برای کاری سوءاستفاده کند. ناظم به این چهار نفر مأموریت می‌دهد تا از یکی از معلمان مدرسه جاسوسی کنند و رفت‌و‌آمدهایش را به او گزارش دهند.

این معلم، یک آموزگار ساده و عادی نیست. بلکه معلمی معروف و انقلابی است که زمان بالاگرفتن مبارزات علیه شاه، کارهای زیادی انجام می‌دهد. این چهار نفر در حین جاسوسی‌کردن، از مدرسه‌ای دیگر سردر می‌آورند و با مدرسه شبانه و نگهبان عجیبش روبه‌رو می‌شوند. سید میثم موسویان در این رمان جذاب، با استفاده از ژانر فانتزی، به دوران مبارزات مردم علیه شاه پرداخته است. این رمان توسط نشر کتابستان در ۳۱۲ صفحه به چاپ رسیده است.

شبیه

داستان کتاب با زندگی یک زوج دانشجوی ایرانی در فرانسه آغاز می‌شود که تلاش می‌کنند در حد خودشان بهترین کارها را در این زمانه انجام دهند. اما به ناگاه اتفاقاتی رخ می‌دهد که مخاطب همراه با خط سیر داستان به گذشته و صحرای عربستان، ایران و سوریه در حال و حتی دوران پس از ظهور می‌رود.

فائضه غفارحدادی در رمان شبیه، در دل روایتی جذاب و با متنی روان، به‌خوبی به موضوع مهدویت و انتظار پرداخته است و تلاش کرده تا تصویری از ظهور و جامعه پس از ظهور ارائه کند. از نکات جالب توجه داستان، تلاش شخصیت داستان که محمد نام دارد، برای شبیه‌شدن به صاحب اسمش است. شبیه توسط نشر شهید کاظمی در 272 صفحه چاپ و منتشر شده است.

پلنگ زخمی

عرفان نوجوانی در آستانه سن بلوغ و درگیر هیجانات و تغییرات مختلف و خاص این دوره سنی است. اتفاقات دور و بر او و سرگردانی و وقت‌گذرانی‌های بی‌هدفش در فضاهای مختلف مجازی، باعث می‌شود تا او دچار درگیری‌های ناصحیح و مخربی در مسائل جنسی شود. عرفان که بین دوستانش به «پلنگ» معروف بود، حالا در زمینه‌های زیادی دچار ضعف و پسرفت شده است. او از طرفی از وضع کنونی‌اش و شرایط و کارهایی که درگیرشان شده و تغییراتش بسیار ناراحت است و از طرفی دیگر، جذابیت‌های اطرافش را مخصوصا در دنیای مجازی نمی‌تواند رها کند.

تقی شجاعی به‌خوبی در یک داستان جذاب، با حیای کامل به مشکلاتی از نوجوانان پرداخته که بیان آن‌ها به صورت آسیب‌شناسانه و با رویکرد تربیت و اصلاح در قالب رمان، بسیار کم اتفاق افتاده است. «پلنگ زخمی» رمانی مخصوص والدین و مربیانی است که با پسران نوجوان سر و کار دارند تا بهتر بتوانند به آن‌ها در مدیریت بحران‌های بلوغ کمک کنند.

پرواز اسب سفید

گلبرگ، نوجوانی معمولی است با پدر و مادری مانند بسیاری از پدر و مادرها که در یک خانه عادی زندگی می‌کند، مدرسه می‌رود، در فضای مجازی می‌چرخد و با هاله دختری که در همسایگی‌شان زندگی می‌کند و همسن خودش است، رفاقت دارد. اما طی یک اتفاق تلخ، با مسائلی مواجه شده که در خودش توان تحمل آن‌ها را نمی‌بیند و منتظر یک فاجعه بزرگ‌تر در زندگی‌اش است. داستان بسیار قوی شروع می‌شود و مخاطب، خودش را وسط یک مشکل بزرگ می‌بیند و رفته‌رفته در ادامه داستان با اتفاقاتی که منجر به این مشکل شده، آشنا می‌شود.

