شلختگی تبلیغات در تیم‌های فوتبال

یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها استفاده از فضای تبلیغاتی لباس بازیکنان تیم‌هاست؛ به‌طوری‌که فضاهای مختلفی همچون روی پیراهن، پشت پیراهن بالا و پایین شماره، سرشانه، روی بازو و روی شورت مکانی برای تبلیغ هستند.

تاریخ انتشار: 12:06 - پنجشنبه 1403/10/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شلختگی تبلیغات در تیم‌های فوتبال

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها استفاده از فضای تبلیغاتی لباس بازیکنان تیم‌هاست؛ به‌طوری‌که فضاهای مختلفی همچون روی پیراهن، پشت پیراهن بالا و پایین شماره، سرشانه، روی بازو و روی شورت مکانی برای تبلیغ هستند. در لیگ کشورهای مختلف بعضا محدودیت تعداد و اندازه وجود دارد، برخلاف لیگ ایران که نظارت بر آن صورت نمی‌گیرد و دستورالعملی در این زمینه تاکنون تدوین نشده است.

محرومیت از حق پخش

فوتبال ایران کماکان از حق پخش تلویزیونی محروم است و تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ قرار دارد. برای درآمد روز مسابقه، ترانسفر بازیکن و غیره تلاش چندانی در باشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و همین مسئله باعث شده اصلی‌ترین فرصت درآمدزایی فعلی تیم‌های فوتبال تبلیغات روی لباس‌ها باشد که البته درآمد آن برای تیم‌ها متفاوت و به شرایط خاص بستگی دارد.

آماده‌خورهای بدون تبلیغ و بدون تلاش

از نکات جالب‌توجه برخی از باشگاه‌های به‌اصطلاح خصولتی تلاش نکردن در جهت جذب اسپانسر است و شاید اعتقاد دارند در صورت جذب اسپانسر در سال‌های بعد مجبور به تلاش بیشتر برای افزایش درآمد می‌شوند؛ پس آرامش درتلاش نکردن و آماده‌خوری از بودجه مالک باشگاه است.دراین‌بین تیم‌های گل گهر سیرجان، فولاد خوزستان و مس رفسنجان سرآمد هستند؛ زیرا بیشتر به تبلیغ شرکت و صنعت خود می‌پردازند. از میان باشگاه‌های خصوصی هم نساجی مازندران و تراکتور تبریز و شمس آذر تبلیغ خود و هم‌خانواده‌های خود را بر عهده دارند.

قابل‌تأمل وضعیت تیم ملوان است که هفته‌ها بدون تبلیغ بود و تیم استقلال تهران هم بعد از تغییر مالکیت، بیشتر به سوی تبلیغ شرکت و محصولات مالک روی آورده است.

افت اسپانسر دارای رانتی

سپاهان و آلومینیوم هم با افت محسوس تبلیغات در میان رفع تکلیفی‌ها و اسپانسرهای رانتی قرار دارند. در میان تیم‌های صنعتی تیم‌های چادرملو، ذوب‌آهن، آلومینیوم اراک، سپاهان و استقلال خوزستان علاوه بر تبلیغ شرکت خود و شرکت‌های هم‌خانواده که می‌توان از آن به‌عنوان اسپانسرهای رانتی نام برد، تلاشی برای جذب اسپانسرهای بیرونی هم داشته‌اند اما نسبت به گذشته سپاهان اصفهان و آلومینیوم اراک افت بسیار محسوسی داشته‌اند.

شاگرداول‌ها

در بین سایر تیم‌ها پرسپولیس با دو اسپانسر اصلی که البته با یکی از آن‌ها مشارکت در فروش دارد، به همراه خیبر خرم‌آباد شاگرداول تیم‌ها در جذب اسپانسر تبلیغات لباس بوده‌اند؛ هوادار تهران هم با جذب یک اسپانسر ناکام نبوده است.

دفتر مشق، شلختگی، بدسایز و ناخوانا

از نکات تأسف‌بار تبلیغات لباس تیم‌های لیگ برتری عدم نظارت سازمان لیگ و عدم رعایت دستورالعمل‌های مربوطه است؛ به‌طوری‌که علاوه بر سایزها و رنگ‌های مختلف که در این تبلیغات استفاده شده ناخوانا بودن و در برخی تیم‌ها تبدیل شدن پیراهن به دفتر مشق محصلان از بی‌سلیقه بودن مسئولان مربوطه است؛ همچنان که روی پیراهن آلومینیوم اراک و پشت پیراهن سپاهان مانند دفتر مشق بچه‌های دبستانی می‌ماند. فونت ریز تبلیغ پشت پیراهن تراکتور ناپیداست. ناخوانا بودن تبلیغات استقلال خوزستان و استقلال تهران هم از بی‌سلیقگی در زدن تبلیغات فریاد می‌زند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده − 2 =