صرفه‌جویی را عادی کنیم!

در طول زندگی و روزمره‌هایمان بارها با صحنه‌هایی مواجه شده‌ایم که نشان می‌دهد، برخی از شهروندان فاقد مسئولیت اجتماعی هستند و نسبت به سایرین بی‌تفاوت.

تاریخ انتشار: 10:39 - پنجشنبه 1402/04/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
صرفه‌جویی را عادی کنیم!

به گزارش اصفهان زیبا؛ در طول زندگی و روزمره‌هایمان بارها با صحنه‌هایی مواجه شده‌ایم که نشان می‌دهد، برخی از شهروندان فاقد مسئولیت اجتماعی هستند و نسبت به سایرین بی‌تفاوت.

تابستان است و گرمای هوا آدم را کلافه می‌کند و همین هم شده است تا برخی به‌طور شبانه‌روزی کولر روشن کنند و حتی با پتو زیر آن بخوابند. سری اگر به نهادها و اداره‌های مختلف بزنید خواهید دید که مصرف انرژی در آنجا بیداد می‌کند و خیلی‌ها هم به این مسئله بی‌توجه هستند.

بارها شاید با این صحنه مواجه شده‌اید که شهروندان برای شستن حیاط و خودروی خود شیر آب را تا ته باز می‌کنند و آب، دُری که خیلی سال است حداقل برای اصفهانی‌ها نایاب شده را با سخاوت تام و کمال مصرف می‌کنند.

اگرچه خیلی‌هایشان به دلیل عدم آگاهی و سهل‌انگاری نسبت به مصرف انرژی ابایی ندارند، اما کوچک‌ترین اعتراض به این بی‌توجهی به بعضی از افراد، همراه است با شنیدن این جمله که «پولش را می‌دهم و به همین خاطر هم هرچقدر دلم بخواهد از آن استفاده می‌کنم.»

تابستان هم اما مزید علت می‌شود تا مصرف انرژی از سوی شهروندان به‌صورت چشمگیری افزایش یابد. سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از کمبود 2.5 مترمکعب بر ثانیه‌ای آب در استان اصفهان در زمان پیک مصرف خبر داد.

همین دو سه روز پیش بود که افزایش دمای هوا در کشور باعث ثبت رکورد تاریخی نیاز مصرف برق با بیش از ۷۱ هزار مگاوات شد و وزیر نیرو از مردم خواست برای تأمین نیاز برق کشور در مصرف برق و استفاده از سیستم‌های سرمایشی صرفه‌جویی کنند.

تغییر ساعات کاری ادارات در تابستان، امسال اما یکی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی بود؛ راهکاری که اما به نظر می‌رسد چندان مؤثر نبوده و نتوانسته نقش اساسی در کاهش مصرف داشته باشد.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیریت و مصرف کاهش و جا افتادن این فرهنگ می‌تواند نقش مؤثری در مدیریت تأمین آب و جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت داشته باشد.

شاید به همین خاطر هم بود که چندی پیش، آبفا با انتشار بیانیه‌ای این مسئله را به مردم گوشزد کرد: «با افزایش دما و بیشتر شدن مصرف آب، شرکت آب و فاضلاب از مردم درخواست دارد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 + 2 =