چگونه از دید طب‌سنتی اختلالات روانی را درمان کنیم؟

قولنج‌گیری علیه افسردگی

افسردگی به معنای خلق و روحیه افسرده است؛ بیماران مبتلا به افسردگی علاوه بر خلق افسرده، دچار کاهش انرژی و علایق نیز می‌شوند.

تاریخ انتشار: 10:38 - دوشنبه 1402/05/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قولنج‌گیری علیه افسردگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ به‌طور‌قطع شما هم روزهایی داشته‌اید که نمی‌خواهید از آن‌ها یاد کنید. تمام دنیا را غم گرفته و حال انجام‌دادن هیچ کاری را ندارید و نمی‌توانید تصمیمی برای انجام هیچ کاری بگیرید و از همه بدتر دلتان می‌خواهد دو مرتبه به رختخواب بروید و لحاف را روی سرتان بکشید؛ چون حال دیدن و صحبت‌کردن با هیچ‌کس را ندارید.

این حالتی از اختلال در روحیه است که در زمینه آن می‌توانید صحبت‌های دکتر بهنام یوسفیان، محقق طب سنتی و استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد (واحد شهرضا) را بخوانید.

افسردگی به معنای خلق و روحیه افسرده است؛ بیماران مبتلا به افسردگی علاوه بر خلق افسرده، دچار کاهش انرژی و علایق نیز می‌شوند.

علائم افسردگی

علائم افسردگی علاوه بر کاهش انرژی، شامل اختلال در تمرکز، اختلال خواب، اختلال در اشتها و اختلال در عملکرد شناختی و احساس گناه است.

ضمنا علائم جسمی متعدد که هیچ توجیه طبی دیگری ندارند، در فرد افسرده شایع است و در انواع شدیدتر هم افکار مرگ و خودکشی مطرح است.

به‌طور‌کلی، افسردگی اختلال روانی مزمنی است که باعث اختلال عملکرد و ناتوانی در فرد می‌شود.

اختلالات افسردگی از موارد خفیف شروع می‌شود و بعضا در موارد شدید علائم سایکوز ‌(هذیان) نیز پیدا می‌کند که در این موارد معمولا بیمار بستری می شود.

عوامل افسردگی

امروزه افسردگی یکی از بیماری‌های عمومی و رایج بین مردم شده است؛ اما بیشتر اوقات پدر و مادر نقش دارند که فرزندشان را بیش از حد زیر سلطه خودشان گرفته‌اند و اجازه نداده‌اند تکامل طبیعی خودشان را داشته باشند.

زمانی که باید از پدر و مادر جدا شوند، نمی‌توانند به‌اصطلاح گلیمشان را به‌تنهایی از آب بالا بکشند و وامانده و درمانده می‌شوند.

 اغلب کسانی هم که در طفولیت از مهر مادری بی‌بهره بوده‌اند، دارای شخصیت ناباوری و طرز فکر منفی هستند؛ در عین حال که این نوع احساس‌ها هر روز افزایش و درنهایت افسردگی ظهور پیدا می‌کند.

 البته عوامل دیگری مثل اتفاق‌های مختلف زندگی، کم‌تأملی فرد یا حتی سبک زندگی در ابتلا به افسردگی دخیل است.

در این بین اما استفاده از قرص‌ها و قطره‌ها و داروهای مختلف برای از‌بین‌بردن افسردگی زیاد شده است؛ در عین حال که اثری نخواهد داشت یا موقتا تأثیر می‌گذارد؛ از این رو بهتر است افسردگی ریشه‌ای درمان شود و راهکارهای مناسب را بدین منظور باید امتحان کرد.

راهکار درمانی

در قدیم افسردگی را فقط با قولنج‌گیری درمان می‌کردند؛ شما نیز می‌توانید این کار را انجام داده و بر ضد افسردگی عمل کنید:

دستانتان را بر روی سمت راست شکم، روی کبد بگذارید و ۱۰ تا ۱۵ بار محکم فشار دهید. جالب است بدانید با همین عمل احوالتان کم‌کم شروع به بهبودی پیدا می‌کند و حس بهتری خواهید داشت.

البته اگر با این عمل احساس درد کردید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ چون امکان اینکه کبد شما بیمار باشد، وجود دارد.

نقاط دیگری که افسردگی شما را از بین می‌برند، در انگشتان میانی دست‌هایتان است. کنار انگشت میانی و روی بستر ناخن آن و بخشی را که به مجاورت انگشت نشانه است، باید پنج بار پشت سر هم با شست محکم فشار داده و برای جلوگیری از افسردگی این عمل را روی هر دو انگشت میانی چندین بار در روز تکرار کنید. (روی قسمت داخلی دست‌ها نقاطی وجود دارند که افسردگی را سریع از میان برمی‌دارند.)

اول دست چپ را کمی خمیده کنید تا قسمت داخلی آرنج دست، خطی ایجاد کند؛ سپس با انگشت شست به طوری که سایر انگشتان به طرف بیرون را نشان می‌دهند، خیلی ملایم و به مدت ۳۰ ثانیه ماساژ دهید. سپس با دست راست نیز همین طور عمل کنید.

 اول مچ دست چپ (همان جایی که نبض را می‌سنجید) دو تا سه بار فشار دهید؛ ولی مواظب باشید که فشار ملایم باشد و اگر هم ناراحتی قلبی دارید، این تمرین را فراموش نکنید؛ چون روی فشارخون و ضربان قلب اثر زیادی دارد.

برای اشخاصی که ناراحتی قلبی دارند، بهتر است عمل ماساژ را روی پشت انجام دهند که البته باید نفر دومی کمک کند.

بدین منظور، روی یک کرسی‌پا بشیند و طوری روی پایتان خم شوید که کمر شما مثل کمر گربه بالا بیاید. در این حالت، دست‌هایتان بی‌حرکت و بی‌اختیار به طرف پایین آویزان شوند.

حالا نفر دوم، دست‌هایش را به طور آرام روی کتف‌ها بگذارد و پنج بار روی آن‌ها فشار ‌آورد؛ بلافاصله شما احساس خوبی خواهید داشت و برای اینکه تمام روز این احساس باقی بماند، این عمل را چندین بار تکرار کنید. (هر سه تا چهار ساعت یک‌بار)

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × سه =