به گزارش اصفهان زیبا؛ در بین رشتههای متفاوت هنر مینیاتور به رشته گلومرغ علاقهمند بوده و در این زمینه هنری به خلق آثار و کشیدن تابلو میپردازد و در این حرفه با شرکت در برنامه اتحادیه صنایعدستی موفق به اخذ نشان ملی در این رشته هنری میشود.
از کار استادانی مانند استاد رضا فتاحی، دکترای نگارگری این حرفه، الگو گرفته و بسیار آموخته و در حال حاضر در بازار صنایعدستی اصفهان هم بسیاری از افراد، تابلوها و کارهای هنری او را میشناسند و در میدان نقشجهان هم در ویترینها نمونه کارهای او بسیار زیاد است.
رسول زارع متولد ۱۳۵۰ از اهالی محله بهرامآباد و هنرمند مینیاتوریست این محله است که از کودکی در این محله بزرگشده و بیش از ۳۵ سال میشود که دستبهقلم بوده و در این هنر زیبا و ظریف و نگارگری در رشته گلومرغ مشغول خلق آثار زیبا و بینظیر است که در این زمینه موفق به اخذ نشان ملی هم شده و آثار بسیار زیبای او در نمایشگاه صنایعدستی برای علاقهمندان در معرض نمایش قرار گرفته است.
با مشقتهای این هنر کنار آمدم
او درباره علاقه و استعدادش در هنر مینیاتور از زمان نوجوانی به «هممحله» میگوید: «بنده از نوجوانی به این حرفه علاقه زیادی داشتم و از ۱۳۶۷ به بعد در این زمینه مشغول به فعالیت شدم. برای فراگیری این هنر به کارگاهی که نزدیک منزل ما بود، میرفتم. با سختیها و مشقتهای این هنر کنار آمدم تا بتوانم در این حرفه موفقتر شوم.»
هنرمند مینیاتوریست در خصوص زیباییها، ظرافتهای این حرفه و شاخههای متعدد آن تصریح میکند: «هنر نگارگری و مینیاتور زیبا و دارای شاخههای متفاوتی است؛ درواقع خلق هنر مینیاتور روی تابلوها در رشتههای متعدد است و ذوق، استعداد و پشتکار هنرمند در این حرفه بسیار مهم و تأثیرگذار است. بنده سبک گلومرغ را روی تابلوها انجام میدهم و در کنار آن، جعبههای خاتم و جعبههای استخوان هم وجود دارد که کار مینیاتور روی آنها را انجام دادم.»
او ادامه میدهد: «بنده تابلوهایی را در هنر مینیاتور خلق میکردم و خودم از همان دوران نوجوانی به این حرفه علاقهمند بودم و سعی میکردم با پشتکار فراوان مشقتهای این حرفه را پشت سر بگذارم و مسیرم را ادامه دهم. هروقت تابلویی میکشیدم و به میدان نقشجهان میبردم، بسیاری از استادان این حرفه بنده را تشویق میکردند که در این هنر تلاش بیشتری بکنم تا بتوانم کارهای بهتری را خلق کنم.»
زارع خاطرنشان میکند: «هنر مینیاتور کار بسیار ظریف و حساسی است که معمولا با رنگ گواش کار میشود. قلمهایی که در این هنر به کار میبرم، دستساز خودم است. نوک این قلم بسیار تیز و ظریف بوده که با چشم قابل رؤیت نیست. کارم در این زمینه بسیار ظریف است و طراحی گلومرغ روی تابلوها را انجام میدهم. معمولا ارائه طرحهای اولیه تابلوها از خودم است و با اتود کار میکنم و در این حرفه اصلا کار کپی انجام نمیدهم.»
با کسادی بازار برای خرید آثارمان مواجه هستیم
او با اشاره به سختیها و دغدغههای هنر مینیاتورسازی اظهار میکند: «از مهمترین سختیهای این هنر، صرف وقت زیاد برای انجام این حرفه است. بنده در کلاسهای ارگونومی شرکت کردم تا برای انجام کار هنر مینیاتور فشار کمتری به بدنم وارد شود. این هنر بسیار ظریف بوده و نیازمند دقت و صرف زمان زیاد توسط هنرمند این حوزه است.»
