بررسی پیامدها، آثار و برکات اعتکاف در جامعه

معتکفان پرده غیب

اعتکاف، فرصتی است برای دوری از مشغله‌های دنیوی و کثرت‌های نامحدود مادی عصر مدرنیته و پناه‌بردن به دامان وحدتی به نام خدا.

تاریخ انتشار: 14:03 - سه شنبه 1403/11/2
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
معتکفان پرده غیب

به گزارش اصفهان زیبا؛ اعتکاف، فرصتی است برای دوری از مشغله‌های دنیوی و کثرت‌های نامحدود مادی عصر مدرنیته و پناه‌بردن به دامان وحدتی به نام خدا. این عمل عبادی تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی دارد. اکنون و پس از برگزاری توفیق‌مندانه این مراسم معنوی، فرصت مناسبی برای بررسی و تحلیل موضوعات پیرامون این سنت اسلامی مهیا شده است؛ لذا «اصفهان زیبا» در گفت‌وگویی با متخصصان جامعه‌شناس و ادیان و عرفان به واکاوی پیامدها، آثار و برکات اعتکاف و آسیب‌شناسی این مراسم پرداخته است.

 ***رضا اسماعیلی، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اصفهان

اعتکاف، به‌عنوان یک عمل عبادی در اسلام است که در آن فرد برای مدتی مشخص در مسجد استقرار پیدا می‌کند. این مراسم اغلب در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان با استقبال گسترده‌تری مواجه می‌شود. هدف اصلی اعتکاف، نزدیک‌شدن به خداوند، خلوت با خود و ترک امور دنیوی برای مدتی است. اعتکاف یکی از عبادات مهم و اثرگذار است که می‌تواند تأثیرات عمیق روحی، روانی و اجتماعی بر فرد و جامعه بگذارد. این تأثیرات از جنبه‌های مختلف قابل‌تأمل و بررسی است.

 تأثیرات معنوی و روحی اعتکاف

 اعتکاف فرصتی است برای تقویت رابطه با خداوند و ایجاد خلوت معنوی. در این مدت، فرد از مشغله‌های روزمره دور می‌شود و به عبادت و تفکر می‌پردازد. این امر نه‌تنها به تقویت ایمان و یقین فرد کمک می‌کند؛ بلکه باعث تزکیه نفس و خودسازی نیز می‌شود. در فضای معنوی مسجد، فرد فرصت می‌یابد تا به درون خود بنگرد، نقاط ضعف خود را شناسایی کند و در جهت اصلاح آن‌ها گام بردارد. این فرآیند خودشناسی و بازنگری درونی، به ایجاد آرامش درونی و کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. دعا و مناجات در طول اعتکاف نیز حس امیدواری و خوش‌بینی را در فرد تقویت می‌کند و به او انگیزه می‌دهد تا با نگرشی مثبت به زندگی ادامه دهد.

 تأثیرات اخلاقی اعتکاف

 اعتکاف فرصتی برای تمرین صبر و تحمل است. اقامت طولانی در مسجد و رعایت محدودیت‌های اعمال‌شده در این مدت، فرد را به صبر و شکیبایی عادت می‌دهد. علاوه بر این، دوری از گناهان و تمرکز بر اعمال خیر، به تصفیه روح از رذایل اخلاقی کمک می‌کند. در طول اعتکاف، فرد با دیگر معتکفان تعامل می‌کند و این تعاملات به تقویت روحیه همکاری و اخلاق حسنه منجر می‌شود. رعایت حقوق دیگران و احترام به آن‌ها، ازجمله ارزش‌های اخلاقی است که در این مدت تمرین می‌شود و می‌تواند در زندگی روزمره فرد نیز تأثیرگذار باشد.

 تأثیرات اجتماعی اعتکاف

 اعتکاف نه‌تنها بر فرد، بلکه بر جامعه نیز تأثیرات مثبتی دارد. این عمل عبادی به تحکیم روابط انسانی و تقویت حس همدلی و وحدت در جامعه کمک می‌کند. حضور افراد در کنار یکدیگر در مسجد و انجام عبادات جمعی، باعث ایجاد حس برابری و اتحاد می‌شود. اعتکاف همچنین به احیای فضای معنوی در جامعه کمک می‌کند و یادآور اهمیت عبادت و زندگی الهی است. حضور افراد مختلف در اعتکاف، الگویی برای دیگران می‌شود تا به ارزش‌های دینی توجه بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، اعتکاف به ترویج سبک زندگی ساده و بی‌تکلف کمک می‌کند و افراد را از تجملات و مشغله‌های دنیوی دور می‌سازد. علاوه بر این، اعتکاف فرصتی برای ارتباط با دیگر افراد جامعه است که هدف مشترک معنوی دارند. این تعامل‌ها به ایجاد حس همبستگی و دوستی کمک می‌کند و ارزش‌هایی مانند احترام به دیگران، مشارکت و همدلی را تقویت می‌کند.

