به گزارش اصفهان زیبا؛ مطابق آمارهای رسمی و غیررسمی، تصادفات علت سوم مرگومیر در کشور است و آسیبهایی که وارد میکند، نهتنها موجب مرگ، بلکه منجر به آسیبهای جسمی و روانی میشود. از سوی دیگر کاهش آستانه تحمل و اضطراب رانندگان آمار تصادفات را افزایش میدهد.گفته میشود که بیش از 60 درصد از تصادفات کشور ناشی از عوامل روانی است و جز مسائل فنی، تقریبا در تمام تصادفات عدم توجه و تمرکز راننده، پرخاشگری، خوابآلودگی و تعجیل در رانندگی تأثیر داشته است؛ بنابراین رعایت نکات سلامت روان در جادهها و در حین رانندگی اولین اولویت در به سلامت رسیدن هموطنان است و کافی است که مردم آرامش خود را در حین رانندگی حفظ کنند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که سلامت روان یعنی عدم حضور نشانههای روانی در فرد و کاهش توجه و تمرکز؛ همچنین کاهش آستانه تحمل ازجمله نشانههایی است که مؤید به خطرافتادن سلامت روان است. به اعتقاد کارشناسان، کاهش آستانه تحمل نشانهای از اختلال روان است و در رفتار رانندگی افراد بسیار تأثیرگذار محسوب میشود. همچنین افراد مضطرب، رانندگی تهاجمی دارند و این موضوع تصادفات رانندگی را چندین برابر میکند و این مشکل در رانندگان جوان بیشتر نمودار است.
همه مقصران افزایش تصادفات رانندگی
به گفته علیاصغر زارع، رئیس پلیس راهور اصفهان خستگی و خوابآلودگی، استفاده از تلفن همراه و سرعت غیرمجاز حین رانندگی از عوامل جان باختن افراد در تصادفات است. برخی از رانندگان متخلف، علاوه بر بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی به جریمه آن هم توجهی ندارند و به تردد و نقض قوانین رانندگی در خیابانها ادامه میدهند.به گفته زارع، تلفات تصادفات استان در سال گذشته طبق آمار پزشکی قانونی ۳.۸ درصد افزایش یافته که این مهم، نمود بیتوجهی در رعایت قوانین رانندگی است.رئیس پلیس راهور استان اصفهان میگوید: بیتوجهی به علائم راهنمایی و رانندگی نهتنها خطرات جانی و مالی برای شهروندان و کاربران ترافیک به همراه دارد، بلکه به اعمال قانون و صدور جریمههای سنگین برای متخلفان نیز منجر خواهد شد. متأسفانه در ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیر تصادفات به دلیل عدم رعایت مقررات و توجه به علائم راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان هستیم که این موضوع نهتنها به خطر افتادن جان شهروندان را منجر میشود، بلکه ترافیک و اختلالات جدی در سطح معابر شهری ایجاد میکند.
او میگوید: پلیس راهور با تشدید نظارتها و برخورد جدی با متخلفان، سعی در کاهش این موارد دارد؛ ضمن اینکه از رانندگان تقاضا میکنیم با رعایت کامل قوانین و مقررات، به حفظ ایمنی خود و دیگران کمک کنند.
شرایط جغرافیایی دخیل در حوادث رانندگی
رئیس پلیسراه استان اصفهان نیز در خصوص افزایش تصادفات درونشهری و برونشهری و افزایش حوادث رانندگی به خبرنگار «اصفهانزیبا» توضیح میدهد: در ایران میزان حوادث ترافیکی بستگی به شرایط جغرافیایی متفاوت است؛ بهعنوانمثال در استان اصفهان بیش از 38 درصد تصادفات ناشی از عدمتوجه به جلوست که ناشی از خوابآلودگی، استفاده از تلفنهمراه، صحبت کردن با سرنشینان است که بعضا منجر به واژگونی خودروها میشود.