هنرمند مینیاتوریست ادامه میدهد: «هنرمند با گذاشتن وقت زیاد و دقت و ظرافتی که برای خلق آثارش دارد، بعد از انجام کار معمولا با کسادی بازار برای فروش تابلوها و اثرهایش به دلیل تردد کمتر توریستها به کشور و خرید تابلوهای مینیاتور توسط آنها مواجه میشود. بنده قبلا در این هنر سفارشهای زیادی برای تابلوهای مینیاتور از جانب توریستها داشتم. گاهی اوقات تعدادی از سفارشهای خریداران را نمیتوانستم قبول کنم؛ اما در سالهای اخیر توریستهای کمتری به کشور تردد دارند و ما هنرمندان هم معمولا با کسادی بازار برای خرید آثار روبهرو هستیم.»
او درباره لزوم برخورداری هنرمند این حرفه از مهارتهای لازم میگوید: «هنرمند مینیاتوریست باید از روابطعمومی فراوانی برخوردار باشد. پروانه کسب بنده مشاغل خانگی است. در کارگاهم هنرجویانی داشتهام و این هنر را به آنها آموزش دادهام. داشتن علاقه، ذوق و استعداد در این هنر ظریف و زیبا بسیار مهم است. بسیاری از افراد همان ابتدای کار با دیدن زیبایی و ظرافت تابلوها مجذوب این رشته هنری میشوند و وقتی در میدان عمل وارد کار شده و دستبهقلم میشوند، بهوضوح میبینند که این هنر بسیار سخت و پرمشقت است و چهبسا تعداد زیادی از آنها همان ابتدای کار با دیدن سختیهای این حرفه این هنر را رها میکنند و میروند.»
زارع تأکید میکند: «باید کسی که وارد این حرفه میشود، حتما پشتکار زیاد نشان دهد و برای یادگیری مداومت داشته باشد و سعی کند مرتب از آثار هنری دیگر هنرمندان در کارگاهها و میدان نقشجهان درس بگیرد و کارهای متفاوت را ببیند و در این زمینه مطالعه داشته باشد و کتابهای هنری زیادی را ببیند و برای آموزش و یادگیری بیشتر این هنر مداومت نشان دهد و در رشتههای متفاوت این هنر تحقیق کند و به هر رشتهای که علاقه بیشتر دارد، به خلق آثار بپردازد.»
در هنر مینیاتور به رشته گلومرغ علاقهمند بودم
او عنوان میکند: «بنده در بین رشتههای متفاوت هنر مینیاتور به رشته گلومرغ علاقهمند بودم و در این زمینه هنری به خلق آثار و کشیدن تابلو میپردازم. بنده در این حرفه با شرکت در برنامه اتحادیه صنایعدستی موفق به اخذ نشان ملی در این رشته هنری شدم و در نمایشگاههای متفاوتی در اصفهان و تهران آثار بنده برای نظاره علاقهمندان این رشته به نمایش گذاشته شده است و با شرکت در این نمایشگاهها معمولا آثار بنده بهعنوان هنر ظریف برگزیده میشد.»
هنرمند مینیاتوریست به جوانان علاقهمند به یادگیری این رشته هنری توصیه میکند: «جوانانی که علاقهمند به یادگیری هنر مینیاتور هستند، باید بدانند که در این رشته هنری حتما پشتکار داشته باشند و بنده در برنامه رادیویی آیینهخانه که چند سال پیش به آن دعوت شده بودم این توصیه را به جوانان برای یادگیری این هنر داشتم. جوانان باید در این رشته هنری، ضمن مطالعه فراوان، اطلاعات خود را افزایش دهند و پشتکار زیادی داشته باشند.»
او خاطرنشان میکند: «جوانان علاقهمند به هنر مینیاتورسازی باید از انجام این کار زود خسته نشوند و به کشیدن تابلو و نگارگری اکتفا نکرده و سعی کنند در این حرفه سطح کار خود را مرتب ارتقا دهند و پیشرفت کنند. بنده از کار استادانی مانند استاد رضا فتاحی که استاد دانشگاه بوده و دکترای نگارگری دارند، در این حرفه الگو گرفتم و بسیار آموختم؛ در حال حاضر در بازار صنایعدستی اصفهان هم بسیاری از افراد تابلوها و کارهای هنری بنده را میشناسند و در میدان نقشجهان نیز در ویترینها نمونه کارهای بنده بسیار زیاد است.»




