مزایای فرزندآوری

بدون تردید فرزندآوری و پدر و مادر شدن یکی از پراحساس‌ترین تجربیات هر انسانی است. این تمایل فطری است و برای تداوم نسل و بقاء انسان‌ها ضروری است.

تاریخ انتشار: 14:38 - پنجشنبه 1402/02/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مزایای فرزندآوری

به گزارش اصفهان زیبا؛ بدون تردید فرزندآوری و پدر و مادر شدن یکی از پراحساس‌ترین تجربیات هر انسانی است. این تمایل فطری است و برای تداوم نسل و بقاء انسان‌ها ضروری است. / فرزندآوری

تولد نوزاد، نشانه دیگری از معجزه عشق و زندگی میان زوجینی است که پیوندشان را مستحکم‌تر کرده‌اند. نخستین کلمه‌ای که کودک به زبان می‌آورد، اولین قدمی که بر می‌دارد، نخستین دندانی که در می‌آورد، اولین جشن تولدی که برایش گرفته می‌شود و… از نقاط عطف زندگی زناشویی به شمار می‌آیند. یکی از بهترین هدایایی که زوجین می‌توانند به یکدیگر بدهند و پیوندشان را مستحکم کنند، تولد فرزند است.

لازم است بدانید در متون علمی منع مطلق سنی برای بارداری وجود ندارد، اما هرچه سن مادر در بارداری کمتر باشد بهتر است، در سنین بالاتر نیز احتمال بارداری و فرزندآوری سالم با مراقبت‌های لازم میسر است. در سال‌های اخیر 50 تا 70 درصد زنان باردار در آمریکا و کشورهای اروپایی، در سن بالای 40 سال بوده است. در کانادا هم 11 درصد کسانی که برای اولین بار مادر می‌شوند بالای 35 سال سن دارند.

به هر حال  بارداری و شیردهی فوائد بی‌شماری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

فوائد بارداری و شیردهی

نسبت سرطان سینه در زنانی که فرزند ندارند‌(نولی پار) به زنانی که 2 و بیشتر فرزند دارند‌(مولتی پار) 2/1 تا 7/1 برآورد شده است. یعنی حاملگی اثر پیشگیری‌کننده بر سرطان سینه دارد.

هرچه سن اولین بارداری‌ که به انتها رسیده باشد(بالای 37 هفته) پایین‌تر باشد، این اثر محافظتی بیشتر است.

این اثر محافظتی بارداری بر روی سرطان سینه تا 10 سال است. پس منطقاً هرچه اولین بارداری زودتر و آخرین بارداری دیرتر باشد، به‌طور کلی ضریب محافظتی بالاتر می‌رود.

اولین علت ذکر شده برای سرطان تخمدان در کتاب‌های مرجع پزشکی، زایمان کم یا نازایی است.

نولی پاریتی یا تجربه نکردن حتی یک زایمان، از عوامل خطر قطعی سرطان تخمدان است.

مطالعات اثبات می‌کند یک بارداری بیش از 20 هفته، اثر محافظتی نسبت به ایجاد فیبروم در رحم زنان است.‌(فیبروم‌ها شایع‌ترین هیسترکتومی یا درآوردن رحم هستند.)

مطالعات نشان می‌دهد، هرچه سن اولین بارداری کمتر باشد، ریسک ابتلا به فیبـروم کاهش می‌یابد و هرچه فواصل بین بارداری‌ها بیشتر باشد، ریسک ابتلا به فیبروم بیشتر است.

در مطالعه‌ای نسبت به ابتلا به فیبـروم در یک خانم نولی پار‌(بدون زایمان) به خانم مولتـی پار‌(در این پژوهش:5 زایمان)5 برابر گزارش شده است.

حاملگی باعث تحلیل و بهبود اندومتریوز می‌شود. حاملگی در بعضی افراد باعث بهبود کامل و در برخی باعث سرکوب علائم در طی حاملگی می‌شود. (اندومتریوز، وجود بافت رحم در جایی غیر از رحم است که مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.)

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که شیردهی باعث کاهش سرطان‌های سینه و تولید مثل می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد خانم‌هایی که حداقـل به مدت دو سال تجمعـی شیـردهی داشته‌اند، درآینده 23 درصد کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

در مطالعه‌ای نشان داده شد هر 12 ماه شیردهی، ریسک ابتلا به سرطان سینه 4.3 درصد کاهش می‌دهد. هر بارداری و زایمان هم این ریسک را حدود 7 درصد کاهش می‌دهد.

حداقل میزان شیردهی به ازای هر کودک 18 ماه و حداکثر 24 ماه باید باشد تا بهترین اثر بخشی شیردهی را در محافظت از بروز سرطان سینه در مادر داشته باشیم.

بیشترین اثر بخشی محافظتی برای مادران شیرده به ازای هرکودک شیردهی به مدت 2 سال تمام است.

حاملگی منجر به کاهش احتمال عود بیماری ‌ام.‌اس می‌شود و همچنین احتمال بروز این بیماری در خانم‌هایی که چندین زایمان داشته‌اند، نسبت به کسانی که زایمان نکرده‌اند، کمتر است.

نویسنده: زهرا عابدی، کارشناس برنامه باروری سالم مرکز بهداشت شماره یک اصفهان

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − 7 =