برخی شعب بانکی زیر بار پرداخت این نوع تسهیلات نمی‌روند:

بهانه‌تراشی بانک‌ها برای وام اشتغال مشاغل خانگی

به گفته متولیان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اصفهان، پس از معرفی صاحبان مشاغل خانگی از سوی دستگاه‌های متولی به این اداره، متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند و شعب بانکی نمی‌توانند از زیر بار پرداخت این نوع تسهیلات شانه خالی کنند.

تاریخ انتشار: 08:54 - چهارشنبه 1402/04/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بهانه‌تراشی بانک‌ها برای وام اشتغال مشاغل خانگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برخی بانک‌های اصفهان با عذر و بهانه حاضر به پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی نیستند؛ این در حالی است که به گفته متولیان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اصفهان، پس از معرفی صاحبان مشاغل خانگی از سوی دستگاه‌های متولی به این اداره، متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند و شعب بانکی نمی‌توانند از زیر بار پرداخت این نوع تسهیلات شانه خالی کنند؛ چراکه براساس آیین‌نامه تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی شعب بانکی مکلف به پرداخت این نوع وام هستند.

دست‌اندازهای وام مشاغل خانگی برای متقاضیان

پرداخت وام اشتغال مشاغل خانگی با هدف راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک و با داشتن مزایایی همچون ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آن‌ها، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب‌و‌ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی شکل گرفته است.

مشاغل خانگی به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که توسط بانوان یا حتی آقایان در زمینه ایجاد و راه‌اندازی یک کسب‌وکار در فضای مسکونی شکل بگیرد؛ به طوری که بتوان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، محصولاتی را برای فروش به بازار عرضه کرد.

بهره‌گیری از این طرح این امکان را فراهم می‌کند که افراد بتوانند با استفاده از کمترین و ارزان‌ترین ابزارها کسب‌وکارهای مختلف راه‌اندازی کنند.

باوجود مزیت‌های مناسب اجرای این طرح و استقبال مردم و خانواده‌های متوسط و پایین جامعه برای تأمین بخشی از هزینه‌های معیشت خود، با دست‌اندازها و موانع زیادی روبه‌رو است.

سقف تسهیلات فردی اشتغال مشاغل خانگی ۱۵۰ میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان تا سقف ۴ میلیارد تومان اعلام شده است.  درحالی این نوع تسهیلات باهدف توسعه مشاغل خانگی به بانک‌ها ابلاغ شده که متقاضیان در پروسه دریافت این وام با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند.

برخی متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی اعلام می‌کنند که دریافت وام مشاغل خانگی برایشان سخت است.

«سارا»  که در زمینه طراحی و ساخت انواع عروسک در منزل فعالیت می‌کند می‌گوید: «من به‌عنوان یک زن خانه‌دار گردش حساب بالایی ندارم؛ ولی بانک‌ها توقع دارند گردش حساب باید بالا باشد تا این تسهیلات را پرداخت کنند.»

وام مشاغل خانگی نمی‌دهیم!

«اصفهان زیبا» در گفت‌وگو با برخی بانک‌های اصفهان، موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی را از سوی بانک‌ها پیگیری کرد.

برخی بانک‌های اصفهان اعلام می‌کنند که این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت نمی‌کنند. یکی از شعب بانک صادرات به «اصفهان زیبا» اعلام می‌کند که حاضر به پرداخت وام اشتغال مشاغل خانگی نیست.

پست‌بانک، یکی دیگر از بانک‌های عاملی است که مکلف به پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی شده؛ ولی از زیر پرداخت وام طفره می‌رود.

از سوی دیگر، یکی از پرسنل شعب بانک ملت اصفهان نیز می‌گوید: «متقاضی باید از سوی کمیته امداد یا وزارت کار تأییده بگیرد که در مشاغل خانگی فعالیت دارد تا ما ابتدا بررسی و سپس اعلام کنیم که می‌توانیم تسهیلات را پرداخت کنیم یا خیر.»

اینطور که از اظهارنظرهای کارکنان شعب بانکی اصفهان مشخص است بانک‌ها اطلاع چندانی از شرایط پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی ندارند؛ تا جایی که برخی از آن‌ها اعلام می‌کنند که فرد متقاضی باید از سوی «کمیته امداد»، معرفی‌نامه برای تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی ارائه دهد!

