حضور سپاهان در آسیا منوط به راستی‌آزمایی AFC است:

مجوز مشروط

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های بسیار و امروز و فرداهای زیاد، AFC لیست باشگاه‌های فعال قاره آسیا که توانستند مجوز حرفه‌ای را اخذ کنند، منتشر کرد.

تاریخ انتشار: 14:26 - یکشنبه 1402/03/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مجوز مشروط

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های بسیار و امروز و فرداهای زیاد، AFC لیست باشگاه‌های فعال قاره آسیا که توانستند مجوز حرفه‌ای را اخذ کنند، منتشر کرد و علاوه بر باشگاه سپاهان که فصل گذشته هم موفق به کسب این مجوز شد، پرسپولیس، تراکتور، گل‌گهر، فولاد و نساجی نیز در این لیست جای گرفتند.

از جمع تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، تیم‌های پرسپولیس و سپاهان و نساجی به صورت مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا خواهند کرد، اما تیم تراکتور راهی مرحله پلی آف می‌شود.

تیم استقلال که عنوان سومی لیگ برتر را کسب کرده بود، یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود که به واسطه عدم کسب مجوز حرفه‌ای و با وجود وعده‌وعیدهایی که مدیران این باشگاه در خصوص اعلام فرصت دوباره به این تیم دادند، از این رویداد حذف شد.

بر مبنای دستورالعمل‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا، کسب مجوز حرفه‌ای، تابع شرایط خاصی است. مطابق بند ۲ ماده ۳ قوانین صدور مجوز حرفه‌ای AFC، آیتم‌ها مجوز حرفه‌ای به A و B و C طبقه‌بندی می‌شود.

آیتم‌های حرفه‌ای سطح A شامل آیتم‌هایی است که اگر باشگاهی یکی از آیتم‌ها را رعایت نکند مجوز حرفه‌ای دریافت نخواهد کرد و نمی‌تواند در تورنمنتی مانند لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.

سطح B شامل آیتم‌هایی است که باعث حذف باشگاه از تورنمنت‌های آسیایی مانند لیگ قهرمانان آسیا نمی‌شود؛ اما رعایت‌نکردنشان با جرائمی همراه است که تمام باشگاه‌های ایرانی که مجوز حرفه‌ای کسب کرده‌اند، جزو این دسته محسوب می‌شوند.

سطح C نیز درباره آیتم‌هایی است که رعایت نکردنشان منجر به جریمه یا حذف باشگاه از رقابت‌های آسیایی نمی‌شود و تیم‌های حاضر در این دسته، خیالشان بابت حضور در فصل جدید لیگ باشگاهی قاره کهن راحت است.

پس از اعلام لیست باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، این باشگاه‌ها از جمله باشگاه سپاهان اقدام به اطلاع‌رسانی کرده و مدعی شدند حضورشان در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده است؛ با این حال آن طوری که رسانه‌ها گفته‌اند فدراسیون فوتبال تا زمان اعلام رسمی AFC هیچ تصمیمی مبنی بر اعلام باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا ندارد و منتظر تأیید یک تصمیم مهم است.

در ابلاغیه‌ای که پانزدهم اسفند سال گذشته روی سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد، آمده است: «شرط کسب مجوز باشگاهی برای معرفی باشگاه‌ها الزامی است. در صورت عدم کسب مجوز باشگاهی از سوی یک یا چند باشگاه واجد شرایط؛ سهمیه‌(ها) بر اساس رتبه به باشگاه‌های واجد شرایط بعدی در جدول مسابقات لیگ برتر فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعلق خواهد گرفت.»

هشدار فدراسیون فوتبال به باشگاه‌های متقاضی دریافت مجوز حرفه‌ای باعث شد تا باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از حضور در لیگ قهرمانان فصل گذشته محروم شوند و به تکاپو بیفتند تا اقدامات لازم برای مالی، اداری و حقوقی داشته باشند.

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال نیز با با توجه به حساسیت بالای AFC به دلیل پرونده‌سازی‌های فصل قبل باشگاه‌های ایرانی تصمیم به تشدید دقت خود در این زمینه گرفت تا با خطراتی نظیر محرومیت طولانی‌مدت و جریمه‌های سنگین مالی روبه‌رو نشود.

خبرگزاری مهر طی مطلبی مدعی شد فدراسیون فوتبال ایران با آگاهی کامل از قوانین AFC در این زمینه سکوت کرده است. مسئولان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تا زمانی که نامه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا را از طریق کارتابل فدراسیون‌ها دریافت نکنند نمی‌توانند در این باره اظهار نظر داشته باشند.

فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای محرمانه که ابتدای سال ۱۴۰۲ برای AFC ارسال کرده، باشگاه‌های پرسپولیس، فولاد، سپاهان، نساجی، گل‌گهر و تراکتور تبریز را حائز دریافت صدور مجوز حرفه‌ای با حفظ برخی شرایط دانست که این نامه به تأیید AFC نیز رسید؛ اما «مشروط» پیدا‌کردن مجوز این شش باشگاه باعث شد تا وضعیت آن‌ها مبهم باشد.

AFC در آخرین نامه ارسالی رسمی به شش باشگاه خواستار به‌روزرسانی اطلاعات آن‌ها شده است تا تصمیم نهایی را مبنی بر میزان شروط همراه با جرائم نقدی در راستای اعطای مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها اعلام کند و فدراسیون فوتبال در قبال انتشار اسامی نهایی باشگاه‌های دارای صدور مجوز حرفه‌ای سکوت کرده است.

علی دهقانی، کارشناس داوری در مطلبی به این موضوع پرداخته و با اشاره به لیست سال گذشته AFC نوشته است: در این لیست باشگاه‌های سپاهان، فولاد خوزستان، گل‌گهر، استقلال و پرسپولیس از کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون مجوز حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را اخذ کردند. سپاهان، فولاد و گل‌گهر مجوز مستقیم، استقلال و پرسپولیس مجوز دارای جریمه و این لیست به‌صورت رسمی توسط AFC منتشر شد؛ اما پس از حضور بازرسان کنفدراسیون در کشورمان و راستی‌آزمایی مدارک، تیم‌های گل گهر، استقلال و پرسپولیس، توسط AFC از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند.

در لیست امسال که توسط کمیته مجوز حرفه‌ای تأیید و شش تیم کشورمان تأیید شده است، به دلایلی با جریمه مواجه شده‌اند. بازرسان کنفدراسیون مانند سال گذشته با حضور در کشورمان مدارک این شش باشگاه را بررسی و راستی آزمایی می‌کنند و در نهایت کنفدراسیون لیست نهایی را در اواخر مرداد اعلام خواهد کرد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شده، سپاهان و پنج باشگاه دیگر به طور قطعی سهمیه لیگ قهرمانان را دریافت نکرده‌اند و تا زمان حضور بازرسان AFC وقت دارند تمام مدارک لازم را پایش و تهیه کنند تا ۵۰ درصد سرنوشت‌ساز باقی‌مانده نیز به خیر و خوشی پایان یابد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت + 3 =