به گزارش اصفهان زیبا؛ بنیاد فرهنگی و آموزشی امامصادق(ع) یکم خرداد آیین تجلیل از دو پیشکسوت آموزشوپرورش اصفهان، محمود تلگینی و حسن نیلفروشان را برگزار کرد. هدف از تشکیل این برنامه، بررسی فرازهاوفرودهای نظام تعلیموتربیت و تجلیل از دو شخصیت جامعه فرهنگیان کشور بود.
در ابتدای مراسم، غلامحسین مولایی، عضو هیئتمدیره بنیاد امامصادق(ع) و رئیس کانون حسنات استان اصفهان بیان میکند: «برای هر انسان دیندار و میهندوستی این پرسش ایجاد میشود که چرا آموزشوپرورش کشور دچار مشکلات متعدد است؟
این مشکلات چه خطرهایی را برای کشور ایجاد کرده است؟ برای پاسخ به این پرسشها سال گذشته با جمعی از بزرگان حوزه تعلیموتربیت جلسههایی برگزار شد و در آن، به این پرسش که چرا آموزشوپرورش به این وضعیت رسیده و دچار سیر نزولی شده است، پاسخ داده شد.
مشکلاتی را که سبب سیر نزولی آموزشوپرورش شد، دستهبندی کردیم. این دستهبندی شامل معلم، تربیتمعلم، اقتصاد، اجتماع، برنامه آموزشی و… است. در انتها مطالبی را که در جلسهها بیان شد، چاپ کردیم تا عموم مردم بتوانند از آن بهره ببرند.»
صحبت این پیشکسوت که به پایان رسید، یکی از معلمان با صدایی رسا میگوید:
«مشکلات آموزشوپرورش را باید به دو دسته شامل مشکلات درونی و مشکلات بیرونی آموزشوپرورش تقسیم کنیم. متأسفانه مشکلات بیرونی آموزشوپرورش مثل انتظارهای زیاد مسئولان و سایر افراد از پیکره آموزشوپرورش این سازمان را دچار مشکل کرده است.»
در ادامه، علیاصغر فانی، پیشکسوت و عضو شورایعالی آموزشوپرورش، مشکلاتی را که سبب سیر نزولی آموزشوپرورش شده است، بیان میکند:
«آموزشوپرورش زمانی درست خواهد شد که معلم آن سواد، انگیزه و منزلت اجتماعی داشته باشد. اگر به آموزشوپرورش اصفهان موارد ذکرشده داده شود، ظرفیتی دارد که میتواند یک کشور را اداره کند؛ چراکه توانمندی آموزشوپرورش اصفهان با تمام کشور متفاوت است.
علت اصلی وضعیت کنونی آموزشوپرورش دو مسئله است: مسئله اول اینکه، در اولویت حاکمیت نیست و مسئله دوم هم، کوچک دیدهشدن آن است. اگر بخواهند وزیر آموزشوپرورش انتخاب کنند هرکسی را وزیر آموزشوپرورش میکنند.
هرکسی به خودش اجازه میدهد درباره آموزشوپرورش اظهارنظر کند؛ درصورتیکه آموزشوپرورش تخصصیترین وزارتخانه کشور است.
ما در خانه هم بهراحتی نمیتوانیم فرزند خود را تربیت کنیم؛ حالا تصور کنید بخواهیم 18میلیون دانشآموز را تربیت کنیم؛ بنابراین تخصصیترین وزارتخانه آموزشوپرورش است که متأسفانه تخصصی دیده نمیشود. سهم ما از بودجه عمومی کشور 9.2درصد است.
باتوجهبه تجربه من که 54 سال است، در این وزارتخانه هستم. حداقل باید 18درصد سهم آموزشوپرورش از بودجه کشور باشد تا آموزشوپرورش بهصورت عادی اداره شود. معلم، معیشت، منزلت و هویت آن زیر سؤال رفته است.
وزیر آموزشوپرورش از بیستم هرماه کاسه گدایی دست گرفته و بین وزارت اقتصاد و دارایی و وزارتهای دیگر در حال رفتوآمد است تا حقوق اندک خود را دریافت کند. مدیرکل یکی از استانها به من گفت: “زمانی که بازدید رفتم و معلمان مرا تا ماشین خود همراهی کردند، یکی از آنها درخواست کرد مشکل مالی آنها را حل کنیم تا مشکل تعلیموتربیت دانشآموزان حل شود.” آموزش دوره ابتدایی ما نابود شده است.
افراد با رشتههای مختلف و غیرمرتبط وارد این فضا میشوند. معلمانی که سواد و مهارت لازم را نداشته باشند، توانایی تغییر در حوزه آموزش را ندارند.»
سپس علی رجالی، پیشکسوت، معلم و استاد برجسته اصفهان، مشکلات ایجادشده در حوزه تعلیموتربیت را از دیدگاه خودش بیان میکند: «در مدارس غیرانتفاعی به معلمان دستور میدهند چگونه درس بدهند و در دانشگاهها به استادان چگونگی لباسپوشیدن و رفتارکردن را دستور میدهند.
درصورتیکه در دنیا دانشگاهها مستقل هستند و خودشان تصمیمگیرنده مسائل. معلمان ما در ایران نیز باید در جایگاهی قرار گیرند که خودشان تصمیم بگیرند.
دو سال پیش با استفاده از اطلاعات بانک جهانی ثابت کردند حقوق معلمان نسبت مستقیمی با توسعه پایدار یک کشور دارد. علت پیشرفت کره، اهمیتدادن به حوزه آموزش است.
زمانی که رئیس مرکز تحقیقات علوم و ریاضی ژاپن برای بازدید از خانه ریاضیات به ایران آمد، به من گفت: “وضعیت کشور ژاپن خراب خواهد شد؛ چراکه حقوق آموزگار با حقوق پزشک و قاضی برابر است؛ اما در کشورهای همجوار ما حقوق آموزگار بیشتر از حقوق پزشک و قاضی است.”»