به گزارش اصفهان زیبا؛ اولین اجلاس ملی انجمن انبوهسازان و توسعهگران کشور به میزبانی انجمن انبوهسازان استان اصفهان با هدف ایجاد همافزایی بین فعالان بخش خصوصی و مدیران کشور، بررسی مسائل و چالشهای صنعت ساختمان و تسهیل مسیر تولید مسکن پایدار و باکیفیت با حضور مدیران کشوری و استانی و فعالان اقتصادی در سالن همایشهای بینالمللی اصفهان برگزار شد.
این رویداد که با حضور انجمنهای انبوهسازان کل کشور برگزار شد، محلی برای رصد چالشها و ارائه راهکارهای عملی و فرصتی برای همافزایی سیاستگذاران و سازندگان فراهم کرد تا تولید مسکن و توسعه شهری با رویکردی پایدار، انسانگرا و متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه پیش برود.
در این گزارش، سخنان مدیران ارشد کشوری و استانی حاضر در اجلاس آمده است که در ادامه میخوانید.
حبیباله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی: رونق مسکن با رفع موانع و تمرکز بر اقشار متوسط و پایین جامعه
نقش دولت و بخش خصوصی در بازار مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است. بازار مسکن تفاوت بنیادینی با سایر بازارها دارد. برخلاف بازار بورس که برای عموم مردم پیچیده است، مسکن قابلدرک و ملموس بوده و باتوجهبه رشد جمعیت، تقاضای پایداری در این بخش وجود دارد. در 10سال آینده نیازمند تولید مسکن انبوه هستیم تا هم فرصتهای شغلی ایجادشده و هم از رکود اقتصادی کشور کاسته شود. مسکن علاوهبر ایجاد شغل، محرک اشتغال غیرمستقیم در صنایع وابسته نیز است.
مهمترین چالش بازار مسکن، کاهش نقدشوندگی و ناکارآمدی نظام تأمین مالی است. وقتی گردش سرمایه در بازار مسکن کند میشود، سازندگان و سرمایهگذاران نقدینگی لازم را بهموقع دریافت نمیکنند و سرمایههایشان بلوکه میشود. متأسفانه طی دولتهای مختلف این مشکل حل نشده است و نظام تولید و عرضه مسکن، بهویژه برای بخش قابلاستطاعت، به سیستم تسهیلات بانکی قدرتمند متصل نیست.
وظیفه دولت در بازار مسکن، به جای تصدیگری، رفع موانع و بهبود فضای کسبوکار است؛ بههمینمنظور، کارگروه ویژهای در شورای عالی مسکن با عنوان «رفع موانع تولید و بهبود فضای کسبوکار» تشکیل شده است. همه ذینفعان، از بانک مرکزی تا نظاممهندسی و سازمانهای صدور پروانه، موظف هستند مدل مشخصی برای تسهیل فعالیت سازندگان ایجاد کنند. اولویت ما تولید مسکن قابلاستطاعت برای اقشار متوسط و کمدرآمد است.
زمینهای دولتی با هدف کنترل ریسک سازندگان و تشویق به تولید مسکن با متراژ مناسب، در اختیار انبوهسازان قرار میگیرد. تنها شرط لازم، ساخت مسکن قابلدسترسی و عرضه بر اساس الگوی مصرف است. تغییرات اخیر بازار مسکن، ناشی از پایان دوره سفتهبازی و نبود تضمین فروش سریع نیست.
سازندگان باید استراتژی مشخصی برای ورود به بازار داشته باشند و توجه کنند که مسکن، دیگر جذبکننده بیحدوحصر سرمایههای سرشار نفتی نیست. تجربه دهههای گذشته نشان میدهد که بخشی از تولید مسکن صرف ساخت واحدهای لوکس شده و بخش زیادی هنوز خالی است.
تولید مسکن پایدار و دسترسیپذیر، نهتنها به رشد اقتصادی کمک میکند، بلکه آرامش روانی خانوادهها و انسجام اجتماعی را نیز تقویت میکند. دولت در کنار بخش خصوصی، از طریق رفع موانع، تسهیل قوانین و تأمین زمین، بهدنبال ایجاد رونق واقعی و پایدار در بازار مسکن است.
