دانش‌آموزان اصفهانی جشنواره را در کنار قهرمانان قصه ایران آغاز کردند

دست قهرمانان فردا بر شانه قهرمانان دیروز

صبح جمعه قهرمانان آرمیده در گلستان‌شهدای اصفهان میزبان کودکان و نوجوانان اصفهانی بودند تا آغاز سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را جور دیگری رقم بزنند.

تاریخ انتشار: 13:10 - یکشنبه 1403/07/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
دست قهرمانان فردا بر شانه قهرمانان دیروز

به گزارش اصفهان زیبا؛ صبح جمعه قهرمانان آرمیده در گلستان‌شهدای اصفهان میزبان کودکان و نوجوانان اصفهانی بودند تا آغاز سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را جور دیگری رقم بزنند. دانش‌آموزان با لباس‌های فرم آبی‌رنگ ویژه داوران و لباس‌های سبزرنگ ویژه خبرنگاران به‌همراه والدینشان در برنامه حضور یافتند و مراسم افتتاحیه از ابتدا تا پایان همراه با شوروهیجان دانش‌آموزان بود. به مدت یک هفته این کودکان و نوجوانان روزهای پرهیجان و پرتکاپویی را خواهند گذراند.

ساده و صمیمی در جوار شهدا

روزهای گذشته، شنیده‌ها حاکی از این بود که افتتاحیه رسمی و اصلی جشنواره به دلیل رویدادهای منطقه و اعلام عزای عمومی به‌دنبال شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، لغو شده است و صرفا به برگزاری افتتاحیه معنوی اکتفا می‌شود؛ به همین دلیل امسال شاهد افتتاحیه متفاوتی با سال گذشته بودیم.

همه‌مان آن تشکیلات عظیم و سوروسات پرسروصدای افتتاحیه پارسال در خاطرمان هست؛ آن برنامه‌های رنگارنگ و متنوع و نمایش‌های عروسکی و حرکات آکروباتیک و نورپردازی‌های چشمگیر و… که با همه این دم‌ودستگاه، بی‌نظمی عجیبی را در پذیرش مهمانان به‌دنبال داشت؛ تا جایی که صندلی افرادی که کارت دعوت داشتند، در سالن پر شده بود و ایرادهای عجیب‌غریب دیگر؛ علاوه بر اینکه در فضایی بسیار دور و بدون دسترسی در شهر قرار داشت. پس‌ازآن نیز دهان‌به‌دهان می‌گشت که آیا صرف هزینه‌های میلیاردی ارزش برگزاری چنین برنامه پرخرجی را داشت و آیا خروجی مناسبی را به‌دنبال آورد یا خیر؟

این‌ها را گفتم تا بگویم افتتاحیه امسال نسبت به پارسال صفا و صمیمیت بیشتری داشت. برنامه در سالن اجتماعات گلستان‌شهدا برگزار شد؛ بدون آن تشکیلات عظیم و پرهزینه و پردردسر، در فضایی ساده‌تر و خودمانی‌تر. مشکلی برای ظرفیت فضا و پذیرش افراد وجود نداشت و با امکانات در دسترس و با حضور بچه‌ها و خانواده‌هایشان، برنامه نسبتا مناسبی برگزار شد که البته ایرادها و عجایبی را نیز به‌دنبال داشت.

منظور از عجایب، حضورنداشتن مسئولان ارشد شهر در برنامه به‌عنوان متولیان برگزاری جشنواره در شهر بود؛ از حضور استاندار نیز خبری نبود و صرفا جناب فرماندار، وقت خود را برای حضور در افتتاحیه اختصاص داده بود؛ همچنین افرادی از شورای اسلامی شهر در کنار سید مهدی سیدین‌نیا، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی. از مسئولان اجرایی پایتخت فقط مجید زین‌العابدین و از مسئولان اجرایی شهر نیز میثم بکتاشیان در برنامه حضور یافتند و پشت تریبون نیز حاضر شدند. جالی خالی بازیگران و پیش‌کسوتان سینمایی هم پررنگ بود؛ حضور میهمانان خارجی نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است؛ درصورتی‌که با نگاهی گذرا به افتتاحیه سال گذشته، پرواضح است که ازلحاظ حضور مهمانان داخلی و خارجی شأن جشنواره حفظ شده بود.

دوست‌نداشتنی‌های افتتاحیه

در خصوص برنامه‌های سرگرم‌کننده می‌شود چنین حدسی را زد که برنامه‌های برگزارشده تلفیقی از برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای افتتاحیه اصلی و برنامه‌هایی بود که با توجه به فضای کنونی کشور تدارک دیده شده بود؛ همچون پخش مداوم سرودهای حماسی. اما به‌نظرمی‌رسد می‌شد با دست بازتری برای بچه‌ها برنامه‌های متنوع‌تری اجرا و از برخی برنامه‌ها نیز صرف‌نظر کرد؛ همچون حضور روحانی جوانی برای اجرای طنز که بعید می‌دانم شاهد حضور او در افتتاحیه اصلی اما لغوشده می‌بودیم!