از سوی دیگر، یکی از کارکنان بانک رفاه کارگران به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل که مکلف به پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی شده نیز به «اصفهان زیبا» اعلام می‌کند که متقاضیان ابتدا باید وارد سایت شده و ثبت‌نام کنند تا به بانک معرفی شوند یا اینکه به استانداری اصفهان مراجعه کنند و از سوی استانداری به بانک ارجاع داده شوند. ما هم بررسی می‌کنیم که اگر شرایط دریافت راداشته باشند، وام پرداخت کنیم.

پرداخت 70 درصدی وام مشاغل خانگی طی سال گذشته

عذر و بهانه بانک‌ها برای پرداخت وام اشتغال مشاغل خانگی در حالی است که محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تأکید کرده است که هیچ بهانه‌ای برای پرداخت‌نکردن وام اشتغال مشاغل خانگی پذیرفته نیست و بانک‌ها موظف به پرداخت این نوع تسهیلات هستند؛ در غیراین صورت سرپرستان بانک‌های استانی باید موضوع را پیگیری و با آن‌ها برخورد کنند.

موضوع همکاری‌نکردن برخی شعب بانکی برای پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی را از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیگیری کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» تأکید می‌کند که اگر پس از معرفی متقاضی وام اشتغال مشاغل خانگی از سوی اداره تعاون به بانک‌ها، شعب بانکی از زیر بار پرداخت وام شانه خالی کردند، متقاضی باید این موضوع را گزارش دهد تا پیگیری‌های لازم از سمت متولیان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود.

میثم مداحی در این زمینه می‌گوید: سال گذشته مصوبه استان برای پرداخت تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی 95 میلیاد تومان بود؛ با این حال 108 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به بانک‌های استان معرفی شد که از این 108 میلیارد تومان حدود 70 درصد تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی توسط بانک‌های اصفهان به متقاضیان پرداخت شد.

او ادامه می‌دهد: مابقی متقاضیان وام اشتغال مشاغل خانگی احتمالا نتوانستند مدارکشان را تکمیل کنند یا احیانا پیگیری‌های لازم را برای دریافت تسهیلات انجام ندادند که این وام به آن‌ها تعلق نگرفته است.

مداحی عنوان می‌کند: سال گذشته نیز به ما ابلاغ شد که 115 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در اصفهان برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

روال هم به این صورت است که وقتی متقاضی مجوز مشاغل خانگی را دریافت می‌کند، باید از سمت دستگاه‌های متولی که مربوط به حیطه فعالیت این مشاغل هستند، به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان معرفی شوند؛ سپس این اداره به بانک‌ها ابلاغ می‌کند که به فرد متقاضی تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی پرداخت کنند.

تعیین تعداد ضامنین پس از اعتبارسنجی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: آیین‌نامه پرداخت وام اشتغال مشاغل خانگی ابلاغ شده است.

بانک‌ها باید ضامنین متقاضیان را اعتبارسنجی کنند و پس از اعتبارسنجی مشخص می‌شود که فرد متقاضی باید چندضامن ارائه کند و در این زمینه بانک‌ها نمی‌توانند فراتر از آیین‌نامه پرداخت وام اشتغال مشاغل خانگی عمل کنند.

اگر هم بانکی این کار را انجام داد باید فرد متقاضی به اداره کل تعاون، کار رو رفاه اجتماعی گزارش دهد تا ما ازسوی استانداری پیگیری کنیم.

مداحی عنوان می‌کند: پرداخت وام اشتغال مشاغل خانگی مشوق خوبی است تا تعداد این مشاغل افزایش پیدا کند. در کنار آن اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز برای توسعه مشاغل خانگی در استان پیگیر راه‌اندازی مشاغل خانگی دانش‌بنیان است. بر این اساس به‌دنبال این هستیم که محصولات دانش‌بنیانی در اصفهان تولید شود که بازار مصرف داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه می‌دهد: به‌دنبال طراحی پلتفرم‌هایی با همکاری دانشگاه‌ها و کانون کارفرمایان برای آموزش تولید محصولات دانش‌بنیان هستیم. این پلتفرم‌ها در اختیار فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد تا مشاغل خانگی توسعه یابد.

مداحی می‌گوید: در قالب این پلتفرم‌ها هم نیاز مصرف‌کننده تأمین می‌شود و هم نیاز به مواداولیه تأمین می‌شود. اگر این زنجیره کامل شود، تحولی در مشاغل خرد و مشاغل خانگی ایجاد خواهد شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =