ما و زمین!

زمین در حال گرم شدن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر زمین یک درجه سلسیوس گرم‌تر شده و این گرما تغییرات اقلیمی زیادی را به همراه آورده است.

تاریخ انتشار: 10:42 - پنجشنبه 1402/04/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ما و زمین!

به گزارش اصفهان زیبا؛ زمین در حال گرم شدن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر زمین یک درجه سلسیوس گرم‌تر شده و این گرما تغییرات اقلیمی زیادی را به همراه آورده است؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر دیده‌ایم که مثلاً در ماه‌های گرم تابستانی بارش باران‌های سیل‌آسا رخ می‌دهد و همه را انگشت‌به‌دهان می‌کند یا اینکه شاهد خشک‌سالی‌های مدام و پی‌درپی و قحطی بارش‌ها و همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها در نقاط مختلف دنیا و فوران آتش‌نشان‌ها و… هستیم.

دلیل این تغییرات به‌خوبی واضح است و دوباره پای انسان و مداخله آن در طبیعت به میان می‌آید. گسترش شهرنشینی و توسعه صنایع و افزایش مصرف گازهای گلخانه‌ای و بارگذاری‌های بیش‌ازحد و غیرمجاز بر منابع آبی و دست‌کاری در عرصه‌های طبیعی تنها بخشی از عواملی است که باعث ایجاد تغییرات اقلیمی شده که این روزها تمامی دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است و البته پیامدهای زیادی به همراه دارد.

در این میان، اما آیا انسان‌ها در توقف یا کند کردن این پدیده نقش دارند؟ پاسخ به این سؤال، بلی است. شاید باور این‌که شهروندان با انجام اقدامات کوچک و معمولی بتوانند این روند را کند کنند، سخت باشد؛ اما حقیقت این است که این کار غیرممکن نیست.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که از دست بشر برمی‌آید، کاهش استفاده از پلاستیک‌هاست؛ دشمنی که مثل خوره به جان طبیعت افتاده و از سر و کول آن بالا می‌رود، درحالی‌که آلایندگی‌های بسیاری را به همراه دارد.

کاهش مصرف انرژی و همچنین استفاده از انرژی خورشیدی نیز می‌تواند در کندتر شدن روند گرمایش جهانی مؤثر باشد؛ و اما بازیافت نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند بر توقف این پدیده در جهان تأثیر بگذارد.

امروزه وسایل الکترونیک و پارچه بیشترین حجم ضایعات را به خود اختصاص می‌دهند، درحالی‌که توجه به بازیافت و عادت کردن به آن می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد، اولین و مهم‌ترین دلیل تغییر آب‌وهوا، تعداد بالای وسایل نقلیه با سوخت فسیلی است. دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی، فرسودگی کربن است که خودروها نقش عمده‌ای در این مسئله دارد؛ پس جایگزینی خودروهای الکتریکی با کاهش سطح کربن در جو به ما کمک زیادی می‌کند.

همه این‌ها اقداماتی ناچیز است، اما پایبندی به آن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در کاهش پدیده جهانی‌شدن داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + هفت =