ایرادهای جزئی نیز به ذهن نگارنده رسید که بیانشان خالی از لطف نیست؛ برای مثال، در چنین برنامه‌هایی سخنرانان باید به اقتضای سن بچه‌ها حرف‌های خود را تنظیم کنند و بدانند مخاطبان اصلی‌شان بزرگ‌سالان نیستند؛ بنابراین ردیف‌کردن اسامی مسئولان شهری و جشنواره برای تقدیر و تشکر از آن‌ها و نیز بیان محتواهای غیر متناسب با زبان بزرگ‌سالان و مدیران، وصله نچسب برنامه‌هایی ازاین‌دست است.

پیشنهاد دیگر این است که گاهی به ننشستن مسئولان در ردیف اول هم باید فکر کرد؛ اینکه بچه‌ها در ردیف اول برنامه می‌نشستند و مسئولان در ردیف‌های میانی و در کنار دیگر بچه‌ها، تصویر بامعناتری را ارائه می‌کند.پایان برنامه نیز با حضور دانش‌آموزان در کنار مقابر شهدا و نثار درود و سلام به محضر حضرت ولیعصر(عج) و میثاق با شهدا و اهدای گل به قبور پاک قهرمانان وطن همراه بود که تصویر زیبا و ماندگاری را بر جای گذاشت و فکر می‌کنم در تاریخ برگزاری جشنواره در شهر اصفهان، چنین تصویری بی‌سابقه بود.

مسئولان چه گفتند؟ شما قهرمانان فردای کشور هستید

دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان خطاب به بچه‌های پراستعداد اصفهان گفت: هر فیلم سینمایی قصه‌ای دارد و هر قصه‌ای یک قهرمان. امروز می‌خواهیم قصه افتتاحیه جشنواره‌مان را در کنار شهدای کشورمان شروع کنیم که قهرمانان ایران‌زمین هستند. شما همچون این شهدا، فردا قهرمانان یک قصه و یک کشور خواهید بود.

مجید زین‌العابدین ادامه داد: امسال با همت شورای عالی سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی تهران و اصفهان به‌نحوی برنامه‌ریزی شد تا بچه‌های اصفهان به تماشای فیلم‌های بهتر طی برنامه‌ای مناسب‌ بنشینند. امسال در دو حوزه ملی و بین‌الملل شاهد فیلم‌هایی خواهیم بود؛ در حوزه ملی، فیلم‌های سینمایی بلند و کوتاه و پویانمایی را در جدول اکران داریم. یک بخش ویژه کودکان غزه، تولید سینماگران ایران و خارج از ایران، نیز اکران خواهیم کرد.

او با تأکید بر اینکه دغدغه ستاد جشنواره این بود که امسال فیلم‌های شادتری به جشنواره راه یابد و انیمیشن‌های جذاب و در تراز جهانی اکران شود، اظهار کرد: امسال برای بچه‌هایی با سن کمتر و کودکان، فیلم اختصاصی و برای داوران نوجوان نیز فیلم مناسب سنشان در نظر گرفته شده است. این تفکیک برای گروه‌های سنی با این هدف انجام‌شده تا تماشاگران حداکثر بهره را از فیلم‌ها ببرند.

او در پایان این خبر را به بچه‌ها داد و گفت: امسال برای اولین‌بار، از سینماگرانی همچون علیرضا خمسه و ایرج طهماسب خواسته‌ایم تا برای بچه‌های حائز شرایط کلاس‌های آموزشی سینما برگزار کنند.

شاهد آمار بی‌سابقه ثبت‌نام در جشنواره بودیم

دبیر اجرایی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان گفت: هنگام فرایند ثبت‌نام بچه‌ها در دو بخش داوری و خبرنگاری، بخشی از خانواده‌ها به‌دلیل موفق‌نشدن فرزندانشان در آزمون خبرنگاری، ناراحت شدند و این نشان‌دهنده دلبستگی زیاد مردم اصفهان به جشنواره و مایه مباهات ما بود؛ به همین دلیل، در بخش داوری کوشیدیم سهمیه را افزایش دهیم تا شاهد حضور بیشتر بچه‌ها باشیم.

میثم بکتاشیان با تأکید بر اینکه تمام تلاشمان را کردیم تا همه بسترها و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: در این دوره، شاهد ثبت‌نام هزارو600 دانش‌آموز بودیم که این آمار در طول تمام ادوار جشنواره بی‌سابقه و بی‌نظیر است.

او تصریح کرد: تلاش ما فراهم‌آوری زیرساخت‌هاست تا فرزندانمان در محیط حرفه‌ای فرهنگی و هنری به‌دنبال کشف استعدادهایشان بروند و چه هنری والاتر از سینما و چه ابزاری بهتر از هنر برای رشد و تعالی فرزندانمان.

او با اشاره به اینکه داوران و خبرنگاران تماشاگر همه فیلم‌ها خواهند بود و به آن‌ها رأی خواهند داد، گفت: نشست‌های گپ‌وگفت با عوامل آثار نیز امسال برقرار است. تا ساعت چهار صبح امکان ثبت آرا در منزل وجود دارد و نیازی به آوردن تلفن همراه به سینما برای ثبت رأی نیست؛ زیرا آوردن تلفن همراه در سالن سینما باعث ازبین‌رفتن تمرکز افراد می‌شود.

بکتاشیان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کشتار کودکان مظلوم فلسطین اشاره و بیان کرد: امیدواریم سال آینده اثری از این رژیم کودک‌کش و جنایاتش در جهان نباشد و جشنواره را با حضور کودکان و نوجوانان لبنان و فلسطین بدون واهمه از جنگ و کشتار برگزار کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 − سه =