زندگی بی‌حاشیه اوس‌اکبر

در هفته گذشته، جلسه مستندپژوهی حوزه هنری اصفهان به نمایش فیلم مستند «اوس اکبر» ساخته آقای روح‌الله توکلی، کارگردان اصفهانی، اختصاص داشت.

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگی بی‌حاشیه اوس‌اکبر

به گزارش اصفهان زیبا؛ در هفته گذشته، جلسه مستندپژوهی حوزه هنری اصفهان به نمایش فیلم مستند «اوس اکبر» ساخته آقای روح‌الله توکلی، کارگردان اصفهانی، اختصاص داشت.

پس از نمایش فیلم با حضور کارگردان، نقدوبررسی و ارائه نظرها توسط حاضران جلسه انجام شد و در ادامه سازنده مستند «اوس اکبر» به پرسش‌های حاضران درباره چگونگی انتخاب سوژه، مدت‌زمان فیلم‌برداری و روند ساخت فیلم، پاسخ داد.مستند 44 دقیقه‌ای «اوس اکبر»، روایت ساده و صمیمی فعالیت روزانه مردی است که در باغچه خود به‌دور از هیاهوی‌شهر و ماشین و تکنولوژی، به پرورش زنبورعسل، مرغ و بوقلمون، جوجه‌کشی، باغبانی و جوشکاری برای هم‌محله‌ای‌ها و سایران مشغول است.

اوس‌اکبر در جلوی دوربین، نقش بازی‌نمی‌کند؛ بلکه زندگی می‌کند و در ادامه فیلم فرازونشیب‌ها، تجربه‌ها و دانسته‌های خود را صادقانه وبی‌پیرایه، بیان می‌کند. به خاطر همین صفا و سادگی، مخاطب احساس خودمانی‌بودن و هم‌ذ‌ات‌پنداری می‌کند و تا پایان روایت با او همراه می‌شود. کارگردان، مخاطب را با سلوک «اوس اکبر» آشنا می‌کند و حس‌وحال خوش و عارفانه او را با دیگران به اشتراک‌می‌گذارد. در این متن، چند سکانس درخشان فیلم را باهم مرور می‌کنیم:

_سکانس افتتاحیه یا آغازین فیلم، با نگاه دوربین از پشت موتورسیکلت اوس‌اکبر شروع و بعد تصویر به‌تدریج محوشده تا «بسم الله» ظاهر شده و گفتار اوس‌اکبر آغازشود.

_نمونه‌ای از تدوین هوشمندانه و مناسب فیلم را در سکانسی می‌یابیم که در نمای اول، دستی در فلزی سبزرنگ را باز می‌کند و در نمای بعدی، رنده‌کردن سیب‌زمینی توسط همان دست‌نشان داده می‌شود. مخاطب هنگام تماشای این سکانس، تصور می‌کند که اوس‌اکبر مشغول تهیه مقدمات شام است؛ ولی در سکانس بعدی، مشخص می‌شود که قطعات ریز سیب‌زمینی برای درمان خانگی مشکل چشم‌ها ناشی از جوشکاری بدون محافظ بوده است.

_در سکانس «نماز» از نماهای‌نزدیک (کلوزآپ) تکراری چهره و بالاتنه پرهیزشده و نمای‌نزدیکی از جانماز و مهر را می‌بینیم.

_در سکانس «کندوها»، نمایی زیبا را شاهدیم که حرکت دوربین از کندوها و اوس‌اکبر شروع‌شده و بعد روبه‌بالا، اوج گرفته و در همین حین نقل روایتی از امام باقر(ع) را بابیان اوس اکبر می‌شنویم.

_در سکانس دیگری از فیلم، نمای‌نزدیکی از گونی دیده‌می‌شود و دستی که کاسه‌های استیل را روی‌هم می‌چیند با یاری تدوین، حالت تعلیق یا انتظار در مخاطب ایجادشده و در نمای بعد، اوس‌اکبر از جمع‌آوری کاسه‌ها و شغل «استیل‌کاری» حکایت می‌کند.

_از انتخاب متناسب قطعات موسیقی فیلم هم بایدگفت؛ به‌خصوص در سکانس شبانه مربوط به روایت نصب درهای‌حرم امیرمؤمنان(ع) در نجف که اوس‌اکبر در ساخت‌وپرداخت قسمت‌هایی از آن مشارکت داشته است. قطعه موسیقی ملایم این سکانس، حال‌وهوای معنوی خاص به‌آن داده‌است.

_شوخی‌های‌فیلم، مانند صحبت‌های اوس‌اکبر و همسرش درباره ناهار و عبور صدابردار در این هنگام به‌سوی دوربین یا مکالمه آن‌ها پس از بازکردن در باغ و اشاره اوس‌اکبر به میکروفون نصب‌شده یا سکانس نقل خاطره اوس‌اکبر از شاگردش، خوب ازکاردرآمده و در ایجاد تنوع و تازگی، موفق بوده است.

درمجموع، مستند «اوس‌اکبر» ساخته روح‌الله توکلی، اثری صمیمی و انسان‌گراست که با نگاهی ساده و بی‌پیرایه به زندگی روزمره اوس‌اکبر، مردی زحمت‌کش و پرکار، می‌پردازد.

این فیلم ۴۴‌دقیقه‌ای با روایتی صادقانه و تصاویر طبیعی، مخاطب را به دنیای آرام و پرتلاش این شخصیت می‌برد و او را با سبک زندگی عارفانه و سلوک معنوی اوس‌اکبر همراه می‌کند.