سر کلاس درس پرورش

پنجاه‌وهفتمین کتاب از مجموعه کتب «یاران امام به روایت اسناد ساواک»، از انتشارات مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، به مرحوم استاد سید علی‌اکبر پرورش اختصاص یافته و در آن اسناد مبارزاتی و نگاه فرهنگیِ این استاد خستگی‌ناپذیر عرضه شده است.

تاریخ انتشار: 08:33 - دوشنبه 1401/10/26
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سر کلاس درس پرورش

اسنادی که در کتاب حاضر استفاده شده، اسناد به‌جامانده از ساواک منحله در پرونده انفرادی استاد پرورش است که عمده آن‌ها را ساواک و تعدادی را شهربانی یا فرمانداری نظامی اصفهان جمع‌آوری و بایگانی کرده بودند. این اسناد از 29 دی 1354 تا آستانه پیروزی انقلاب اسلامی یعنی 22 بهمن 1357 را شامل می‌شود. این اسناد به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه دستگاه امنیتی رژیم پهلوی با به‌کارگیری تمامی روش‌ها و شگردهای اطلاعاتی ایشان را تحت مراقبت قرار داده بود. در قسمتی از کتاب، به سوءاستفاده ساواک از دانش‌آموزان به عنوان مخبر اشاره شده است. نکته جالب‌تر، موضوعات انشا و شیوه برخوردی است که مرحوم پرورش به عنوان معلم ادبیات فارسی در کلاس درس پیشه گرفته بود و از هر فرصتی برای تزریق روحیه انقلابی و تفکر و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان استفاده می‌کرد.

در متن زیر، کارمندان ساواک متناسب با سلسله‌مراتب اداری، از نام‌های مستعار ایام هفته استفاده کرده‌اند.

صفحه 61: موضوع: اکبر پرورش، دبیر ادبیات فارسی
روز 25/9/1354 آقای اکبر پرورش، دبیر ادبیات کلاس سوم هنرستان صنعتی شاه عباس کبیر، پس از خواندن قطعه شعری، به خواندن درس باب برزویه طبیب پرداخت، تا جایی که انوشیروان را در کتاب ستایش می‌کرد؛ آنگاه یکی از شاگردان سؤال کرد که انوشیروان ظالم را چرا اینقدر ستایش می‌کنند. آقای پرورش در جواب اظهار داشت مانند زمان حال است که کارها را زیرابکی انجام می‌دهند و مردم هم آن‌ها را حمد و ستایش می‌کنند و انوشیروان با اینکه در یک روز قرار گذاشت که هزار تن را گردن بزند و همین کار را هم کرد، ولی با وجود این، او در برابر پادشاهان قبل از زمان خود بسیار مردی نیکوکار بوده است و مثالش بسیار واضح است؛ چون در حال حاضر هم مانندش وجود دارد.

نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.

نظریه یکشنبه: مفاد گزارش با توجه به دسترسی شنبه مورد تأیید است. ضمنا به شنبه آموزش داده شد حتی المقدور در جریان افکار و حالات نامبرده قرار بگیرد.

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است و اکبر پرورش از دبیران مذهبی است که در جلسات مذهبی نیز سخنرانی و در گفته‌هایش کنایات شنیده می‌شود.

نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تأیید است.

نظریه 10 ه: به امنیت داخلی دستور داده شد کماکان مراقبت‌های لازم را از نامبرده به عمل آورده و نتیجه را منعکس کند. ضمنا در نظر است با رعایت حفاظت منبع، نامبرده به ساواک احضار و شدیدا به وی تذکر داده شود و در صورت تکرار از این مطالب تحت تعقیب قرار گیرد.

صفحه 63: موضوع: اکبر پرورش دبیر ادبیات فارسی.
روز 2/10/1354 اکبر پرورش، دبیر ادبیات کلاس سوم هنرستان صنعتی شاه‌عباس کبیر، پس از خواندن انشاهای هنرجویان، موضوعی تحت عنوان «اگر هشیار نباشیم، قادرند از امروز تا فردا از ما جلادانی خون‌خوار بسازند» برای جلسه دیگر ساعت انشا تعیین نمود.

نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.

نظریه یکشنبه: مفاد گزارش با توجه به دسترسی شنبه مورد تأیید است و ضمنا به شنبه آموزش داده شد حتی المقدور در جریان افکار و حالات نامبرده قرار گیرد.