احمدرضا طاهریاصل، رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیطزیست نظاممهندسی ساختمان کشور: انبوهسازان میتوانند جریان ساختوساز ایران را متحول کنند
امروز در اصفهان یکی از مهمترین رویدادهای ملی در حوزه انرژی ساختمان رونمایی میشود؛ پلاک گواهی انطباق انرژی که سالهاست در دنیا اجرا میشود، قرار است رسما وارد چرخه ارزیابی ساختمانهای کشور شود و پنج ساختمان واجدشرایط که استانداردهای لازم را در حوزه انرژی رعایت کردهاند، نخستین دریافتکنندگان این پلاک خواهند بود. چرا ساختمانها مهمترین مصرفکننده انرژیاند؟
آمارهای جهانی و ملی نشان میدهند بیش از ۵۰درصد انرژی، بیش از ۵۰درصد منابع و بیشترین آلودگیها مربوط به بخش ساختمان است؛ بنابراین هر اقدامی برای کنترل مصرف انرژی باید از ساختمان آغاز شود. ساختمان سبز، نتیجه مجموعهای از شاخصها ازجمله صرفهجویی انرژی، کنترل ضایعات، مدیریت آب، کاهش ردپای کربن و کیفیت هوای داخل و خارج ساختمان است و دلیل عقبماندگی کشور در اجرای ساختمان سبز، نبود نظام ارزیابی، ارزشگذاری و کنترل مستمر است.
در انگلستان ۳۵ سال است ساختمانها رتبهبندی میشوند، پلاک میگیرند و مردم میدانند چه میخرند؛ اما در ایران هنوز درگیر این هستیم که چگونه مبحث ۱۹را اجرا کنیم. بر اساس قانون جدید، همه ساختمانها باید از نظر کیفیت و انرژی رتبهبندی شوند و رتبه انرژی باید در شناسنامه فنی ساختمان درج شود.
مهندسان طراح مکلف هستند رده انرژی ساختمان را تعیین کنند و مهندسان ناظر موظف هستند اجرای صحیح آن را کنترلکرده و شهرداریها و سازمان نظاممهندسی باید پلاک انرژی را صادر کنند؛ همچنین مالکان موظف هستند پلاک را در ورودی ساختمان نصب کنند.
در ویرایش پنجم مبحث ۱۹، ساختمانها باید در چهار رده A، B،C و D طبقهبندی شوند و ظرف 10 سال آینده، دریافت حداقل رده D برای همه ساختمانها الزامی است. اینکه کسی بگوید عایق گذاشتهام، پس ساختمانم سبز است اشتباه است؛ مهم مقاومت حرارتی مطابق مبحث ۱۹ است یا نصب چند پنل خورشیدی به معنای ساختمان سبز نیست.
باید مجموعهای از معیارهای معماری، انرژی، آب و تجهیزات همزمان رعایت شود. اتلاف انرژی در ایران چندبرابر میانگین جهانی است. تلفات انرژی ساختمان در ایران حدود ۶۰۰ کیلوواتساعت بهازای هر مترمربع است؛ درحالیکه برای یک ساختمان استاندارد این رقم حدود ۱۵۷ کیلوواتساعت است.
این فاصله نشان میدهد چه حجم عظیمی از انرژی در ایران هدر میرود. برای ساختمانهای چندواحدی، نصب سیستم هوشمند، انرژیمتر و کنتورهای مستقل ضروری است. تنها در این صورت است که مصرفکننده هنگام صرفهجویی منفعت آن را خواهد دید و فرهنگ مصرف اصلاح میشود. در ویرایش جدید مبحث ۱۹، بهازای هر مترمربع زیربنا، شش تا هشت وات پنل خورشیدی الزامی است و این میزان برای دریافت رده انرژی بالاتر اهمیت زیادی دارد.
در انگلستان دولت فقط از ساختمانهایی با حداقل رده انرژی D برق خورشیدی را با قیمت تضمینی میخرد؛ این یعنی ابتدا باید ساختمان استاندارد بوده و بعد اجازه اتصال به شبکه داشته باشد؛ ما هم باید به این سمت برویم. در شورای انرژی استان اصفهان با همکاری دفتر فنی استانداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی، 10 ساختمان ارزیابی شد و پنج ساختمان که رده انرژی +C تا A داشتند، برای دریافت اولین پلاکهای انطباق انرژی انتخاب شدند.
بدون اجرای مبحث ۱۹، بحرانهای زیستمحیطی ادامه خواهد داشت و اگر این مبحث اجرا نشود، هر سال دوباره از ناترازی انرژی، قطع گاز و برق خواهیم گفت. خشکی ارومیه و بختگان یا کمآبی زایندهرود، نتیجه بیتوجهی به اصول پایداری است.
ساختمان پایدار دیگر یک انتخاب نیست؛ یک الزام جدی است. انبوهسازان باید از این الزام برای برندسازی استفاده کنند. امروز برند برنده در بازار ساختوساز، سازندهای است که کیفیت، انرژی، آب، پایداری و مقررات ملی را رعایت کند. انبوهسازان میتوانند پیشتاز این تغییر بزرگ باشند و جریان ساختوساز ایران را متحول کنند.
مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان: سازندگان مسکن، موتور محرک اقتصاد و ستون آرامش اجتماعی هستند
سازندگان مسکن، نهتنها عامل توسعه اقتصادی، بلکه محرک آرامش و انسجام اجتماعی در استان هستند. مسکن، ستون اقتصاد است و باعث ایجاد اشتغال میشود. فعالیت در حوزه ساختوساز بیش از ۳۰۰ شغل مستقیم ایجاد میکند و صنایع وابسته را نیز فعال نگه میدارد. سازندگان مسکن نقش اقتصادی مهمی دارند و میتوانند جریان سرمایه و فرصتهای شغلی را بهسمت تولید و رونق اقتصادی هدایت کنند.
تأثیر مسکن تنها به بعد اقتصادی محدود نمیشود، این حوزه با ایجاد فضاهای زندگی مناسب، آرامش روانی خانوادهها و بهویژه جوانان را تضمین کرده و به انسجام اجتماعی کمک شایانی میکند. سازندگان مسکن شریک دولت در تقویت سرمایه اجتماعی هستند.
آنها با طراحی فضاهای زندگی مناسب و مشارکت در پروژههای شهری، از شکلگیری حاشیهنشینی جلوگیری میکنند و اعتماد عمومی را افزایش میدهند. حضور خیران و ظرفیت داوطلبانه در کنار توان حرفهای سازندگان، میتواند اثرات اجتماعی گستردهای ایجاد کند.
هدف ما این است که ساخت مسکن صرفا یک فعالیت اقتصادی نباشد؛ بلکه فرصتی باشد برای خلق فضاهای انسانی، محل رشد روابط اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی مردم. بهرهگیری از بستههای تشویقی شامل زمین، تسهیلات مالی و کاهش هزینهها تسهیل صدور پروانه توسط شهرداریها و حذف موانع اداری، تقویت همکاری نظاممهندسی و شرکتهای دانشبنیان در توسعه فناوری، ساخت و طراحی محلههای زیستپذیر و خدماتمحور، با تمرکز بر نیازهای اقشار متوسط و کمبرخوردار دارای اهمیت زیادی است.
همافزایی بین دولت و بخش خصوصی، همراه با ظرفیت حرفهسازان و مشارکت داوطلبانه، میتواند بسیاری از مشکلات بخش مسکن را کاهش و سرعت ساختوساز را افزایش دهد.
برخی شهرهای ایران، ازجمله اصفهان، یزد، کاشان و نائین، تکرارنشدنی هستند. حفظ هویت تاریخی و مدیریت هوشمند شهری، ضامن استمرار ارزشهای فرهنگی و انسانی است. باید شهرها را طوری بسازیم و بازطراحی کنیم که نهتنها اقتصادی، بلکه انسانی، زیستپذیر و دلنشین باشند. با همکاری همه دستگاهها و مشارکت حرفهسازان، میتوانیم توسعه پایدار، امنیت، کیفیت زندگی و امید به آینده را برای مردم اصفهان فراهم کنیم.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: مسکن انسانمحور، حس زندگی و امید را در افراد تقویت میکند
در کنفرانس «شهرهای انسانگرا» که سه هفته پیش در کره جنوبی برگزار شد، از شهرداریها دعوت شده بود تا در تأسیس اتحادیه شهرهای انسانگرا در ایران مشارکت کنند. با بررسیهای انجامشده، اصفهان بهعنوان یکی از ۲۰ شهری انتخاب شد که هنوز انسانیت و روابط اجتماعی در آن موج میزند و میتواند بهعنوان نمونهای برای شهرهای نسل پنجم انسانمحور معرفی شود.
در کره جنوبی شاخصهای صنعتی و دیجیتال در اوج بوده، اما شاخصهای انسانی مانند ازدواج، فرزندآوری و روابط اجتماعی کاهش یافته است. این موضوع اهمیت تمرکز بر شهرهای انسانگرا را نشان میدهد. فضاهای شهری اصفهان؛ نمونهای از انسانگرایی است.
