شناخت مزاج :

شناخت مزاج به زندگی زوجین تداوم می‌بخشد

آیا می‌دانید مزاج انسان در حوزه‌های مختلف اجتماعی کاربردی اساسی و چشمگیر دارد؟ یکی از این موارد ازدواج است.

تاریخ انتشار: 17:26 - شنبه 1402/01/12
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شناخت مزاج به زندگی زوجین تداوم می‌بخشد

ازدواج با شرط شناخت مزاج!

خانواده یک حوزه بسیار حساس و بنیادی است که اگر بر مبنای محکم استوار نشود، خیلی زود از هم گسسته می‌شود. یکی از این پایه‌های اساسی، شناخت زوجین از طبع و  سلیقه همدیگر است که می‌تواند به‌طور ناخودآگاه در استحکام پایه‌های خانواده دخیل باشد. هر کس طبیعتا مایل است همسری که انتخاب می‌کند، همسان و هم‌کفو او باشد و بیشتر اشتراک فرهنگی، مذهبی، اصالت خانوادگی و ثروت و موقعیت اجتماعی مدنظر است. اما در علم مزاج‌شناسی معیار کاملا فرق می‌کند؛ یعنی در یک ازدواج موفق نه‌تنها در موارد فوق، بلکه از دیدگاه علم مزاج‌شناسی هم باید طرفین از نظر مزاجی تناسب داشته باشند.

در کل، علم ژنتیک بر این باور است که هر فردی دارای یک ژنوتیپ و یک فنوتیپ است که می‌تواند هر کدام را به‌صورت غالب و مغلوب از پدر و مادرخود به ارث برده باشد. در علم مزاج نیز فردی می‌تواند از نظر ظاهر دموی و از نظر اخلاقی صفرایی باشد که از پدر یا مادر به ارث برده است و این نکته مهمی در زمینه انتخاب همسر است.

کدام مزاج با کدام مزاج؟

در علم مزاج‌شناسی سنخیت و هم‌ترازی بین دو زوج، کمی متفاوت است. هر فردی در انتخاب همسر باید مزاجی را انتخاب کند که درست ضد مزاج خودش باشد؛ مانند دو قطب آهن‌ربا که منفی و مثبت همدیگر را جذب و دو قطب یکسان همدیگر را دفع می‌کنند؛ به‌طور مثال، فردی که مزاجش گرم و تر (دموی) باشد، زمانی به آرامش واقعی می‌رسد و در زندگی پیشرفت خواهد کرد که با مزاج سرد و خشک (سوداوی) ازدواج کند.

اما اگر با مزاج گرم و خشک (صفراوی) ازدواج کند، در بعضی از فصول اختلاف پیدا می‌کنند و اگر با مزاج گرم و تر (دموی) ازدواج کند، همیشه در حال رقابت به‌سر می‌برند و می‌توان گفت همدیگر را تحمل می‌کنند. تنها با دو شرط اختلاف پیدا نمی‌کنند: یکی اینکه، اختلاف سن فراوانی داشته باشند و دیگر اینکه، دوری و دوستی حاکم باشد. در کنار مزاج بلغمی هم در بیشتر مواقع ایستایی و بی‌مهری حکم‌فرما خواهد شد.

اگر یک زن صفراوی با یک مرد بلغمی ازدواج کند، به این دلیل ازدواج موفقی خواهند داشت که زن صفراوی برخلاف مرد صفراوی‌مزاج از مسائل زناشویی گریزان است و بیشتر به مسائل شغلی و کاری اهمیت می‌دهد و دوست دارد از دیگران برتر باشد؛ پس اگر با یک مرد هم‌مزاج خود ازدواج کند، دائم درحال رقابت و ستیز به‌سر می‌برند؛ در صورتی که با یک فرد بلغمی ازدواج کند از نظر زناشویی رضایت خواهند داشت؛ ازطرفی مرد هم خود را با شرایط همسرش وفق می‌دهد؛ چراکه فرد بلغمی سریع تغییر حالت می‌دهد.

یک مرد صفراوی هم نه‌تنها به مشاغل کاری اهمیت می‌دهد، بلکه از نظر موفقیت در زناشویی موفق و قوی است؛ پس یک زن بلغمی نمی‌تواند جواب‌گوی خواسته‌های او باشد؛ بنابراین باید با یک زن دارای مزاج سودا، دم یا بلغم ازدواج کند.

نکته

حال اگر ازدواج کرده‌اید، نگران نباشید. توجه داشته باشید که مزاج‌شناسی بعد از ازدواج هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. شما با شناخت مزاج همسرتان می‌توانید به نیازها و تمایل‌های او پی ببرید؛ ازجمله اینکه سعی می‌کنید محیط خانه و برنامه روزانه را مطابق شرایط مزاجی خود و همسرتان تغییر دهید و از همه مهم‌تر خواهید فهمید بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی‌اش که تا کنون شما را ناراحت می‌کرده، بخشی از مزاج ذاتی او بوده و عمدی برای آزار و اذیت شما در کار نبوده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده − 8 =