به گزارش اصفهان زیبا؛ «نزار علی بدر»، مجسمهساز و سنگتراش اهل سوریه، با استفاده از سنگهای جبل صافون واقع در این کشور، دست به خلق آثاری زده که به گفته خودش نمادی بر وضعیت ملت سوریه در سالیان اخیر است. نکته قابلتأمل آثار او، آن است که این سازهها پس از خلق، ازبین میروند تا از نو اثری تازه متولد شود.
شاید این سنگهای کوچک و بیجان اشیایی عادی به نظر برسند؛ اما هنرمند سوریهای با ترکیب این اشیای کوچک با مفاهیم بزرگ و عمیق، آثار قابلتوجهی را درباره مردم کشور خود خلق میکند. نزار علی بدر قصه زندگی سخت روزانه مردم کشورش را با کمک زبان هنر روایت میکند. او گرفتاریهای ملت سوریه در اثر چندین سال جنگ را به تصویر میکشد. این هنرمند با استفاده از سنگهای جبل صافون مهاجرت دستهجمعی، آوارگی مردم، شهادت جوانان و شرایط جنگی سوریه را روایت میکند. نزار بدر از سنگها آثار هنری مختلفی خلق میکند و از آنان عکسبرداری میکند و سپس آنها را ازبین میبرد و آثار جدیدی بهوجود میآورد.
سوریه سالهاست که درگیر فتنهها و جنگهای گوناگون از جانب آمریکا، اسرائیل، داعش و چندین گروه تکفیری بوده و بهواسطه مرقد مطهر حضرت زینب (س) برای ما ایرانیها نیز، موضوعی مهم محسوب میشود. آثار بدر، کشتن و ویرانی در سوریه امروز را به تصویر کشیده؛ چنانکه عشق، دوستی، خانواده و بچهها را نیز نشان داده است. او میگوید: «من فریاد عشق، آوارگی، کشتن و ویرانی را به نمایش میگذارم. این سنگهای صافون هستند که فریاد میزنند میخواهیم زندگی کنیم.»
نزار علی بدر از نسل هنرمندانی است که به مبارزه با ظلم علیه جامعه خود میپردازند. برای نمونه «ناجی العلی» را میتوان نماد هنرمند رزمندهای دانست که هیچگاه به قدس و آرمان رهایی آن پشت نکرد. او کاریکاتورهای مشهوری را خلق کرد که هرکدام برابر با ضربهای مهلک به چهره جهانی صهیونیستها بود. او در طول زندگی هنری خود، نزدیک چهلهزار کاریکاتور منتشر کرد. شاید عنصری که هنرمندانی مانند ناجی العلی را با سایر افراد فعال در زمینههای هنری متفاوت ساخته، شجاعت است. خلق آثار هنری مانند کاریکاتور حنظله، چیزی نیست که هرکس از پس آن بر بیاید.
این هنرمندان با آثار خود نشان دادهاند که چگونه هنر میتواند سلاحی مؤثر در رسواکردن جنایات و نابرابریها باشد. درواقع این هنرمندان توانستهاند معنای حقیقی هنر را در خود پیدا کنند؛ هنری که قرار نیست صرفا به سرگرمی انسانها تبدیل شود و میخواهد درد و آه مردم رنجکشیده را به نمایش بگذارد. وظیفه اصلی هنر، ثبت و انتقال داستانها و حماسههای بزرگ به نسلهای بعدی است.
این حماسهها نهتنها تاریخ را حفظ میکنند؛ بلکه روح و فرهنگ یک ملت را نیز در دل خود نگه میدارند. دراینبین هنرمندانی همچون نزار علی، انتخاب کردهاند که آثارشان صدای درد و رنج جامعه خود باشد. البته این هنرمند خوب میداند هنرمندان حوزه مقاومت، هر لحظه در معرض حملات دشمنان هستند. «محمد رافع» هنرمند سوریهای بود که توسط یکی از گروهکهای تروریستی به شهادت رسید. پیکر این هنرمند در یکی از بوستانهای «برزه» در حالی پیدا شد که روی آن آثار شکنجه بهخوبی قابلمشاهده بود. او متولد سال 1982 میلادی بود که کار هنری خود را در حوزه تئاتر و رادیو آغاز کرد و از آنجا پا به تلویزیون و حوزه بازیگری گذاشت.
«جاده سنگی صلح» نام کتابی است که تصویر جلد آن برگرفته آثار نزار علی بدر است. این کتاب از پناه جویان سوریهای سخن میگوید. صدها هزار زن و مرد و کودکی که برای فرار از جنگ، زادگاه خود را ترک کرده و با آرزوی رسیدن به سرزمینی که در آن خبری از بمب و مرگ بیگناهان نباشد، به راه افتادند و چه بسا که در این مسیر جان خود را از دست دادند.
تصویرسازی کتاب توسط هنرمند سوری، نزار علی بدر، با استفاده از سنگهای کنار ساحل اگریت انجام گرفته که احساسات قهرمانان «جاده سنگی صلح» و شرایط پیچیده آنان را بهوضوح نشان میدهد. «مارگریت روزز» نام نویسنده هلندی کتابهای کودک بوده که پس از دیدن آثار سنگی نزار علی، تصمیم به نوشتن این کتاب گرفت.
این اتفاق بهخوبی تأثیر هنر تجسمی نزار علی را بر سایر مردم جهان نشان میدهد؛ تأثیری که برگرفته از ذات هنر و البته عمق مفاهیم موجود در آثار سنگی این هنرمند سوریهای است.
آثار نزار علی بار دیگر با شروع درگیریها و حملات گروههای تکفیری تحت حمایت ترکیه به شهرهای سوریه، موردتوجه اهالی هنر در فضای مجازی قرار گرفته است. این هنرمند هرگز سرزمین مادری خود را ترک نکرده؛ ولی همواره قلبش برای افرادی که مجبور به ترک وطن شدند تپیده و کوشیده تا با خلق آثار هنری، احساس خود را بیان کند. بدون شک با پیروزی جبهه مقاومت بر تروریستهای تکفیری و همچنین کارفرمایان این گروهکها، رنگ و بوی آثار هنری این هنرمند سوریهای نیز بار دیگر رنگ و بوی زندگی به خود خواهد گرفت.