هزار روز اول زندگی تعیین‌کننده میزان سلامت در بزرگسالیست

بنا بر تحقیقات صورت گرفته، هزار روز اول زندگی کودک یعنی از زمان آغاز دوران بارداری مادر تا پایان سن دو سالگی کودک طلایی‌ترین روزهای زندگی هر فرد محسوب می‌شود‌.

تاریخ انتشار: 13:43 - دوشنبه 1402/03/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزار روز اول زندگی تعیین‌کننده میزان سلامت در بزرگسالیست

به گزارش اصفهان زیبا؛  به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ رئیس مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بنا بر تحقیقات صورت گرفته، هزار روز اول زندگی کودک یعنی از زمان آغاز دوران بارداری مادر تا پایان سن دو سالگی کودک طلایی‌ترین روزهای زندگی هر فرد محسوب می‌شود‌، در واقع وضعیت سلامت و بیماری در سنین بزرگسالی در هزار روز اول زندگی هر فرد پایه‌ریزی می‌شود.

دکتر رویا کلیشادی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر فردی در سنین بزرگسالی مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کبدی و برخی بدخیمی‌ها شده، زمینه آن به طور عمده در همان هزار روز اول زندگی فرد شکل گرفته است.

وی بیان داشت: امروزه در کل دنیا به‌ویژه کشورهای در حال توسعه، شاهد روند روز‌افزون بعد جدیدی از اختلالات تغذیه‌ای که همان مشکلات اضافه وزن و چاقی است، در خانواده‌ها به‌ویژه در کودکان و  نوجوانان هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در همه سنین از جمله دوران کودکی چاقی هشدار جدی برای به خطر افتادن سلامتی است، افزود: بر خلاف باور نادرست شایع در جامعه که هرچه کودک تپل‌تر باشد، سالم‌تر است، امروزه چاقی کودکان و عوارض آن  به یک معضل جدی بهداشتی و پزشکی تبدیل شده است. علت عمده این مشکل، شیوه زندگی ناسالم، بی‌تحرکی، دیر خوابیدن و مصرف مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی است.

وی در ارتباط با فواید متعدد تغذیه کودکان با شیر مادر تصریح کرد: کودکانی که تا پایان 2 سالگی با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در آینده از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار خواهند بود. همچنین مادرانی که مدت کافی به فرزندان خود شیر بدهند، از وضعیت سلامتی بهتری برخوردار خواهند بود.

رئیس مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، گفت: تغذیه کمکی به نوزادان باید پایان شش ماه آغاز شود، البته در موارد خاص می‌توان با تجویز پزشک، تغذیه کمکی را بین 4 تا 6 ماهگی شروع کرد. رشد و تکامل در سال اول به طور عمده با مصرف کافی شیر ارتباط دارد و شروع زودرس غذا یا زیاده‌روی در میزان غذای کمکی باعث بروز اختلالات رشد خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل اختلالات اشتها و روند رشد طبیعی در کودکان و نوجوانان خواب دیروقت و نامنظم است که متاسفانه امروزه به وفور شاهد این عادت نامناسب در خانواده‌ها هستیم.

دکتر کلیشادی ادامه داد: به طور کلی برای برخورداری از سلامتی در سنین بزرگسالی باید شیوه زندگی سالم را از آغاز کودکی برقرار کرد تا عادت‌های سالم برای فرد شکل بگیرد و در این راستا والدین اولین و بهترین الگو برای فرزندان هستند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − سه =