میدان امام(ره)، چهارباغ عباسی و سکوهای پل خواجو و سایر فضاهای شهری اصفهان نمونههای ارزشمندی از طراحی انسانمحور هستند. این فضاها بهگونهای طراحی شدهاند که روابط اجتماعی و نشاط مردم را تقویت میکنند.
در ساخت مسکن، بیمارستان و بازارها باید نگاه انسانگرا را مدنظر قرار دهیم. در مجتمعهای مسکونی کوچک، باید فضاهایی برای تعامل اجتماعی، مهمانیهای خانوادگی و فعالیتهای سالمندان در نظر گرفته شود. مسکن انسانمحور حس زندگی و امید را در افراد تقویت میکند. توسعه شهری نباید صرفا اقتصادی باشد؛ بلکه باید همچون بافت قالی، زیبا و دلنواز بوده و فرصت ایجاد روابط انسانی، نشاط و زندگی سالم را در شهر فراهم کند.
حجتالله میرزایی، اقتصاددان و معاون اسبق اقتصادی و برنامهریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اصفهان با رواداری تاریخی، پیشران سرمایهگذاری و توسعه است
اصفهان یکی از معدود شهرهایی است که در طول صدها سال، مدیران و سرمایهگذاران از سراسر ایران را با روی باز پذیرفته و همین فرهنگ پذیرش، عامل اصلی شکوفایی اقتصادی و صنعتی این خطه بوده است. چشمانداز اقتصادی ایران به دلیل نااطمینانی، نوسانها و پیچیدگیها کوتاهمدت شده است.
درحالیکه جهان تا ۳۰ سال آینده را پیشبینی میکند، ما مجبوریم چشمانداز را به شش ماه کاهش دهیم و این مهمترین چالش سرمایهگذاری در کشور است. آینده اقتصاد و صنعت مسکن ایران تحتتأثیر چهار مؤلفه «عدم قطعیت، پیچیدگی، نوسان و ابهام» قرار دارد که شرایطی شبیه مدل جهانی VUCA ایجاد و تصمیمگیری را دشوار کرده است. تحولات جمعیتی و سبک زندگی بهعنوان فرصتها و چالشهای اصلی صنعت مسکن هستند.
رشد سریع سالمندی و ضرورت ایجاد شهرکهای خدمات سالمندی، افزایش خانوادههای کوچک و تکنفره و نیاز به واحدهای ریزدانه ۳۰ تا ۷۰متری، مهاجرت گسترده جمعیت از فلات مرکزی به شمال و شمالغرب، افزایش نقش زنان و نسلهای جدید در تصمیمگیریهای اقتصادی، کاهش نرخ رشد جمعیت و حرکت ایران بهسمت «رشد منفی» در دهه آینده «باورهای ذهنی غلط» درباره مسکن کوچک بهوجود آورده است.
در شرایطی که کارتنخوابی و حاشیهنشینی در کلانشهرها افزایش یافته است، مقاومت در برابر واحدهای ۳۰ تا ۷۰متری منطقی نیست. دنیا سالهاست با ریزدانگی زندگی میکند. مهمترین موانع تولید مسکن کوچک از الزام تأمین 100درصد پارکینگ و مقررات سختگیرانه نشئت گرفته است. رضایت میدهیم مردم بیخانه بمانند؛ اما از نماهای گرانقیمت کوتاه نمیآییم! باوجود رشد اقتصادی نزدیک به صفر، سه بخش از بازار مسکن رونق خواهد داشت: 1. واحدهای ریزدانه و کوچک در کلانشهرها؛ 2. مسکن لاکچری و شهرکهای سالمندی برای دهکهای بالا؛ 3. آمادهسازی زمین که «بالاترین حاشیه سود» را دارد. افزایش فساد، ناکارآمدی، نوسانهای زیرساختی و بیثباتی مقررات، عامل اصلی «هزینههای مبادلاتی» است. تا زمانی که هزینه مبادلات بالاتر از هزینه ثابت و متغیر تولید است، سرمایهگذاری بزرگ در مسکن محقق نمیشود. دولت باید تنظیمگر باشد، نه سازنده. باور غلط است که دولت باید یکمیلیون واحد در سال بسازد. دولت در هیچ جای دنیا سازنده نیست؛ تنظیمگر، تأمینکننده مسکن اجتماعی و توانمندساز بخش خصوصی است. وقتی قدرت خرید وجود ندارد، ساخت انبوه بیهدف تنها رکود عمیقتری ایجاد میکند.