گلبرگ 16 ساله که پدرش را در زندان و مادرش را با درگیری‌های بسیار می‌بیند، باید به تنهایی با مشکلات شخصی‌اش دست و پنجه نرم کند؛ اما اتفاقاتی او را متوجه توان و عملکرد واقعی‌اش می‌کنند. گلبرگ در دل این اتفاقات رشد می‌کند و حالا باید با بزرگ‌ترین ترسش که مشکل پدرش است، روبه‌رو شود…

مار و پله

فائقه میرصمدی نویسنده این کتاب، سوژه‌اش را از دل زندان‌های امنیتی پیدا کرده و پس از چندین ساعت مصاحبه، این رمان را بر اساس زندگی او نوشته است. این سوژه زنی بیست‌و‌چند ساله به نام مدینه است که شوهر و خانه و زندگی‌اش در ایران را رها کرد و با دو بچه کوچکش، به همراه حسن پسرداییش به مناطق تحت کنترل داعش در افغانستان رفت تا در مدینه فاضله‌ای که از داعش شنیده بود زندگی کند.

مدینه اولین بار از طریق حسن با داعش آشنا شد. حسن مدیر چند کانال و گروه مجازی داعش به زبان فارسی بود و مدینه را هم به سمت این کار سوق داد تا جایی که مدینه خودش تبدیل به ادمین اصلی چند کانال می‌شود و برای افراد زیادی از داعش و خوبی‌هایش می‌گوید. اما تنها مدت کوتاهی زندگی در افغانستان کافی بود تا تفاوت حرف و عمل داعش را متوجه شود! او به ایران فرار کرد؛ اما بلافاصله دستگیر شد و حالا در بازجویی‌ها باید به تمام مسائل اعتراف کند. «مار و پله» رمانی پرهیجان، جذاب و مستند از واقعیت داعش و نحوه عملکرد آنان است.

گونه‌شناسی انواع بابا

در روز اردوی پدرپسری مدرسه حسام، پدر او که پزشکی معروف و پرکار است، نتوانست بیاید! این مسئله باعث شد تا حسام جلوی همکلاسی‌هایش ضایع شود و تصمیم گرفت با واکنشی خاص، درسی جدی به پدرش بدهد. در اولین قدم همان اول اردو از مدرسه فرار کرد و مشغول چرخیدن در خیابان‌ها شد و مدام به رفتارهای بد پدرش فکر ‌می‌کرد.

گونه‌شناسی انواع بابا، در ابتدا به طور جدی به کوبیدن پدرهای سر شلوغ می‌پردازد. این کوبش، آن هم از دید پسری نوجوان بسیار عالی، دقیق و جذاب در کتاب بیان شده است و زهرا جلائی‌فر، بسیار عالی توانسته از پس شخصیت‌پردازی حسام و بیان افکار و عواطفش برآید.

اما در ادامه اتفاقی می‌افتد که حسام با مسائل و مصائب بچه‌داری به طور کاملا دقیق و عملی مواجه می‌شود! در این راستا او تلاش می‌کند هرآنچه پدرش برای او کم گذاشته، برای بچه دیگری انجام دهد اما مگر به همین سادگی است؟ داستان این کتاب کوتاه 88‌صفحه‌ای، بسیار جذاب و پر از هیجان و خنده‌دار جلو می‌رود. این کتاب به خوبی دیدگاه نوجوانان را دربرابر رفتارهای والدینشان بیان می‌کند.

مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم

مستوره، زنی پرکار و فعال در اجتماع است. او به‌شدت به موفقیت در کارهایش فکر می‌کند و تمام تلاشش را برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر و جایگاه‌های بالاتر انجام می‌دهد. او که ازدواجش همراه با عشق و علاقه به همسرش بوده، حالا به واسطه یک اتفاق، تمام رویاهایش را از‌دست‌رفته می‌بیند! مستوره متوجه می‌شود دیگر تنها نیست و موجودی داخل او در حال شکل‌گرفتن است. او که با بارداری ناخواسته مواجه شده است، سرگردان شده و بچه را مانع بزرگی در رسیدن به موفقیت‌هایی که برایش برنامه‌ریزی کرده بود، می‌بیند.

معصومه امیرزاده نویسنده این اثر، به‌خوبی با استفاده از مسائل روان‌شناسی، دینی و علمی، در دل داستان خود به مخاطب راهکارهای خوبی جهت برون‌رفت از تعارضات و مشکلات در این زمینه ارائه داده است. در این کتاب، سختی‌های مادری به‌خوبی و به دور از ساده‌انگاری‌های غیرواقعی بیان شده است که باعث هم‌ذات‌پنداری بهتر مخاطب با اثر می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 + 3 =