به گزارش اصفهان زیبا؛ اسم دانشآموز که میآید، یک عده میپرسند کدام دانشآموز؟ این دانشآموزهای امروزی که نسلشان فلان است و فلان؟ همانها که اینطور شدهاند و با معلمهایشان چنانوچنین میکنند؟
یک عده هم شاید اصلا کاری به سبک و سیاق دانشآموزهای امروزی نداشته باشند؛ دندهعقب میزنند به زمان خودشان و میگویند دانشآموز و تحصیل یعنی فقط آنچه ما بودیم. کلاسهایمان اینطور بود و معلمهایمان چنان میکردند. میگویند دانشآموز اصیل در همان چند دهه قبل جا مانده است و امروزیها به گردپای قدیمیها هم نمیرسند.اما میان این نزاعهای کلامی، یک عده هم هستند که واقعیت امروز را میبینند. نسل امروز را اعجوبه و ناشناخته و غیرقابلکنترل نمیخوانند، بلکه شاید آنها را گروه سنی هوشیار، باهوش، مستعد و پرشورونشاط میدانند. همانهایی که قرار است در چند سال آینده دستبهکار شوند و اتفاقا گرههای کور به دستشان باز شود.عطرین وطنخواه یکی از همین دانشآموزهای امروزی است. کلاس نهم است و به گفته خودش دوست ندارد کسی او را باهوش بنامد. میگوید: من آدم تلاشگری بودم و هستم.عطرین وطنخواه از سال ششم دبستانش و به کمک معاونهای مدرسه، شوق به پژوهش پیدا میکند. یکبار به او پیشنهاد میشود که در جشنواره علمیپژوهشی مدرسه شرکت کند و از همان موقع است که مسیر فعالیتهای پژوهشیاش شروع میشود.
عطرین میگوید: سال اولی که در جشنواره شرکت کردم و طرح سلولهای بنیادین را ارائه دادم، باوجود مشکلاتش پذیرفته شد و اولین رتبه استانیام را کسب کردم.
او ادامه میدهد: سال بعد، از تجربه قبلیام برای رفع ایرادهای کار درس گرفتم و بازهم با شرکت در جشنواره علمیپژوهشی مسیر تحقیقاتیام را ادامه دادم. تا اینکه الان عنوان پژوهشگر حرفهای کشوری را به دست آوردهام.عطرین تاکنون چنین مقامهایی را کسب کرده است:
رتبه برتر کشور در رشته سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، رتبه سوم کشوری ریاضیات جشنواره نوجوان خوارزمی، رتبه اول استان اصفهان در محور ریاضیات جشنواره نوجوان خوارزمی، رتبه اول در گرایش تولید محتوا از مسابقات علمیپژوهشی پنجمین دوره زیستفناوری، رتبه اول در گرایش علوم و فنون هستهای از مسابقات علمیپژوهشی پنجمین دوره، رتبه اول در گرایش انرژیهای نوین از مسابقات علمیپژوهشی پنجمین دوره، رتبه اول در گرایش اختیاری استانی از مسابقات علمیپژوهشی پنجمین دوره سلول بنیادی و رتبه اول در گرایش ایدهپردازی و کارآفرینی از مسابقات علمیپژوهشی پنجمین دوره ادبیات و علومانسانی.
او میگوید در طول این سالها مادرش بیوقفه پشتیبانش بوده و هرجا که نیاز به حمایت داشته، تنهایش نگذاشته است. او ادامه میدهد: علاوه بر تشویق و حمایتهای مادر، قطعا حمایتهای پژوهشسرای شهید شهریاری ناحیه5 آموزشوپرورش هم سهم مهمی در موفقیتهای امروزم دارد. روزهای تعطیلی که درِ پژوهشسرا و آزمایشگاه را به خاطر من باز میکردند، روزهایی که با اساتید مختلف گفتوگو میکردم و کارهایم را بررسی میکردند. اگر اینها نبود، من هم اینجا نبودم.
عطرین وطنخواه در کنار علاقه و اشتیاقی که به حوزه پژوهش دارد، زندگی روزمرهاش را هم تعطیل نکرده است. میگوید: کلاسهای هندبال شرکت میکنم و کلاس زبان هم میروم. راستی من عضو خبرگزاری دانشآموزان«پانا» هم هستم.
عطرین در پایان گفتوگویمان با آن لحن پرشور و سرخوش نوجوانانهاش تنها یک جمله میگوید: دوست دارم تلاشهایی که امروز میکنم و تحصیلاتی که در آینده ادامه میدهم، به درد مردم کشورم بخورد.