امین مقومی، رئیس سازمان نظاممهندسی کشور: ضرورت برنامهریزی برای آینده مسکن و توسعه اجارهداری
خداوند ما را برای آبادانی زمین آفرید و امروز جمع بزرگی از انبوهسازان و متخصصان، بار اصلی این رسالت را بر دوش دارند. در سالهایی که تعاونیها با مشکلات متعدد روبهرو بودند، انبوهسازان با ورود مسئولانه کمک کردند پروژهها به سرانجام برسد. همین نقش امروز نیز باید در نهضت ملی مسکن تکرار شود؛ چراکه دولت سازنده نیست و این بخش خصوصی است که باید پیشتاز ساختوساز باشد.
یکی از نیازهای مهم امروز «اجارهداری حرفهای» است. اگر قرار نیست همه مردم الزاما مالک شوند، باید الگوی بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی برای اجارهداری حرفهای شکل بگیرد. در این حوزه، هم انبوهسازان و هم شهرداریها میتوانند نقش بسیار مهمی داشته باشند.
فعالان فاقد تخصص نباید محور ساختوساز شوند. وقتی بین نهادهای تخصصی هماهنگی و تعامل وجود نداشته باشد، افراد فاقد دانش مهندسی محور ساختوساز میشوند و این برای آینده شهرها مضر است. باید دستورالعملها و ساختارها اصلاح شود تا تجربه انبوهسازان و تخصص مهندسان مکمل یکدیگر باشد. باوجود ۴۰۰هزار مهندس دارای پروانه اشتغال، ضروری است که از ظرفیت مهندسان جوان در کنار تجربه انبوهسازان بهره بیشتری گرفته شود.
تحول در روشهای ساخت و توجه به فناوریهای نوین ضروری است. با چالشهایی مانند آلودگی، بحران آب و عمر مفید پایین ساختمانها، باید تحول در شیوههای ساخت ایجاد شود. نمیتوان با روشهای سنتی ادامه داد. استفاده از میراگرها، فناوریهای نوین، سازههای فلزی و تکنولوژیهای مقاوم در برابر بحرانها باید در اولویت قرار گیرد.
مشکل ما نماهای بومی و اقلیمی نیست؛ اتفاقا این نماها کمهزینه و سازگار با فرهنگ ایرانیاند. چالش اصلی، نماهایی هستند که با هویت شهری همخوانی ندارند و هزینههای اضافی تحمیل میکنند. برای جهش در صنعت ساختمان، باید اختلافها کنار گذاشته شود. با تعامل انبوهسازان، مهندسان و دولت میتوانیم سیاستها را اصلاح و مسیر توسعه را هموار کنیم. آییننامه اجرایی ماده ۲۹ قانون نظاممهندسی در دولت اصلاح شده است. این اصلاحات با همراهی وزارت راه و شهرسازی و مشارکت فعال بخش خصوصی در حال پیشرفت است و میتواند بسیاری از چالشها را برطرف کند. همه ما در یک مسیر ایستادهایم؛ برای ساخت آشیانههایی از آرامش، پایداری و زندگی. دستاوردهایمان شاید همیشه دیده نشود؛ اما نبودشان آسایش جامعه را مختل میکند.
جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوهسازان کشور: بیمه کارگران ساختمانی، یکی از جدیترین مشکلات فعالان حوزه مسکن است
سالهاست از ساختن، از تجربه گذشتگان و توسعه کشور حرف میزنیم؛ اما امروز سازندگان حرفهای با انبوهی از مشکلات روبهرو هستند. انبوهساز صلاحیتدار باید با چه پشتوانه مالی و اداری کار کند؟ با کدام حمایت؟ بخش خصوصی در سختترین وضعیت قرارگرفته و بسیاری از پروژهها به دلیل رکود تورمی و هزینههای میلیونی ساخت، نیمهکاره مانده است. روند صدور پروانه ساخت فرسایشی است.
برای گرفتن یک پروانه باید از هزار مسیر برویم. انبوهی از امضاها گرفته میشود که هیچ اثری در اجرا ندارد. ما از تکرار امضاهای بدون کارکرد خسته شدهایم. برای یک پروژه هزارو200 واحدی، ۳۷ امضا گرفتم؛ اما وقتی استعلام گرفتم، ده نفر از مهندسانی که امضا داده بودند اصلا خارج از کشور بودند.
