ماجرا را ساده می‌بینیم…

بیست‌ودوم مرداد یک حادثه تروریستی در حرم شاه‌چراغ (سومین حرم مطهر اهل بیت) رخ داد. چنین مواقعی گفت‌وگوی کاربران در فضای مجازی بسیار داغ است و هر کاربری از منظری موضوع را بررسی می‌کند.

تاریخ انتشار: 11:49 - چهارشنبه 1402/05/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماجرا را ساده می‌بینیم…

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیست‌ودوم مرداد یک حادثه تروریستی در حرم شاه‌چراغ (سومین حرم مطهر اهل بیت) رخ داد. چنین مواقعی گفت‌وگوی کاربران در فضای مجازی بسیار داغ است و هر کاربری از منظری موضوع را بررسی می‌کند.

کاربری این حادثه را به حضور اتباع ربط می‌دهد و می‌گوید :«اینم نتیجه حضور اتباع بیگانه. تحویل بگیرید». کاربری در پاسخ می‌گوید «تشخیص دوست و دشمن، خائن و منافق و وطن‌پرست زیاد سخت نیست. برادر من! اگر منظورت از اتباع، برادران افغان هستند، بدان که تعداد شهدای مدافع حرم افغان بسیار بیشتر از ایران، عراق، حزب الله و سوریه و… است».

با اینکه تروریست بازداشت‌شده تبعه‌ تاجیکستان است؛ تعدادی از کامنت‌گذاران به اتباع افغانستانی توهین کرده‌اند. در این بین کاربری، دیگران را به انصاف دعوت می‌کند و ضمن یادآوری خدمات افغانستانی‌های ساکن ایران می‌‌نویسد:«بی‌انصافی نکنید‌ یک هزارم برادران افغان نسبت به ما نیت بد ندارند و برخی حتی برای آرمان‌های ایران اسلامی به شهادت رسیدند و جان فدا کردند  یا خدمات مفید و خالصانه اجتماعی انجام می‌دهند. چرا دستی دستی دشمنان خود را زیاد می‌کنید؟»

کاربری به یکی از نقشه‌های دشمن اشاره می‌کند. «یکی از اهداف دشمنه که مردم رو از مکان‌های مذهبی که قلب انسان به خدا نزدیک‌تره، دور کنه‌ و بترسونه. ما نباید فریب بخوریم. این نوع حوادث بسیار نادر هستن و برای دشمن پرهزینه.»

کاربرانی به حوادث اخیر سوریه و همچنین تبادل زندانیان ایران و عراق اشاره کرده‌اند. به عنوان نمونه یکی از کاربران می‌پرسد: «آیا ارتباطی بین این حادثه تروریستی و توافق اخیر ایران و آمریکا در خصوص تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده وجود دارد؟»

یکی از کاربران با اشاره به حجاب و در کامنتی کنایی می‌نویسد: «یعنی یه اتاقک نگهبانی پلیس اون‌طرف حرم نیست؟ یا فقط بلدید به چند تار موی مردم گیر بدید؟» دیگری نوشته است:  «امنیتی که ازش دم می‌زدید این بود؟ نه برای مردم امنیت آوردید نه اقتصاد».

یکی از کامنت‌گذاران، دیگران را به صبر دعوت می‌کند و معتقد است بعد از انتشار گزارش وزرات کشور و وزارت اطلاعات نظر بدهند. کامنت‌ها متأثر از حال و هوای جامعه است. حجاب و انتخابات از جمله واژه‌هایی است که در نظرات برخی افراد به چشم می‌آید.

«به جای انتخابات و لایحه حجاب و عفاف، یه کم به فکر امنیت مردم باشید تا این‌طوری در حرم زخمی و شهید نشوند…» کاربری در جواب می‌گوید :«منتظرید یه چیزی بشه سوء‌استفاده کنید؟»

کاربری در یک کامنت کوتاه نوشته است: «کار خودتونه. می‌اندازید گردن داعش». این کامنت واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. کاربری در جواب می‌گوید: «حتما باید خودت توی اون جمع تیر بخوری تا بفهمی امنیت چیست و داعش کیست».

کاربری معتقد است این حادثه تروریستی، یک داستان برای تغییر افکار عمومی است. «داستان جدید برای تغییر مسیر افکار عمومی. افزایش قیمت بنزین یکیش». کاربری زیر همین کامنت نوشته است: «واقعا دریای جهالت ساحل نداره! داعش مسئولیت رو بر عهده گرفت. یادمه پارسال هم می‌گفتید کار خودشونه که بعد داعش برعهده گرفت».

تعدادی از کاربران نیز این حادثه‌ تروریستی را «سیاه‌بازی» می‌دانند. یکی از کاربران در جواب این افراد نوشته است :«برام جالبه چقدر آدما می‌تونن سنگدل باشن که به جای همدردی، نظرات چرت و پرت می‌نویسن. اینجا اصل واقع رو ول می‌کنند و می‌چسبند به عقده‌هایی که توی دلشون مونده. قبل از اینکه حرف بزنید فکر کنید…».

موج کامنت‌ها در حوادث و اتفاقات بنای فرونشستن ندارد. ذیل هر محتوا انواعی از کامنت‌ها با لحن‌های متفاوت به چشم می‌خورد. خیلی از ما کامنت‌گذاران و منتشرکنندگان محتوا از اثرات همین محتواها و کامنت‌ها غافل‌ایم. متوجه نیستیم که همین لایک و کامنت چه عواقبی دارد و به تعبیری ماجرا را ساده می‌بینیم.

یکی از فعالان فضای مجازی نوشته بود: «وای بر ما اگر در تولید و انتشار دروغ و نفرت و کوتاهی در دین و تقویت نقشه شیاطین برای از بین بردن عفت و حیا و اخلاق نقشی داشته باشیم. گاهی با یک جمله در تقویت طرح دشمنان شریک می‌شویم و آن‌وقت از آخرتمان چه می‌ماند؟»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 + نه =