گفت‌وگو با حسینعلی بخشی، هنرمند خطاط محله کوی امام

خوشنویس‌شدن، مداومت می‌خواهد

خوشنویسی هنر زیبانوشتن و ورای یک دستخط زیباست. روح هنرمند این حرفه، در نوک قلم جای می‌گیرد تا همگان آن را نظاره کنند.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - سه شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خوشنویس‌شدن، مداومت می‌خواهد

به گزارش اصفهان زیبا؛ خوشنویسی هنر زیبانوشتن و ورای یک دستخط زیباست. روح هنرمند این حرفه، در نوک قلم جای می‌گیرد تا همگان آن را نظاره کنند. خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فرد خوشنویس و خطاط بااستعداد و ذوق بی‌نظیر، به خلق این نوع آثار هنرمندانه می‌پردازد.

درحقیقت هنر خطاطی از زیباترین هنرهای بصری است. زیبانوشتن فقط یک جنبه از هزاران جنبه هنر خطاطی به‌شمار می‌رود. هنر خطاطی کاری بسیار زیبا و ظریف است که هنرمند خوشنویس از پس آن برمی‌آید.
حسینعلی بخشی متولد 1358 از اهالی کوی امام و هنرمند خطاط و خوشنویس در این محله است و حدود 20 سال می‌شود که در این حرفه ظریف مشغول به فعالیت بوده و به خلق آثار زیبا و ماندگارش می‌پردازد.

علاقه به خوشنویسی و خطاطی از دوران دانش‌آموزی

او درباره علاقه‌اش به هنر خطاطی و خوشنویسی در گفت‌وگو با «هم‌محله» می‌گوید: «از دوران نوجوانی و دانش‌آموزی به هنر خطاطی و خوشنویسی بسیار علاقه‌مند بودم؛ اما به دلیل تحصیل و رفتن به خدمت سربازی و انجام فعالیت‌های دیگر، فرصت چندانی برای تمرین نداشتم. بعد از خدمت سربازی و پایان تحصیلاتم وقت بیشتری برای تمرین در این زمینه داشتم و سعی کردم در این رشته هنری بیشتر فعالیت انجام دهم.»

هنرمند خطاط محله کوی امام درخصوص ظرافت‌های هنر خطاطی تأکید می‌کند: «انجام این کار و پرداختن به هنر خطاطی، نیازمند علاقه، استعداد و ذوق هنرمند است. باید هنرمند درزمینه خوشنویسی و خطاطی تمرین و مداومت زیادی داشته باشد. هنرمند هر اندازه هم هنر بیاموزد، باز هم نیاز به آموختن دارد و یادگیری در حوزه هنر پایان ندارد.»

هنرمند خطاط محله کوی امام تصریح می‌کند: «نوشتن هر نوع خط و اندازه آن، نیازمند زمان و تمرین است و فونت خطاطی و ویرایش‌کردن آن‌ هم، نیاز به‌ دقت و زمان دارد؛ درحقیقت داشتن دقت، ظریف کار کردن، توجه به فونت و ویرایش‌کردن خط از دغدغه‌های هنر خطاطی برای هنرمندان این حوزه است.»

بخشی عنوان می‌کند: «گاهی اوقات ساعت‌ها برای نوشتن و خطاطی‌کردن اشعار و جملاتی که از بنده درخواست شده، وقت می‌گذارم. سعی می‌کنم در این زمینه با دقت، علاقه، ظرافت و پشتکار فعالیتم را انجام دهم و ساعت‌ها کارکردن و پرداختن به هنر خطاطی و خوشنویسی بنده را خسته نمی‌کند.»

او خاطرنشان می‌کند: «در شهرستان نجف‌آباد از محضر استاد منصوری درزمینه خط نستعلیق بسیار آموختم. سالیان متوالی است که در حوزه خوشنویسی و خطاطی مشغول به فعالیت هستم. در ایام ماه محرم و اعیاد نیز جمله‌هایی که از بنده درخواست می‌شود، می‌نویسم و خطاطی در بخش‌های متفاوت مانند خط نستعلیق، فونت کهنه، معلا، تحریری، هما، دست‌نویس، دوئل نسخ، نسخ و دست‌نویس، هما، نسخ و دست‌نویس و شکسته‌نستعلیق، نستعلیق و نسخ و دیوارنویسی را هم انجام می‌دهم.»

لزوم برخورداری از مهارت‌های کافی برای یک خطاط ماهر

هنرمند خطاط محله کوی امام اظهار می‌کند: «بنده در این سال‌ها با کارکردن در این حرفه برای آموختن بیشتر تلاش کردم. هرچقدر می‌نویسم، باز هم احساس رضایت ندارم. دوست دارم بیشتر در این حرفه و هنر بیاموزم و تجربه کسب کنم. ذات هنر هم همین است که یادگیری آن پایان ندارد و نیاز است هنرمند حوزه خطاطی، در این زمینه بیشتر تمرین کند و مهارت به‌دست بیاورد.»

او درباره لزوم برخورداری از مهارت‌های کافی برای یک خطاط ماهر می‌گوید: «خوب‌نوشتن از مهارت‌های ابتدایی و از اولویت‌های اولیه برای یک خطاط است. باید در این زمینه تمرین زیادی کرد تا بتوان به مهارت لازم در این عرصه رسید. داشتن سلیقه برای خوشنویسی و خطاطی‌کردن هم مهم است. هنرمند باید علاقه و ذوق فراوان برای انجام این کار داشته باشد و از کار زیاد و گذاشتن وقت بسیار برای تمرین خسته نشود تا به مهارت لازم در این زمینه دست یابد.»

بخشی عنوان می‌کند: «در طول این سال‌ها شاگردان زیادی داشته‌ام و این هنر را به آن‌ها آموخته‌ام؛ در حال حاضر هم در فضای مجازی به علاقه‌مندان آموزش‌های لازم درباره خوشنویسی و هنر خطاطی را ارائه می‌دهم. جوانانی هستند که ذوق و علاقه به انجام این هنر دارند و می‌توانند نوع خط‌ها را یاد بگیرند و عده‌ای هم دوست دارند خوشنویسی کرده و دستخط خوبی پیدا کنند.»

او خاطرنشان می‌کند: «تعدادی هم به دلیل داشتن علاقه‌ و مداومت به درجه مهارت و استادی در هنر خطاطی رسیدند. جوانان علاقه‌مند و بااستعداد به حرفه خطاطی باید بدانند که با گذاشتن وقت و تمرین زیاد در این حیطه می‌توانند مهارت‌های لازم را به‌دست بیاورند. آن‌ها باید بدانند که هنر پیوسته آموختنی بوده و ضروری است همیشه در این زمینه تجربه کسب کنند و یادگیری در هنر انتهایی ندارد.»