تحلیل جامعه‌شناختی اعتکاف

 از منظر جامعه‌شناختی، اعتکاف به‌عنوان یک فعالیت جمعی، نقش مهمی در تقویت هویت دینی و فرهنگی افراد دارد. شرکت در اعتکاف و سایر اجتماعات دینی، به افراد یادآوری می‌کند که بخشی از یک جامعه بزرگ‌تر هستند که ارزش‌های مشترک دارند. این اجتماعات همچنین ابزاری برای انتقال سنت‌ها و ارزش‌های دینی از نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید است. اعتکاف به ایجاد وحدت و همبستگی در جامعه کمک می‌کند و اختلافات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

در چنین اجتماعاتی، افراد با وجود تفاوت‌های طبقاتی، قومی یا سیاسی، در فضایی معنوی قرار می‌گیرند که معمولا اختلافات کمرنگ‌تر می‌شود و نوعی همدلی شکل می‌گیرد. اعتکاف فرصتی است برای تمرین ارزش‌های اخلاقی مانند صبر، تواضع، احترام به دیگران و رعایت حقوق اجتماعی. این ارزش‌ها در طول اعتکاف تمرین می‌شوند و می‌توانند در زندگی روزمره افراد نیز تأثیرگذار باشند. علاوه بر این، اعتکاف به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و افراد را از محیط‌ها و رفتارهای پرخطر دور می‌سازد. حضور در اعتکاف، فرصتی برای بازگشت به مسیر صحیح زندگی و اصلاح رفتارهای ناهنجار است.

 عوامل مؤثر در افزایش تعداد معتکفان

 شرکت در اعتکاف تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این عوامل شامل عوامل فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و حتی سیاسی هستند. ازجمله عوامل فردی می‌توان به گرایش به معنویت، پایبندی به اعتقادات دینی و تجربه‌های گذشته اشاره کرد. خانواده نیز نقش مهمی در تشویق افراد به شرکت در اعتکاف دارد. تربیت دینی، الگوی والدین و حمایت عاطفی و مالی خانواده، ازجمله عواملی هستند که مشارکت افراد در اعتکاف را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، فرهنگ عمومی دین‌داری، نفوذ دوستان و گروه‌های اجتماعی و تشویق نهادهای دینی نیز از عوامل مؤثر در شرکت در اعتکاف هستند.

 ارتقای کیفیت مراسم اعتکاف

برای ارتقای کیفیت و اثربخشی اعتکاف، نیاز است که به نیازهای نسل‌های مختلف توجه شود و جذابیت این آیین دینی تقویت شود. طراحی برنامه‌های متناسب با نیاز جوانان، استفاده از فناوری‌های نوین و برگزاری جلسات تخصصی برای بزرگ‌سالان، ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند به جذب بیشتر افراد به اعتکاف کمک کند. علاوه بر این، ترویج اعتکاف از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی، تنوع‌بخشی به برنامه‌های اعتکاف و ارتقای امکانات و زیرساخت‌ها نیز ازجمله اقداماتی است که می‌تواند به بهبود کیفیت این مراسم کمک کند.

 افزایش تعداد معتکفان؛ یکی از معیارهای تحقق زیست دین‌مدارانانه

 افزایش تعداد معتکفان در سال‌های اخیر، از منظر شاخص دین‌داری در بعد مناسک و مراسم‌ها، حاکی از ارتقای وجه مناسکی دین است؛ لیکن باید توجه داشت که جامعیت و کلیت دین‌داری دارای ابعاد متعددی نظیر بعد شناختی و کسب دانش دینی، بعد احساسی و عاطفی یعنی اعتقاد به ماورایی‌بودن خداوند، بعد مناسکی مانند به‌جاآوردن اعمال و فرایض دینی نظیر نماز، روزه، حج و … و بعد پیامدی به مفهوم باورداشت قبول تأثیر دین بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و آمیختگی با قلمروهای مذکور است؛ لذا در جمع‌بندی می‌توان گفت که افزایش آمار معتکفان نشان از گسترش بعد به‌جاآوردن سنت‌ها و مناسک‌ دینی در جامعه دارد. اما با محکم‌ترشدن یک ستون از ستون‌های چهارگانه دین‌داری، نمی‌توان نتیجه گرفت که بقیه ستون‌ها و ابعاد دین‌داری در جامعه، با همان قطر و ارتفاع، مستحکم‌تر شده باشد.

 **علی‌رضا فرهنگ، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادیان و عرفان

 سنت اعتکاف و خلوت‌گزینی معنوی علاوه بر اینکه مبتنی بر احادیث و سنت معصومان بوده، در قرآن و در آیه ۲۶ سوره مریم نیز مورداشاره قرار گرفته است. خداوند آن هنگام که حضرت مریم، پس از بارداری بدون سابقه و تولد فرزند، با نوزاد خود به‌سوی قوم خویش بازگشت، به ایشان فرمان داد که این‌گونه به مردم پاسخ بده:

 «و اگر از مردم کسی را دیدی [که درباره نوزادت پرسید] بگو: من برای [خدای] رحمان روزه [سکوت] نذر کرده‌ام؛ پس هرگز امروز با هیچ انسانی سخن نخواهم گفت.» (مریم، ۲۶)

 و این‌چنین حضرت مریم به آن‌ها اشاره کردند که من برای خدای رحمان روزه سکوت گرفته‌ام و با کسی سخن نخواهم گفت.

