کی کار کنیم، کی تفریح؟!

در جهان امروز و با وجود استرس و فشار فزاینده‌‌ای که هرروزه تجربه می‌‌کنیم، شاید تفریح‌کردن برای خیلی از ما یک آرزوی بعید باشد؛ اما درست همان‌طور که کم‌‌خوابی تأثیر مخربی بر سلامت ما دارد، کم تفریح کردن هم در درازمدت، جسم و روانمان را به خطر می‌‌اندازد.

تاریخ انتشار: 11:05 - سه شنبه 1402/03/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
کی کار کنیم، کی تفریح؟!

به گزارش اصفهان زیبا؛ در جهان امروز و با وجود استرس و فشار فزاینده‌‌ای که هرروزه تجربه می‌‌کنیم، شاید تفریح‌کردن برای خیلی از ما یک آرزوی بعید باشد؛ اما درست همان‌طور که کم‌‌خوابی تأثیر مخربی بر سلامت ما دارد، کم تفریح کردن هم در درازمدت، جسم و روانمان را به خطر می‌‌اندازد.

به‌‌علاوه، در اغلب فرهنگ‌‌ها، کار و بهره‌‌وری همواره بر تفریح و فراغت ارجح دانسته می‌‌شود. البته بدیهی است که افراط در تفریح هم مطلوب نیست و باید تلاش کنیم بین کار و لذت بردن از زندگی به تعادل قابل‌‌قبولی برسیم.

تفریحات اعتیادآور

بسیاری از فعالیت‌‌های «لذت‌‌بخش»، مسیرهای عصبی خاصی را در مغز ما فعال می‌‌کنند و تکرار بیش‌‌ازحد این فعالیت‌‌ها می‌‌تواند تغییرات درازمدتی در ساختارهای عصبی‌‌مان ایجاد کند. به این فرایند، «انعطاف‌‌پذیری عصبی» می‌‌گویند.

به‌‌مرورزمان، این امکان وجود دارد که نتوانیم در برابر لذت حاصل از انجام چنین فعالیت‌‌هایی مقاومت کنیم و انجام دادنشان برایمان به نوعی وابستگی و حتی اعتیاد تبدیل شود؛ فرقی هم نمی‌‌کند که این فعالیت‌‌ها سالم باشند یا ناسالم؛ به‌‌عبارت‌‌دیگر، حتی ورزش‌کردن هم درصورتی‌‌که از حد تعادل خارج شود، می‌‌تواند حالت اعتیادآور پیدا کند و غیرقابل‌‌کنترل شود.

برای اینکه بفهمید تفریحاتتان متعادل هستند یا حالت ناسالم و اعتیادآور پیدا کرده‌‌اند، باید به نتایج آن‌‌ها توجه کنید. تفریحات سالم احساسات مثبتی را در شما برمی‌‌انگیزد و رضایت از زندگی‌‌تان را بالا می‌‌برند؛ درحالی‌‌که پس از پایان یافتن تفریحات ناسالم، احساس پوچی، شرمساری و گناه می‌‌کنید.

تفریح و اختلالات روانی

اگر درگیر افسردگی یا اختلالات روانی دیگر هستید، کمک‌گرفتن از متخصص برای شما یک الزام است. اینکه بخواهید با تفریح کردن مرهمی بر افسردگی‌تان بگذارید، نه‌‌تنها راه‌‌حلی برای مشکلتان نیست، بلکه می‌‌تواند خطرناک هم باشد.

اغلب اختلالات روانی نیازمند درمان‌‌های حرفه‌‌ای هستند. وقتی اختلالتان را به‌‌درستی درمان کردید، می‌‌توانید با خیال راحت به تفریحاتتان برسید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

تفریح یا خواب؟!

کمبود خواب و کار زیاد زندگی‌‌تان را عذاب‌‌آور می‌‌کند. مطالعات نشان می‌‌دهد که افراد بالغ باید روزانه بین هفت تا نه ساعت بخوابند. به‌‌علاوه، توصیه پزشکان این است که برای اجتناب از کمبود خواب و مشکلات حاصل از آن، حداقل هفته‌‌ای یک روز به خودتان استراحت کاری بدهید و در کل، بیش از هفته‌‌ای شصت ساعت کار نکنید.

یادتان باشد اگر کمبود خواب داشته باشید، حتی پرداختن به مفرح‌‌ترین فعالیت‌‌ها هم نمی‌‌تواند زندگی‌‌تان را لذت‌‌بخش‌‌تر کند؛ پس خواب و استراحت را به تفریح ارجح بدانید.

تفریح مساوی است با هیجان؟!

برخلاف آنچه بازاریابی غربی سعی دارد به ما قالب کند، تفریح‌کردن همیشه به معنای انجام یک فعالیت مهیج و پرشور نیست؛ به‌‌عبارت‌‌دیگر، شاید بهتر باشد هریک از ما متناسب با سلایق و ترجیحات خودمان، تعریف جدیدی از تفریح داشته باشیم.

امروزه بسیاری از روان‌‌شناسان بر احساسات مثبتی تأکید می‌‌ورزند که نیازمند فعالیت کمی هستند؛ مثلا آرامش، سکون و صلح. فعالیت‌‌هایی مثل مطالعه، مدیتیشن و باغبانی می‌‌توانند به اندازه رفتن به شهربازی و حتی خیلی بیشتر از آن، کیفیت زندگی‌‌تان را بالا ببرند؛ پس به‌‌جای اینکه به دنبال هیجانات کاذب باشید، روی تفریحات مثبت و سالم تمرکز کنید.

در پایان باید گفت که تفریح‌کردن می‌‌تواند زندگی ما را باکیفیت‌‌تر و لذت‌‌بخش‌‌تر کند؛ البته اگر به شکل مناسب و در حد متعادل باشد. کافی است تعاریف غلطی را که از سرگرمی و تفریح داریم، دور بریزیم و با توجه به علایق و تمایلات خودمان، انواعی از تفریح را برگزینیم که سالم و مفید باشد.

به‌این‌ترتیب، تفریح از قالب کارهای دیوانه‌‌وار و هیجان‌‌برانگیز خارج می‌‌شود و گستره وسیعی از فعالیت‌‌های آرامش‌‌بخش را نیز دربر می‌گیرد. چنین تفریحاتی بهزیستی‌‌تان را بالا می‌‌برند و زندگی‌‌تان را شادتر و معنادارتر می‌‌کند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × دو =