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه تأیید می‌شود..

نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تأیید است.

نظریه 10 ه: به امنیت داخلی دستور داده شد کماکان مراقبت‌های لازم را از نامبرده به عمل آورده و نتیجه را منعکس نمایند.

 

پنجاه‌وهفتمین کتاب از مجموعه کتب «یاران امام به روایت اسناد ساواک» - اصفهان زیبا

 

صفحه 64: موضوع: اکبر پرورش
اخیرا یکی از هنرجویان هنرستان صنعتی شاه‌عباس کتاب‌هایی تحت عنوان «شعر و مقاومت در فلسطین اشغال‌شده» و «پیدایش انسان» را به پرورش، دبیر ادبیات داده که مطالعه نماید.ضمنا نامبرده از هنرجوی مزبور درخواست نموده که کتاب «ارزیابی ارزش‌ها»، نوشته علی‌اصغر سیدجوادی را پس از مطالعه دو کتاب فوق الذکر، در اختیارش بگذارد.

نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.

نظریه یکشنبه: مفاد گزارش با توجه به دسترسی شنبه مورد تأیید است. ضمنا هرگونه اقدام مستقیم باعث سوخته شدن شنبه خواهد شد.

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه تأیید می‌شود.

نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تأیید است.

نظریه 10 ه: به امنیت داخلی دستور داده شد کماکان مراقبت‌های لازم را از نامبرده به عمل آورده و نتیجه را منعکس نماید.

ص 65: موضوع: اکبر پرورش، دبیر ادبیات فارسی
اکبر پرورش، دبیر ادبیات هنرستان شاه عباس کبیر، موضوع انشای دیگری تحت عنوان «آنجا کجاست که انسان گرگ انسان می‌شود» برای هنرجویان تعیین نموده و ضمنا نامبرده مثالی در این مورد برای هنرجویان آورده که چنین است: «در آفریقا موش‌های صحرایی زیاد هستند و چون زاد و ولد آن‌ها زیاد بود و قادر بودند در عرض مدت یک سال تمامی آفریقا را پر کنند، از این لحاظ در صدد چاره برآمدند و چون هیچ‌گونه سمی بر آن‌ها کارگر نبود، لذا تعدادی از خود موش‌ها را که بزرگ بودند در دام انداخته و پس از یکی دو ماه گرسنگی، چند موش کوچک از جنس خودشان را به داخل قفس انداخته و چون موش‌های بزرگ گرسنه بودند، همجنسان خود را در عرض چند دقیقه خوردند و چون در این آزمایش موفق شدند، موش‌ها را که در قفس گرسنه بودند، به داخل موش‌های دیگر رها نمودند و به این نتیجه رسیدند که از موش‌ها می‌توان موش‌خوار به وجود آورد و پس از مدتی نسل موش‌ها از بین رفت.»

نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.

نظریه یکشنبه: مفاد گزارش خبر با توجه به دسترسی شنبه مورد تأیید است و ضمنا به شنبه آموزش داده شد که حتی المقدور تماس خود را با نامبرده قطع ننموده و در جریان افکار و تمایلات وی قرار بگیرد.

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. ضمنا اکبر پرورش از افراد مذهبی متعصب می‌باشد و در هفته در چند جلسه مذهبی سخنرانی می‌نماید.

نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تأیید است.

نظریه 10 ه: به امنیت داخلی دستور داده شد کماکان مراقبت‌های لازم را از نامبرده به عمل آورده و نتیجه را منعکس نماید.

صفحه 66: موضوع: اکبر پرورش دبیر فارسی
از اداره کل سوم 324 به: ریاست ساواک استان اصفهان  بازگشت به گزارش خبر شماره….. 9/10/1354 خواهشمند است دستور فرمایید نتیجه اقدامات معموله در جهت احضار و دادن تذکر به نامبرده بالا را ضمن ارسال مشخصات کامل ملصق به عکس وی اعلام نمایند. مدیرکل اداره سوم- ثابتی اقدام شود. 11/1 [تقوی] فعلا بایگانی شود تا مدارک لازم علیه نامبرده جمع‌آوری و به‌موقع مورد تحقیق قرار گیرد. تابش 1354/11/2 بخش 2

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 − چهار =