همان‌طور که ملاحظه می‌شود، در این آیه نیز دستور سکوت، خلوت‌گزینی و پرهیز از سخن‌گفتن با دیگران توصیه شده است؛ لذا چنین به نظر می‌رسد که مراسم اعتکاف فرصتی مناسب برای دوری از اغیار، خودیابی، اندیشه در خود و کسب آگاهی‌های عمیق است؛ این در حالی است که در دنیای امروز، مشغله‌ها و سرگرمی‌های دنیوی معمولا چنین فرصتی را از انسان دریغ کرده. امروزه دل‌مشغولی‌ها و سرگرمی‌ها بیش‌ازپیش افزایش‌ یافته و جهان کنونی بر پایه فناوری و علمی استوار شده که اساسا ماده‌گرا و سکولار است و در هیچ کجای آن، نیازی به یاد خدا، دعا و توجه به امور معنوی احساس نمی‌شود؛ بلکه برعکس، در بسیاری از موارد، انکار امور دینی در آن نهفته است.

در این میان، اعتکاف می‌تواند فرصتی مناسب برای توبه، احیای قلب و بازگشت به‌سوی خدا باشد. این فرصت، انسان را به تفکر و بازنگری در اعمالش وا‌می‌دارد.

شرط پایداری و استمرار معنویت در نهاد انسان

 اعمال انسان‌ها ازنظر عمق و پایداری متفاوت هستند. اعمال انسان ممکن است که برخاسته از عادت، احساسات و یا کاملا آگاهانه و برخاسته از خرد باشد. به‌طورکلی، می‌توان گفت که انسان از سه بعد تشکیل شده: خرد، اراده و احساس. اگر این سه بعد با نیت الهی همراه شوند، تأثیرات پایدارتر و عمیق‌تری به وجود خواهند آورد. همیشه باید این نیت الهی و توجه به خداوند در اعمال ما حضور داشته باشد. بروز حالات معنوی در انسان، ممکن است مانند موجی آمده یا همچون نسیمی بوزد و سپس از بین برود؛ اما آنچه اهمیت دارد، رسوب و اثر پایدار این حالات در نهاد انسان است.

جوان و گم‌شده‌ای به نام معنا

 امروزه، دانش رسمی و نظام‌های آموزشی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که گاهی با ارزش‌های دینی در تضاد قرار می‌گیرند. بسیاری از جوانان، پس از ورود به دانشگاه و مواجهه با علم و فناوری، از معنویت فاصله می‌گیرند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که دانش و آگاهی دینی آن‌ها در برابر هجمه‌های دنیای جدید کافی نیست.

 نکته قابل‌توجه در این موضوع آن است که مسیحیان بسیار زودتر از مسلمانان با موج مدرنیته مواجه شدند و به همین دلیل، تجربه بیشتری در تطبیق دین با دنیای جدید دارند؛ به‌عنوان‌مثال در طول ۱۵۰سال گذشته، الهیات جدیدی در میان کشیشان پیشرو شکل گرفته است که به آن‌ها کمک کرده تا بهتر در برابر چالش‌های دنیای مدرن مقاومت کنند. این الهیات جدید، با وجود جنبه‌های مثبت فراوان، هنوز به‌طور کامل وارد جهان اسلام نشده است؛ به همین دلیل، نظام‌های آموزشی حوزه‌های علمیه، هنوز بیشتر بر جنبه‌های احساسی و ارادی تکیه دارند؛ لذا غالبا افرادی را جذب خود می‌کنند که در محیط‌های سنتی بزرگ شده و با موج مدرنیته مواجه جدی نداشته‌اند.

 نقش مبلغ آگاه و عالم در ماندگاری معنویت اعتکاف

 به جوانان تشنه معنویت که در مراسم اعتکاف حاضر شده‌اند باید کمک کرد تا پس از پایان این مراسم، به زندگی مادی و دور از معنویت بازنگردند و سبک زندگی معنوی را انتخاب کنند. در این راستا نیاز به تحول در نظام‌های آموزشی حوزه‌های علمیه و تربیت مبلغانی که علاوه بر تسلط بر علوم دینی، با علوم جدید نیز آشنا باشند، به‌شدت احساس می‌شود.

در گذشته افرادی که فقه و تفسیر می‌دانستند، می‌توانستند به‌عنوان یک مبلغ دینی فعالیت کنند؛ اما امروزه این میزان از دانش کافی نیست. یک مبلغ دینی باید علاوه بر فقه و تفسیر، با فلسفه، تاریخ، روان‌شناسی و حتی علوم معنوی جدید نیز آشنا باشد. این آگاهی به مبلغ کمک می‌کند تا در برابر تبلیغات علم‌زدگی و شبه‌علمی مقاومت کند و فریب آن‌ها را نخورد. همچنین او باید بتواند با زبان جوانان امروزی که بیشتر حول محور علوم جدید شکل گرفته، با آن‌ها سخن بگوید؛ مشکلات آن‌ها را درک کند و پاسخ‌های محکم، منطقی و علمی به آن‌ها ارائه دهد.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − 15 =