حامیم؛ حکمت زندگی

مؤسسه آموزشی و پژوهشی حامیم، عنوان تشکلی است که توسط جمعی از طلاب، دانشجویان و دانش‌آموختگان مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای تأسیس شده و برای اعتلای حکمت، معرفت و از پیش‌روبرداشتن موانع آن، گام‌هایی برداشته‌اند. 

تاریخ انتشار: 12:27 - شنبه 1402/06/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حامیم؛ حکمت زندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از شاخصه‌ها و لازمه‌های فعالیت‌های فرهنگی، کارآمدی آن‌ها در بستر اجتماعی جامعه است. منظور از این عبارت بهره‌وری از آموزش‌های تربیتی و اخلاقی در جهت اعتلای سطح فرهنگی جامعه است.

به این ترتیب اگر در بستر جامعه آموزش و تربیتی صورت بگیرد، درصورتی که نتواند در ادامه به شخص و جامعه سود برساند، به طور قطع دلالتی بر ناکارآمدی آن فعالیت‌‌ها دارد.

با توجه به این مسئله، تلفیق عمل و علم در بستر جامعه به‌عنوان یکی از بدیهیات تاریخی و منطقی در نظر گرفته شده است و چنین گزاره‌ای به‌عنوان هدف و آرمان هر جامعه‌ای متصور می‌شود.

مؤسسه آموزشی و پژوهشی حامیم، عنوان تشکلی است که توسط جمعی از طلاب، دانشجویان و دانش‌آموختگان مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای تأسیس شده و برای اعتلای حکمت، معرفت و از پیش‌روبرداشتن موانع آن، گام‌هایی برداشته‌اند.

تلاش این مجموعه بر آن است که بتواند نسبتی میان مسائل حکمی و متن زندگی برقرار سازد و همچنین لایه‌های حکمی علوم مختلف را کشف کند و تأثیر حکمت در علوم را بیاید.

مؤسسه حامیم، اهداف و فعالیت‌های خود را در دو عرصه آموزش و پژوهش تعریف کرده است و مأموریت این مؤسسه در فعالیت‌های آموزشی بسترساز، پژوهش‌های بنیادین در معارف اسلامی، فعالیت‌های آموزشی تخصصی برای طلاب و اعضای درون مؤسسه و همچنین فعالیت‌های آموزشی و ترویجی برای مخاطبان عام و بیرونی خلاصه می‌شود. در ادامه به سیر شکل‌گیری این مؤسسه آموزشی و پژوهشی و بررسی فعالیت‌های آن می‌پردازیم.

نشای حامیم

قاسم قربانی، عضو شورای مدیریت حامیم، در خصوص هسته اولیه مؤسسه حامیم بیان کرد: حامیم از لحاظ تشکیلاتی وابسته به مجمع اژه‌ای نیست؛ اما هسته اولیه حامیم را جمعی از طلاب مجمع با افکار و اندیشه‌های برگرفته از فضای مجمع، تشکیل می‌دهند.

در طول تحصیل در دبیرستان و دانشگاه و ضمن شرکت در حلقه‌های مطالعاتی و فرهنگی دریافته بودیم که مسائل حکمی و فلسفی، نقش مؤثری در تعمیق نگاه انسان نسبت به زندگی و هستی دارد.

براساس این دغدغه و ارتباط با استادان آن حوزه و جلسات حکمت اسلامی آن‌ها، در سال ۱۳۹۰ وارد حوزه علمیه شدیم. از همان سال‌های آغاز دروس طلبگی، به مطالعه حکمت اسلامی به‌طور جدی پرداختیم.

بعد از مدتی براساس تجربه‌هایی که از کار تشکیلاتی در مجمع به دست آورده بودیم، احساس کردیم اگر به‌نوعی متشکل بشویم و در این مسیر به‌طور جمعی فعالیت کنیم، می‌توانیم در این فضا تأثیرگذارتر واقع بشویم.

او افزود: در سال‌های اولیه اسم‌ورسم مشخصی از مؤسسه حامیم در میان نبود؛ اما با گسترش فعالیت‌ها و حلقه‌های معرفتی و مباحثه‌ای، مؤسسه حامیم برای ارائه مباحث حکمی و معرفتی به دیگر طلاب و دانشجویان فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

عضو شورای مدیریت حامیم با اشاره به ارتباط دوسویه تربیت و آموزش در حامیم تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی همچون حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصل هستند.

قربانی تصریح کرد: فعالیت آموزشی نیازمند شناخت انسان و نظام معرفتی است و از طرف دیگر فعالیت تربیتی و پرورشی اگر پشتوانه علمی نداشته باشد، عوام‌زده
می‌شود. مؤسسه حامیم در راستای راهبردهای خود برای نیل به اهدافش، مأموریت خود را در دو عرصه کلی آموزش و پژوهش تعریف کرده است که البته نقش آموزش در آن بیشتر جنبه بسترساز و مهیاکننده پیش‌نیازهای لازم برای فعالیت‌های پژوهشی دارد.

اهداف آموزشی حامیم

او در ادامه افزود: حامیم در راستای رسیدن به اهداف آموزشی خود دو مأموریت را در این عرصه برای خود تعریف کرده است. مأموریت آموزشی اول، فعالیت‌های آموزشی برای اعضای درونی مؤسسه است که به این منظور به آموزش‌وپرورش و ارزیابی مستمر و رصد مداوم فعالیت‌های اعضای خود می‌پردازد. هدف از این ارزیابی‌ها غنی‌سازی و تقویت هرچه بیشتر بنیادهای علمی اعضا و بررسی آسیب‌ها و برطرف‌کردن موانع پیش روی آنان در این جهت است.

مأموریت آموزشی دوم نیز فعالیت‌های آموزشی برای افراد مستعد خارج از مجموعه اعم از طلاب حوزه علمیه، دانشجویان داخل و خارج از کشور و سایر افراد علاقه‌مند به علوم دینی است.  مأموریت دوم با هدف شناسایی و جذب افراد نخبه و مستعد به فضای طلبگی و کار پژوهشی در این عرصه، انجام می‌شود.

قربانی در پاسخ به این پرسش که نوع نگاه تربیتی حامیم در ارائه مباحث چگونه است، گفت: تلاش ما این است که در مباحث حکمی و فلسفی به ریشه‌های اصلی هر مسئله بپردازیم و درواقع به‌جای علامت‌درمانی، ریشه‌ها وعلت‌ها را دریابیم و نگاهی عمیق‌تر به مباحث و مسئله‌ها داشته باشیم. الگوی ما در این مسیر، نگاه شهیدمطهری و علامه طباطبایی به مسائل حکمی و فلسفی است. از دیگر نکاتی که ما در ارائه مباحث به آن توجه می‌ورزیم آن است که مسائل حکمی و فلسفی را در زندگی روزمره نشان می‌دهیم و این‌گونه فهم مباحث عمیق‌تر و بهتر انجام می‌گیرد.

در پایان او درباره ویژگی شاخص مخاطبان حامیم اظهار کرد: افراد چرااندیش که به‌دنبال پس‌پرده مسائل زندگی هستند و همچنین افرادی که گشودگی ذهنی دارند و گوش آن‌ها آماده شنیدن است، می‌توانند مخاطبان حامیم باشند. از این‌جهت مخاطبان اصلی ما دانشجویان هستند؛ زیرا در دوران دانشجویی ذهن افراد گشوده‌تر و پویاتر است و با پرسش‌های زیادی مواجه هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 + 8 =