به گزارش اصفهان زیبا؛ مهمترین نکته درخصوص اینکه «چرا دانشجو باید در یک تشکل دانشجویی حضور پیدا کند؟» بحث خارج شدن از فضای تکبعدی است. دانشجو اگر میخواهد منحصر به سلف، خوابگاه و کلاس نشود و بتواند در این مسیر تجربههایی بیشتر از دانشجوی صرف بودن داشته باشد، قطعا باید حضور در یک تشکل دانشجویی را امتحان کند. نکته دیگر اینکه دانشگاه ماکتی از آینده افراد در جامعه به شمار میرود.
دانشجو در دانشگاه بهعنوان ماکت کوچکشده جامعه، تعامل و ارتباط با دیگران را یاد میگیرد و درعینحال با چالشها و مشکلاتی که ممکن است در اجرای یک پروژه یا فعالیت یا حرکت دانشجویی مواجه شود، آشنا میشود و بهنوعی زیروبم یک زندگی اجتماعی و بخشهای مختلف آن را در مقیاس کوچکتر تجربه میکند؛ تجربههایی که باعث میشود فرصت جبران اشتباهات در جامعه نیز در آینده برایش فراهم شود و هزینههای کمتری را صرف تعاملهای واقعی زندگی خود کند. مسئله دیگر، بحث کنشگری در تشکلهای دانشجویی است. دانشجو میتواند با حضور در یک تشکیلات دانشگاهی این فرصت را به دست آورد تا در معرض نقد دیگران قرار گیرید و درعینحال دیگران را نیز موردنقد قرار دهد.
یک نوع کنشگری اجتماعی که قطعا باعث ایجاد تحلیل و ایجاد رشتههای فکری جدید و بهنوعی رویش در نگاه دانشجو و اندیشه او میشود و فرصتشناسی و استفاده از فرصتها را به دانشجو یاد میدهد و دانشجو در این بستر در یک محیط پویا و فعالتری مسیر زندگی اجتماعی خود را ادامه میدهد. موضوع دیگر به مشکلات در حوزه کسب تجربه و مهارت دانشجویی که به فضای اشتغال هم ختم میشود، اشاره دارد. ما امروز با دانشآموختگان یکبعدی و بدون تجربه و مهارت بسیاری مواجه هستیم که متقابلا همین قشر، جزو آمار بیکاران و جمعیت غیرفعال کشور نیز به شمار میروند.
اگر دانشجو میخواهد فرصتهای شغلی موفق و خوبی را در آینده تجربه کند، هم نیاز به یک سابقه تجربی دارد که در آن محیط شرایط مختلفی را پشت سر گذاشته باشد؛ هم نیاز به مهارتهایی دارد که در مسیر علمآموزی به دست آورده است، تا درنهایت از این تجارب تئوری و عملی در فضای کار استفاده کند و هم برای خود و هم برای آینده کشور مفید و مؤثر واقع شود. دانشجو در مهمترین دوره سنی خود از بهترین خدمات دانشگاه استفاده میکند و در اوج جوانی و زمانی که دلمشغولی جز درس خواندن ندارد، باید دِین خود را به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ادا کند.
همچنین دانشجو وظیفه دارد بهعنوان نیروی آیندهساز کشور و در مسیر تداوم انقلاب اسلامی، از فرصتی که از طریق تحصیل در دانشگاه بهدست آورده، به بهترین شکل ممکن استفاده کند. از وظایف دانشجو استفاده از نیروی فکر و قدرت جوانی در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی در کنار تحصیل است که این نیز از مجرای تشکلهای دانشجویی، بهویژه تشکل مقدس بسیج دانشجویی محقق خواهد شد.
لزوم هماهنگی بین فعالیت تشکیلاتی و فعالیت علمی
از دیگر موضوعات مهمی که در رابطه با تشکیلات و تشکلهای دانشجویی مطرح است و باید به آن توجه کرد، ایجاد هماهنگی بین فعالیت تشکیلاتی و فعالیت علمی است. چرا؟ بدینجهت که اگر ما بخواهیم مجموعه وظایفی را برای دانشجو تعریف کنیم، شاید مرحله اول، دوم و سوم آن بحث علمآموزی و حضور فعال در کلاسهای درس و رسیدن به نتیجه مطلوب باشد. حالا ممکن است ما نقدهایی نیز به سیستم آموزشی وارد بدانیم، اما درنهایت موضوعی که تلاش دانشجو، بار علمی دانشجو و عملکرد دانشجو را مشخص میکند، روند ارزیابی فعلی است که حتما باید به آن توجه کافی داشته باشیم.
در گام بعدی موضوع فعالیتهای تشکلی و تشکیلاتی دانشجو مطرح میشود که البته آن هم ضریب قابلتوجهی دارد و باید به آن توجه کرد؛ چراکه اولا رسالت اصلی دانشجو در دانشگاه درس خواندن است. دوما اینکه یک دانشجوی تشکیلاتی اگر میخواهد حرف و عملش با هم همخوانی داشته باشد، اول باید در حوزه علمی و درسی قوی باشد و پسازآن بهعنوان یک بازیگر تشکیلاتی شناخته شود. نکته سوم به این موضوع اشاره دارد که امروز کشور به علم و مهارت باهم نیاز دارد. کسی که مهارت دارد و تجربه تشکیلاتی خیلی خوبی نیز دارد، اما ازنظر علمی در سطح مناسبی قرار ندارد، نمیتواند برای آینده کشور و انقلاب مؤثر باشد.
درعینحال دانشجویی که تنها به درس خواندن بسنده کرده و مهارتآموزی نمیکند، قطعا نمیتواند در آینده بهعنوان یک انسان چندبعدی برای کشور و مردم مفید واقع شود. درواقع یک دانشجوی ممتاز که فعالیت تشکیلاتی قابل قبولی دارد، نقشآفرینی بهتری هم در عرصههای مختلف زندگی خواهد داشت و در مرحلهای که وارد حوزه عملی و اجرایی میشود، میتواند عملکرد قابل قبولی از خود بهجای بگذارد.