
آیینهای کهن ریشه در اساطیر و باورهای کهن دارند. غالب پژوهشهای اسطورهشناسان بر کشف و بررسی ریشههای اساطیری و معنای آنها در جهان باستان متمرکز است.

از میدان قدس به ابتدای خیابان سروش که میروی، داخل کوچه62 یک مجموعه سرسبز با نردههای رنگارنگ قرار دارد و در بالاترین قسمت ساختمانش با رنگ قرمز نوشته شده «مرکز تخصصی بانوان آفتاب».

خواهرم حجاب تو سنگر آغشته به خون من است؛ میدانم کمتر از آنم که سفارش به حجاب تو کنم، ولی بدان تفنگی که در دست من است، چادری است که بر سر توست. اگر میل به حفظ اسلام داری، چادر و حجابت را سلاحم بدان…

یکی از دردهای مشترک ما زنان که از همان کودکی آن را با خود تا بزرگسالی آوردهایم، هیئت است. یا بهتر است بگویم کیفیت حضور در هیئت.

هیئت در طول تاریخ شکلگرفته است. درست است که هیئت، برخاسته از روح اندیشه شیعی است، اما این روح مدام در طول روزگار به شکلی متفاوت از دیروز آشکار شده است …

بحث را در ادبیات نگرش سیستمی و بهطور مشخص، سیستمهای طبیعی مطرحکرده و در ابتدا یک تعریف ساده از سیستم ارائه میکنم.

هنگامی که در خصوص مقاومت صحبت میکنیم، همواره نوعی نگرانی از اقبال عمومی در قبال مسئله را طرح میکنیم؛ درحالیکه میشود در ابتدا مسئله را بهصورت فردی محل توجه قرار داد و سپس بهسوی ابعاد اجتماعی آن حرکت کرد.

چرا مقاومت مسئله ما شده است؟ مسئلهای که در اندیشه دینی با هویت ما آمیخته است… مگر میشود امری روشن، اینچنین مسئلهگون شود؟

تحلیل ما از منازعه در غزه، لبنان، ایران و اسرائیل چیست؟ ما درگیر مسیری شدهایم که به نحو تصاعدی تشدید میشود و اگر اتفاقهای خاص بیرونی رقم نخورد، وضع به همین منوال پیش خواهد رفت.

در ادبیات دینی و تاریخ شیعی، در مواجهه با جامعه، هیچگاه انتظار یکسانی از همه آحاد جامعه نمیرود. اصولا همیشه خواصی وجود دارند که سرچشمه یکسری اندیشهها هستند و سرزمینهایی را شکل میدهند که جامعه بهمرور از آنها تأثیر میپذیرد.

در سالهای اخیر این جمعبندی برای دنیا حاصل شد که میتوان بدون نفت ایران هم چرخه اقتصاد را چرخاند.

چند ماه پیش بود که با مطالعات شهر زندگی روبهرو شدم، مطالعاتی که مسئلههای شهر اصفهان را در چندلایه، از سطح مسائل آشکار تا ناخودآگاه جمعی شهروندان، پیگیری کرده بود و در خصوص وضع موجود و مطلوب این شهر، حرفهای زیادی برای گفتن داشت.