خاک ریز اصلی در خانه هاست

جمله‌ای است از حضرت علی (ع) که می‌فرمایند: ساکنان آخرت، اهل دنیا را می‌بینند که مرگ بدن‌ها را بزرگ می‌شمارند و حال آنکه آنان (اهل آخرت) مرگ دل‌های مردمان زنده را بزرگ می‌شمارند.

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - یکشنبه ۱ تیر ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خاک ریز اصلی در خانه هاست

به گزارش اصفهان زیبا؛ جمله‌ای است از حضرت علی (ع) که می‌فرمایند: ساکنان آخرت، اهل دنیا را می‌بینند که مرگ بدن‌ها را بزرگ می‌شمارند و حال آنکه آنان (اهل آخرت) مرگ دل‌های مردمان زنده را بزرگ می‌شمارند.

نبردی که امروز در این منطقه حساس جهانی در جریان است، یک تفاوت اساسی و بنیادی با سایر جنگ‌ها در قرن‌های گذشته دارد و نمونه‌اش را فقط در جنگ‌های صدر اسلام می‌توان یافت.

هدف بنیادی همه طرف‌های نبردی که در جریان است بر اساس مبانی اعتقادی و فکری شکل‌گرفته. گرچه در این جنگ، منافع سرزمینی و دفاع از جان انسان‌ها فقط برای یکی از طرف‌ها (جمهوری اسلامی ایران) حائز اهمیت است، اما فی‌الواقع همه این موارد بر مبنای یک تفکر و اعتقاد ریشه‌دار مذهبی شکل گرفت.

ویژگی این‌گونه نبردها آن‌هم در شرایط فعلی این است که تک‌تک مردم چه جوان باشند چه سالخورده، چه کارمند یا کارگر، چه معلم یا خانه‌دار، می‌توانند نقش یک رزمنده ورزیده و تأثیرگذار را ایفا کنند، گرچه بدون شک توان تسلیحاتی و حیله‌های نظامی و امثالهم تأثیر فراوانی در سرنوشت نبرد دارد، اما وقتی جنگ بر محور اطلاعات و مدیریت افکار عمومی حرکت کند لازم است تک‌تک مردم خود را در سرنوشت این نبرد شریک و سهیم بدانند.

در این شرایط هر فرد می‌تواند همچون یک رزمنده و حتی یک فرمانده نظامی در عرصه نبرد نقش‌آفرین باشد.

در این جنگ، خاک‌ریز خط مقدم نبرد، درون خانه‌ها و در دست آحاد مردم است و هر فرد در هرجایی که باشد می‌تواند خود را وسط میدان نبرد احساس کند. اینها افسانه و قصه نیست، اینها واقعیت‌هایی است که در این‌گونه نبردها وجود دارد.

اما سؤال این است که پیرو جوان، کارگر و کارمند و خانه‌دار و معلم چگونه در این میدان ایفای نقش کند؟

اولین اقدام، حفظ روحیه، تقویت خودباوری، دور کردن ترس و ناامیدی از خود است.
قدم دوم فاصله گرفتن از منابع اطلاعاتی مغرض، معاند و غیر موثق است.

سومین اقدام کسب اطلاعات به‌روز و دقیق از منابع معتبر و انتشار هوشمندانه و حساب شده برای سایر افراد و گروه‌هاست.

چهارمین قدم، تولید محتوای مستدل و مستند برای شناخته‌شدن شخصیت دشمن و اهداف و روش‌های او در جنگ برای مخاطبین و دوستان است.

در قدم پنجم، تهیه و باز نشر پیام‌های آگاهی‌دهنده و هشداردهنده در راستای تقویت پدافند غیرعامل است.
ششمین اقدام، حضور در جوامع مردمی و مکان‌های عمومی و استفاده از فرصت گفتگو و تبیین شرایط همراه با تزریق امید و پایداری است.

قدم هفتم، آرامش بخشی به جامعه با ارائه یک رفتار متین و آرام در سبک زندگی است از جمله شلوغ نکردن صف‌های بنزین و خرید کنترل شده مایحتاج و توصیه به دیگران برای پرهیز از هیجان‌زدگی در این‌گونه شرایط است.

هشتمین اقدام، پرهیز از بی‌تفاوتی و سکوت است، چه در فضای مجازی و چه در زندگی واقعی. افراد بی‌تفاوت در زمان جنگ – حتی اگر طرف‌دار نظام هم باشند- نمی‌توانند نقشی در مدیریت بحران و سرنوشت جنگ داشته باشند و چه‌بسا ناخواسته در صف دشمنان و بدخواهان جای خواهند گرفت.

از موضع‌گیری و نظر دادن خسته نشوید و آن را بیهوده و بی‌حاصل ندانید. در شرایطی که بسیاری از مردم، حوادث را با نگرانی و دلهره دنبال می‌کنند. کوچک‌ترین سخن و عکس‌العمل آرمش بخش و امیددهنده می‌تواند همچون یک سلاح مؤثر جنگی عقبه فکری و روانی دشمن را تخریب و امید و آرامش را به هم‌وطنان اهدا کند.

اقدام نهم در نبرد اعتقادی توسل و توکل به خداوند و ائمه اطهار است. قرائت دعاهای معتبر، خواندن قران و زمزمه ذکرهای تأیید شده بسیار مؤثر و کارساز است.

این در حالی است که دشمن از سحر و جادو و استفاده از اجنه خبیث بسیار سود می‌برد و تنها راه مقابله با این دسیسه معنوی پناه بردن به دعا و استفاده از سلاح توسل به ائمه طاهرین است.

شاهد این ادعا، پیروزی‌های شگفت‌انگیز رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی بود درحالی‌که سپاهیان اسلام از لحاظ تسلیحاتی نسبت به دشمن ضعیف‌تر بودند.

ختم کلام اینکه، در جنگ اعتقادی، افراد بی‌طرف و ساکت نه‌تنها سودی برای کشور و مردم ندارند؛ بلکه با این سکوت، ناخواسته به اهداف دشمن کمک می‌کنند و در روز محشر و هنگام دفاع از اعمال خود، باز هم ساکت خواهند بود. خدا کند تا زنده‌ایم زنده‌دل باشیم.