سرهنگ علی مولوی اضافه میکند: یکی از دلایل واژگونی خودرو، عدم کنترل خودرو با توجه به نداشتن سرعت متناسب با جاده و خیابان است که درنهایت منجر به تلفات راننده و سرنشینان میشود.او با اعتقاد بر اینکه عامل انسانی تأثیر زیادی در تصادفات دارد، میگوید: 80 درصد علل تصادفات عامل انسانی دارد و بیش از 60 درصد عامل تأثیرگذار در تلفات ناشی از تصادفات، ناشی از ناایمن بودن خودروهاست.
سرعت بالای خودروها نیز در شدت تصادفات تأثیرگذار است. همچنین راههایی که راننده در آن رانندگی میکند، در تصادفات تأثیرگذار است و البته کمترین تأثیر را دارد.رئیس پلیسراه استان اصفهان البته با تأکید بر اینکه خوشبختانه در استان اصفهان افزایش دوررقمی تصادفات نسبت به سال گذشته کنترل شده است، توضیح میدهد: بدون احتساب آمار پزشکی قانونی طی شش ماه گذشته 8 درصد کل تصادفات جادهای کاهش یافته است؛ البته احتمال افزایش این آمار وجود دارد.
او در ادامه با تأکید بر اینکه با تمام این توضیحات، پلیس یکی از مدعیان استاندارد و ایمن بودن خودروهاست افزود: معتقدیم که اگر خودروها ایمن باشند، در صورت واژگونی کمترین حادثه را برای راننده و سرنشینان رقم میزند.مولوی البته به رانندگیهای پرخطر اشاره میکند و میگوید: مطابق آییننامه تخلفات راهنمایی و رانندگی اگر رانندهای مرتکب سرعتهای غیرمجاز، لاییکشی، عدم رعایت حق تقدم، نقض سیستم روشنایی و … شود، متناسب با تخلف حادثهساز خود نمره منفی دریافت میکند و اگر حدنصاب آن به 30 نمره منفی برسد، گواهینامه شخص برای مدت اول به مدت سه ماه ضبط میشود.
از سوی دیگر خودروها با سرعتهای بحرانی به مدت سه روز تا یک ماه توقیف میشود که این رصد روزانه انجام و سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون میشود.او توضیح میدهد: تصادفی که رخ میدهد، تنها شاهد خسارت خودرو و راننده و سرنشین نیستیم؛ بلکه شاهد تبعات اجتماعی، اقتصاد و روانی خواهیم بود که در ادامه منجر به اتفاقاتی در کل کشور میشود.
سهیل رحیمی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری تخصصی روانشناسی درخصوص افزایش تصادفات فارغ از بیکیفیتی خودروها و جادههای ناایمن به «اصفهانزیبا» توضیح میدهد: برای بررسی این مسئله خواهناخواه باید به شرایط فرهنگی و روانی کشور توجه کنیم. در جامعه ایران مشکلات زیادی وجود دارد؛ اولین آن بیکاری است که موجب ایجاد مشاغل کاذب همچون اسنپفود، اسنپ و… شده است که این افراد برای کسب درآمد بیشتر قانونگریزی میکنند که این شرایط منجر به هرجومرج خواهد شد.
او همچنین ادامه میدهند: ما در جامعهای زندگی میکنیم که افراد در آن درگیر یأس، ناامیدی، اضطراب و خشم از آینده نامعلوم هستند.او توضیح میدهد: بهطورمعمول رانندگیهای سریع و خطرناک فرد را تسکین میدهد و عجیبتر اینکه نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بهجای مقابله با این شرایط، بیتفاوت است و بهنوعی از این وضعیت در رنج به سر میبرد.به اعتقاد سهیلی، رانندگی موتورسوارها در پیادهروها یا رانندگی خلاف در خیابانها و اتوبانها نشاندهنده رهایی افراد از قیدوبندهاست و بهنوعی فرد به دنبال کاهش اضطراب و خشم خود از ناامیدی و شرایط موجود است که این وضعیت درنهایت منجر به افزایش تصادفات میشود و خود آثار روانی بسیاری به دنبال خواهد داشت.