به گزارش اصفهان زیبا؛ هنرمندان بسیار کمی در طول تاریخ هنر بودهاند که توانسته باشند مکتب و سبک خودشان را به فضای هنر عرضه کنند. داشتن سبک، معیارها و شرایط خودش را لازم دارد و قضاوت اینکه استاد فرشچیان صاحب سبک و مکتب در هنر نگارگری ایران بوده شاید نیازمند افراد متخصصتر و فضای تخصصیتری باشد. اما استاد فرشچیان در یک زمینه میتواند الگو و سرمشق هنرمندان ما باشند و آن استفاده از هنر در خدمت اهداف والاتر و بردن هنر میان مردم است.
کمتر هنرمندی را میشناسیم که مردم با هنرش این چنین ارتباط داشته باشند و کمتر هنرمندی را میشناسیم که این توفیقات شامل حالش شده باشد. از سالیان دور و از دهه شصت اثر عصر عاشورای استاد در خیلی از خانههای ما ایرانیان نصب شده بوده و آثار بعدی ایشان و طراحی ضریحهای مقدس باعث شد چندین نسل به صورت متوالی ارتباط نزدیکی را با هنر ایشان برقرار کنند. در واقع ایشان هنرمند چندین نسل از مردم ایران بود و چنین تداومی در هنرمندان خصوصا هنرمندان تجسمی بسیار نادر است.
اگر ما در عرصه هنر خصوصا هنرهای تجسمی ارتباط و خط آیینی را در حال رشد میبینیم سر منشا آن همین تلاشهای استاد فرشچیان در این زمینه بوده است. ایشان هنر را از گالریها به میان مردم و مناسک و آیینهای مردم برد و هنر را در خدمت اهداف والایی صرف کرد که موجب عزت و ماندگاری آن شد؛ وگرنه تاریخ پر است از اساتیدی که آمدند و رفتند و هیچ ذکر و یادی از آنها در خاطرهها باقی نمانده است.
رویداد «به شش گوشه هنرش دخیل میبندیم» قرار است ادای دینی باشد از جانب اساتید و هنرمندان تجسمی اصفهان در یاد و نام این استاد عزیز که الحق بر گردن هنرمندان ایران و شهر هنرپرور اصفهان حق استادی دارند. استاد فرشچیان خطشکنی کرد و کلیشههای موجود در هنر را شکست و هنر را در یک جریان والا به خدمت گرفت و به جریان انداخت. امروزه این جسارت و خطشکنی مسیر را برای علاقمندان هموار کرده است و ما مدیون چنین تلاشی هستیم.




