کودکی‌هایی که گم می‌شوند!

گرانی کلاس‌های تابستانی؛ پایان شادی کودکان در تعطیلات؟

تا همین چند وقت پیش، چند قدم که به پایان مدارس و اتمام امتحانات می‌رسید، خانواده‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام می‌دادند تا فرزندانشان را در انواع‌واقسام کلاس‌های تابستانی ثبت‌نام کنند

تاریخ انتشار: 12:53 - یکشنبه 18 خرداد 1404
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
گرانی کلاس‌های تابستانی؛ پایان شادی کودکان در تعطیلات؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ تا همین چند وقت پیش، چند قدم که به پایان مدارس و اتمام امتحانات می‌رسید، خانواده‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام می‌دادند تا فرزندانشان را در انواع‌واقسام کلاس‌های تابستانی ثبت‌نام کنند؛ از کلاس شنا و موسیقی گرفته تا کلاس کامپیوتر و فوتبال و… .

بچه‌ها هم لحظه‌شماری می‌کردند تا امتحاناتشان تمام شود و بتوانند در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند؛ چرا که هم فال بود و هم تماشا! حالا، اما همه چیز تغییر کرده است!

دیگر کمتر دانش‌آموزی ذوق حضور در کلاس‌های تابستانی را دارد.

از طرف دیگر، گرانی شهریه کلاس‌های تابستانی هم باعث شده تا بسیاری از والدین امکان ثبت‌نام فرزندان خود در این کلاس‌ها را نداشته باشند و علی‌رغم میل باطنی مانع حضور فرزندان خود در این کلاس‌ها شوند.

کلاس‌هایی که کودکان و نوجوانان با حضور در آنها علاوه بر پر کردن اوقات فراغت و همچنین سرگرم‌شدن، مهارت‌ها و تجربه‌های مختلفی را می‌آموختند و با دیگر هم سن و سالان خود، ارتباط برقرار می‌کردند؛ ضمن اینکه حضور در این کلاس‌ها می‌توانست فرصتی برای کشف استعدادها و توانمندی‌ها و همچنین استراحت ذهنی آنها باشد.

گرانی، اما پایش به این کلاس‌ها باز شده و حتی اقشار متوسط نیز دیگر از پس پرداخت شهریه آنها برنمی‌آیند.

کلاس‌های شنا، موسیقی، زبان و نقاشی و… تقریبا از فهرست برنامه‌های اوقات فراغت خیلی از خانواده‌ها خط‌خورده است و لاکچری شده.

از سوی دیگر، سفر رفتن هم گران شده است و برخی از خانواده‌ها اگرچه تا همین دیروز امکان رفتن به مسافرت را داشتند، حالا اما به دلیل هزینه‌های بالا توان سابق را ندارند و آن را از سبد خانوار خود حذف کرده‌اند.

همه اینها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا بسیاری از کودکان نتوانند، اوقات فراغت خود را به‌درستی و با برنامه‌ریزی طی و پشت سر بگذارند و انرژی خود را در مسیر درست تخلیه کنند.

اتفاقی که ممکن است کودکان و نوجوانان را به سمت‌وسوی سرگرمی‌های پرخطر و نادرست و همچنین استفاده بیش از اندازه از گوشی تلفن همراه سوق دهد.

علاوه براین، عدم حضور کودکان در کلاس‌های تابستانی باعث می‌شود تا خیلی از کودکان فرصت تعامل با دیگران و یادگیری مهارت‌های اجتماعی را از دست بدهند.

از سوی دیگر، برخی از استعدادها در محیط‌های غیر از مدرسه کشف می‌شود؛ بنابراین حضور نیافتن دانش‌آموزان در این کلاس‌ها باعث می‌شود تا خیلی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها ناشناخته باقی بماند!