به گزارش اصفهان زیبا؛ تعریف گروه سیاست یک رسانه در مقیاس استانی بدون شک یکی از چالشهای این دوره از مدیریت روزنامه اصفهانزیبا بود. بسیاری از بروندادهای رسانهای حوزه سیاست امروزه ریشه در اتفاقهایی دارد که در سطح بینالملل و ملی رخ میدهد و پرداختن بدان جز در مواردی به نظر میرسد برای رسانهای که بیشتر دغدغه آن پوشش مسائل مرتبط با استان خود است، چندان ضرورتی ندارد؛ به همین دلیل نیاز بود برای گروه سیاست با درنظرگرفتن مسائل مهم ملی که پرداختن به آن وظیفه هر رسانهای است، با نگاه استانی به مسائل حوزه سیاست داخلی و بینالملل، هندسه جدیدی تعریف شود.
در تعریف هندسه جدید فعالیت گروه سیاست توجه به جایگاه اصفهان در عالم سیاست ضرورت داشت. نگاه به نوع جریانهای سیاسی شهر اصفهان و فعالیت آنها قبل و بعد از انقلاب اسلامی گواه آن است که اصفهان به لحاظ تربیت نخبگان سیاسی در سطح کشور همواره سرآمد بوده است؛ همچنین تنوع دیدگاههای سیاسی در اصفهان قابلتوجه است. مشکلی که در این خصوص نه در اصفهان، بلکه در سطح کشور شاهد آن هستیم، عدم کارایی جریانهای سیاسی و احزاب در رخدادهای سیاسی کشور است که موجبشده کاربرد احزاب سیاسی بیشتر برای زمان انتخابات و ارائه لیستهای انتخاباتی باشد؛ ازهمینرو با توجه به ظرفیت جریانهای سیاسی اصفهان صلاحدید بر آن بود که حتی اگر احزاب نقش فعالانهای در مناسبات مختلف سیاسی شهر اصفهان ندارند، خود به سراغ آنها رفته و نقش آنها را در مناسبات گوناگون بررسی کنیم؛ بر همین اساس، اولین حوزه در چهارچوب جدید فعالیت گروه سیاست بهرهگیری از نظرهای نخبگان سیاسی اصفهان برای بررسی مسائل سیاسی بود.
برخی از این مسائل مرتبط با خود اصفهان بود و برخی نیز مرتبط با مسائل ملی بود. هرچه بود، سعی شد این فرهنگ ترویج پیدا کند که در عرصه سیاست استان نمایش تفکر و بهکارگیری تفکرهای سیاسی احزاب در حوزههای مرتبط تا چه حد ضرورت دارد. حوزه دوم هندسه فعالیت گروه سیاست به ارتباطهای بینالمللی اصفهان اختصاص پیدا کرد. اصفهان با ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که از گذشته تا به امروز داشته، این ظرفیت را داشته و دارد که با عنوان جهانشهر اصفهان با دیگر شهرهای خارج از کشور ارتباط داشته باشد. از هر جنبهای که نگاه شود، در حال حاضر ارتباطهای بینالمللی اصفهان در شرایط قابلقبولی قرار ندارد.
چنانچه ارتباطهای بینالمللی اصفهان توسعه یابد، کیک اقتصاد استان بهواسطه توسعه صادرات محصولات تولیدی گسترش خواهد یافت؛ همچنین بر پایه توسعه ارتباطهای بینالمللی، برند شهری اصفهان بیشازپیش معرفیشده و از همین بستر میتوان صنعت گردشگری و… استان را بهبود بخشید. بهمنظور توسعه ارتباطهای بینالمللی اصفهان سعی شد دو رویکرد بهصورت عمده لحاظ شود: اول اینکه، گلوگاههای توسعه ارتباطهای بینالمللی اصفهان شناساییشده و برای رفع آنها راهکارهای عملیاتی در قالب مصاحبههای تخصصی ارائه شود.
مسائلی ازجمله عدم تبلیغ برند اصفهان، نبود ظرفیت پروازی مناسب و… مسائلی بود که در این حوزه بهصورت تفصیلی بدان پرداخته شد. رویکرد دوم، استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی اصفهان برای توسعه ارتباطهای شهر بود که در فاز اول، آسیبشناسی از نحوه بهرهگیری اصفهان از خواهرخواندههای فعلی ارائه شد و در فاز دوم برخی از شهرها که ظرفیت خواهرخواندگی با اصفهان داشتند، در قالب مصاحبههای تفصیلی معرفی شدند.
