منکر پدیده فرونشست نیستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تأکید بر اینکه بحث ریزش و فرسودگی فاضلاب با فرونشست فرق دارد، بیان کرد: منکر پدیده فرونشست نیستیم؛ اما هر پدیده‌ای را نباید به فرونشست ارتباط داد؛ چراکه برخی از حوادثی که اتفاق افتاده، مربوط به خُردگی و فرسودگی بوده است.

تاریخ انتشار: 09:33 - یکشنبه 1401/12/14
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
منکر پدیده فرونشست نیستیم

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان با اشاره به اینکه دفتر بهره‌برداری و توسعه آب وظیفه آب‌رسانی به پنج میلیون نفر را در شهر و روستاهای تحت پوشش خود دارد اظهار داشت: اصفهان دارای 246 حلقه چاه در بخش شهری و 424 حلقه در بخش روستایی است. / فرونشست

حسین اکبریان ادامه داد: تغییر اقلیم در تمامی دنیا اتفاق افتاده و تنها مختص به کشور ما نیست و در این 40 سال منجر به خشک‌سالی و کاهش آب محلی شده است. این امر باعث شده است منابع آب محلی که در روستاها داشتیم، دچار کمبود آبدهی شوند. او ادامه داد: در راستای تعامل با سایر نهادها و خدمت‌رسانی به مردم شریف اصفهان که هدف غایی این شرکت است، تعامل‌های سازنده‌ای را ایجاد کرده‌ایم و در این خصوص در تکمیل طرح‌های آب‌رسانی برای گذر از تابستان پیش رو نقشه راه تهیه شده است.

اکبریان افزود: در این تعامل‌ها با بانک‌ها ازجمله بانک ملت و بانک رفاه با هدف اجرای پروژه‌های مصوب سفر ریاست‌جمهوری قراردادهایی را منعقد کردیم تا از طریق تسهیلات بانکی و طرح توسعه و بازسازی تأسیسات فاضلاب و آب‌رسانی در استان از محل اعتبارات ماده 56 پاسخ‌گوی مردم اصفهان باشیم.

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان بیان کرد: به لحاظ استفاده از تکنولوژی روز دنیا، آبفا اصفهان همواره در صنعت پیشرو بوده است؛ به طوری که با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز تله‌متری و تله کنترل با هدف مدیریت بر تأسیسات و تأمین و توزیع آب شرب علاوه بر توزیع عادلانه آب نظارت بر مصرف و شبکه فاضلاب هم داریم.

او ادامه داد: شبکه فاضلاب اصفهان قدمتی 61ساله دارد که از نصب نخستین انشعاب آن می‌گذرد.طول شبکه و خطوط انتقال فاضلاب شهر اصفهان بیش از 3900 کیلومتر است. حدودا 300 کیلومتر شبکه بحرانی داریم که نیاز به بازسازی دارند. از این 300 کیلومتر بر اساس مطالعات انجام‌شده 30 کیلومتر شناسایی شده که فوق بحرانی محسوب می‌شود و نیاز به بازسازی ضروری دارد؛ بنابراین پیگیر هزینه‌ها و تأمین اعتبارات بودیم تا با تأمین اعتبارات این بازسازی‌ها در دستورکار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: محور غرب به شرق از سه‌راه نظر تا خیابان آبشار بازسازی شده و در بلوار میرزا کوچک‌خان و ملک‌شهر و خانه اصفهان نیز با تأمین اعتبارات قرار است بازسازی‌ها تسریع شود.