درآمدهای شهرداری و فشار مضاعف بر سازندگان فراوان است. بهازای هر مترمربع، رقم گزافی از سازندگان گرفته میشود. چه حمایتی در مقابل این هزینهها ارائه شده است؟ اگر درآمد پایدار میخواهیم، باید راهحل علمی بدهیم؛ نه آنکه همه فشار را بر دوش سازندگان بگذاریم. قانون نظاممهندسی یکی از بهترین قوانین کشور است. مشکل قانون نیست؛ مشکل اجراست.
نظاممهندسی باید به رسالت خود برگردد. ما ۴۰۰هزار نفر هستیم. اگر سازماندهی کنید، ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر نیروی متخصص در اختیار دولت قرار میدهیم. مهندسان رتبهدار توان بهکارگیری صدها نفر نیرو را دارند؛ اما از این ظرفیت استفاده نمیشود.
در این چهار سال رکود تورمی، پروژههای بسیاری تعطیل شد. تمدید پروانهها با هزینه و سختگیری انجام میشود. درحالیکه پروانه اولیه را پنجساله صادر میکنند، برای تمدید همان پروانه هزار مانع میگذارند. بیمه کارگران ساختمانی، یکی از جدیترین مشکلات فعالان حوزه مسکن است.
ما واحد تولیدی محسوب میشویم. ۲۷درصد عوارض و هزینه بیمه را پرداخت میکنیم؛ اما کارگران ما بیمه نمیشوند؛ بعد کارگری که حقش پایمال شده شکایت میکند و دوباره ما باید پرداخت کنیم. این ظلم است. امروز بهترین روز برای من است. اصفهان شهر زیبایی است و ما مشتاق همکاری و همافزایی با این استان هستیم. امیدواریم این نشست آغاز مسیر حل مشکلات جدی این صنعت باشد.
شاهرخ پوستی، دبیر انجمن انبوهسازان استان اصفهان: انبوهسازان چراغ امید و موتور اقتصاد کشور هستند
روح آبادانی در وجود انسان نهادهشده و پیشکسوتانی که بااراده و تلاش، ستونهای این کشور را استوار نگه داشتهاند، امروز ما را گرد هم آوردهاند تا بر یک حقیقت بزرگ تأکید کنیم: صنعت ساختمان، باوجود همه موانع و مشکلات، همچنان زنده و پویا ایستاده است. این صنعت، موتور محرک اقتصاد کشور است، صنعتی که اگر از حرکت بایستد، صدها شغل خاموش خواهد شد.
اما شما، انبوهسازان و فعالان خدوم این حوزه، اجازه ندادید این چرخه متوقف شود. درود بر شما که در سختترین روزها چراغ کارگاهها را روشن نگه داشته و ایمان داشتید هر خانهای که ساخته میشود، امیدی تازه در دل جامعه جوانه میزند. شما تنها سازنده ساختمان نیستید؛ شما سازنده آیندهاید، سازنده آرامش و اعتماد در جامعه.
این اجلاس تنها یک گردهمایی نیست؛ پیامی است روشن به ایران که انبوهسازان و توسعهگران این سرزمین همچنان ایستاده، متحد و آمادهاند تا ایران را بسازند. بیایید با هم و با صدای بلند بگوییم: «ما آمادهایم بسازیم، آمادهایم توسعه دهیم و آمادهایم موانع را کنار بزنیم تا آیندهای روشن برای کشور رقم بزنیم.»
یقین دارم با همافزایی دولت و بخش خصوصی، این مسیر به نقطهای خواهد رسید که صنعت ساختمان بار دیگر موتور اصلی رشد اقتصادی ایران شود. از حضور همه مسئولان، میهمانان و بزرگوارانی که از سراسر کشور در این اجلاس شرکت کردهاند، صمیمانه سپاسگزارم.
در پایان این اجلاس از سامانه ملی رتبهبندی انبوهسازان رونمایی شد تا گامی در جهت شفافیت، ارتقای کیفیت ساختوساز و همافزایی میان دولت و بخش خصوصی ایجاد شود؛ همچنین از انبوهسازان و فعالان اقتصادی برتر در استان اصفهان تجلیل شد و شرکتها و نهادهای صنعتی و سرمایهگذاران با ایجاد غرفه، محصولات و خدمات خود را معرفی کردند.


