ضلع سوم هندسه فعالیت گروه سیاست اختصاص یافت به پیگیری مطالبههای مردم اصفهان از نمایندگان محترم مجلس. استان اصفهان با دارابودن 20 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ظرفیت چشمگیری برای پیگیری مطالبههای مردم در عرصههای مختلف دارد؛ بهخصوص آنکه بسیاری از نمایندگان استان عضو هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس هستند؛ ازهمینرو، بهصورت پیوسته مطالبههای مردم اصفهان از نمایندگان استان در قالب صفحه مجلس گروه سیاست پیگیری شد.
همه آنچه در قالب سه ضلع ترسیمشده برای گروه سیاست روزنامه اصفهانزیبا بیان شد، بیشک یک اتفاق کمنظیر در سطح کشور برای یک روزنامه استانی بهشمار میآید؛ اتفاقی که باعث شد امروز بتوان گروه سیاست روزنامه اصفهانزیبا را یک رسانه سیاسی دانست که بر اساس سوژههای دنبالشده تماما متعلق به خود مردم اصفهان است؛ بهگونهای که مردم اصفهان میتوانند انعکاس پیگیری دغدغههای خود را از نخبگان سیاسی و مسئولان شهرشان کاملا حس کنند؛ ازهمینرو، میتوان گفت که گروه سیاست توانست به معنای واقعی کلمه به رسانهای از جنس مردم اصفهان و برای اصفهان تبدیل شود.
حمایت جانانه از تولید اصفهان، جانمایه فعالیت گروه اقتصاد
در سالهای گذشته همواره رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط اقتصادی کشور شعارهای سال را متناسب با مسائل اقتصادی کشور تعیین کردهاند؛ ازهمینرو، شروع فعالیت جدید دوره مدیریتی روزنامه اصفهانزیبا نیز همزمان شده بود با شعاری که رهبری معظم انقلاب برای سال 1400 تعیین کرده بودند: سال تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها. به همین جهت تیم جدید مدیریتی روزنامه جریانسازی روی نقاط قوت تولید اصفهان، شناسایی گلوگاهها و تلاش برای رفع آنها از طریق مطالبه از مسئولان ملی و استانی را اولویت خود قرار داد و در عمل به فرمایش رهبری معظم لبیک گفت.
آنچه دغدغه برای پشتیبانی از تولید اصفهان و مانعزدایی از آن را بیشتر میکرد، جایگاه استان اصفهان در اقتصاد کشور بود. این استان از دیرباز در حوزههایی همچون فولاد، نساجی، پالایش نفت و پتروشیمی، دامپروری، گردشگری، برخی از محصولات کشاورزی و معادن دارای مزیت بوده و درصورتیکه صنایع مرتبط و پاییندستی برای حوزههای یادشده ایجاد شود و به معنای دیگر سرمایهگذاری مناسبی در پروژههای پیشران و فرصتهای مزیتدار سرمایهگذاری استان صورت گیرد، میتوان شاهد افزایش کیک اقتصاد استان، کاهش بیکاری، افزایش رفاه عمومی، کاهش آسیبهای اجتماعی و… بود.
ازهمینرو سعی شد تمامی زیرشاخههای اقتصاد استان شامل مسکن دانشبنیانها، بانکها، تجارت، گردشگری، بیمهها و… احصا شده و بهصورت پروندهای مسائل هرکدام در گفتوگو با کارشناسان تخصصی همان حوزه بررسیشده و در مقابل راهکارهای تخصصی نیز ارائه شود؛ همچنین هرکجا که لازم بود، از مسئولان دولتی ملی و استانی و نمایندگان مجلس پیگیری صورت گرفت و برای حل مسائل فعالان اقتصادی استان با تمام توان اقدام شد.شاهبیت تمامی گزارشهای تهیهشده در طول سه سال گذشته، پشتیبانی از تولید اصفهان و مانعزدایی از آن بود. درواقع به دید تحریریه گروه اقتصاد اصفهانزیبا، شعار سال 1400 شروع یک حرکت بود که بعد رسانهای آن نیاز به فعالیت شبانهروزی و البته بلندمدت داشت.
نکتهای که در این مسیر عزم گروه اقتصاد را دوچندان میکرد، این است که روزنامه اصفهانزیبا متعلق به شهرداری اصفهان بوده و شهرداری نیز بهعنوان یک نهاد عمومی از مردمیترین نهادهای موجود در جمهوری اسلامی بهشمار میآید. کمتر نهادی است که در سطح کشور به اندازه شهرداری با مردم تعامل داشته باشد؛ ازهمینرو، چون این اعتقاد وجود داشت که رسانه یک نهاد عمومی نیز میبایست به اندازه خود آن نهاد از جنس مردم و برای مردم باشد، سعی شد در دوره فعلی گروه اقتصاد روزنامه اصفهانزیبا آینهای باشد تمامعیار از مطالبهها و دغدغههای ذینفعان اقتصاد. به امید آنکه استان اصفهان بتواند یکبار در جایگاهی که شایستهاش است، قرار گیرد.