اکبریان همچنین با ارائه گزارش‌هایی از تصویب تخصیص اعتبارات مصوب سفر ریاست‌جمهوری اظهار داشت: برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان وام جذب شده از محل فاینانس در فاز اول و در بخش تأسیسات اصلی 50 میلیون یورو بوده است. او گفت: 50 میلیون یورو در فاز دوم نیز در شورای اقتصاد مطرح شده و تأیید وزارت نیرو را گرفته و از محل سفر ریاست‌جمهوری عددی پیش‌بینی شده و تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملت نهایی شده است و صدور ضمانت‌نامه‌ها را برای فرایند بازسازی آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تأکید بر اینکه بحث ریزش و فرسودگی فاضلاب با فرونشست فرق دارد، بیان کرد: منکر پدیده فرونشست نیستیم؛ اما هر پدیده‌ای را نباید به فرونشست ارتباط داد؛ چراکه برخی از حوادثی که اتفاق افتاده، مربوط به خُردگی و فرسودگی بوده است. / فرونشست

اکبریان به تخصیص اعتبارات لازم از طریق کمیسیون ماده 23 برای پروژه‌های سطح استان تأکید کرد و اظهار داشت: عدد اولیه 200 میلیارد تومان است که قرار است در طول سه سال از محل ماده 56 و بانک پرداخت شود. امیدواریم با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همکاری لازم را انجام دهند. او با اشاره به اقدامات اصلاحی انجام‌شده به منظور بازسازی فاضلاب در شهر اصفهان گفت: از سال 86 الی 1401 به طول 193 کیلومتر بازسازی داشته‌ایم.

اکبریان آسیب‌های وارد شده به شبکه در سال‌های اخیر را عمدتا ناشی از عمر بالای شبکه و جنس بتنی لوله‌ها دانست و افزود: این موضوع شامل بیش از 70درصد از شبکه می‌شود که گسترش شهر و رسوبات و بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در حواشی رودخانه‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه عوامل شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی در تخریب لوله‌های بتنی شبکه فاضلاب مؤثر است، اظهار داشت: در چند سال گذشته خوردگی و ریزش شبکه فاضلاب به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

اکبریان کل اعتبارات آبفا استان را 775 میلیارد تومان برشمرد و گفت: تا کنون 405 میلیارد تومان از کل اعتبارات تخصیص ‌یافته و از این طریق 52درصد از پروژه‌های آبفا به سرانجام رسیده است.او با اشاره به اینکه بیشتر اعتبارات اختصاص یافته اعتباراتی در بخش آب است، بیان کرد: این موضوع نشان دهنده توجه دولت به مباحث در افزایش رضایتمندی و آب‌رسانی و تکمیل پروژه‌های آب است.

در این نشست همچنین محسن صالح، معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفا اصفهان، با اشاره به اینکه در بحث تعرفه‌ها، در بخش مسکونی با واژه‌ای به نام الگوی مصرف سرو کار داریم، اظهار داشت: در این الگو بهای 14 مترمکعب مصرف آب به ازای هر واحد مسکونی بهایی بین 800 تا 900 تومان است و اگر فردی به ازای هر 7 متر مکعب از این مقدار فاصله بگیرد، نیم برابر اضافه می‌شود.

او ادامه داد: 56 مترمکعب سقف مصرف است و مشمول نرخ تعرفه آزاد 800/16 تومان به ازای هر مترمکعب است.معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفا اصفهان با اعلام اینکه به غیر از این، ضریب فصل هم برای الگوی مصرف داریم، گفت: 25درصد هم ضریب مصرف فصلی است.

مجتبی قبادیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفا اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه اولین شهری که فاضلاب شهری در آن استقرار پیدا کرد، اصفهان بود، گفت: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان چهار تصفیه‌خانه آب در مدار بهره‌برداری دارد. تصفیه‌خانه بزرگ آب بابا شیخعلی بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه با ظرفیت 12 مترمکعب بر ثانیه و تصفیه خانه‌های گلپایگان و خوانسار در این استان قرار دارد.

او با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون نفر که 6 درصد جمعیت کشور را در برمی‌گیرد، تحت پوشش شبکه آب استان اصفهان هستند و حدود صددرصد جمعیت با 328 هزار مترمکعب مخزن و 100 شهر و حدود یک هزار روستا را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود 323هزار کیلومتر توزیع و خط انتقال آب داریم و در این راستا بزرگ‌ترین سامانه‌های آب‌رسانی کشور در استان اصفهان قرار دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده + بیست =