واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها موجود است:

اکنون؛ زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا

الان که دیگر کرونایی وجود ندارد و شهروندان از زدن ماسک خودداری و در فضاهای بسته و جمعی نیز بیشتر تردد می‌کنند، احتمال اینکه ابتلا به آنفولانزا افزایش یابد، بیشتر است.

تاریخ انتشار: 08:59 - دوشنبه 1402/06/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکنون؛ زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا

به گزارش اصفهان زیبا؛ کرونا پشت سر گذاشته شد و حالا چندماهی است که آمار مبتلایان و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از آن فروکش کرده است.

تا پایان فصل تابستان و آغاز فصل پاییز نیز زمان زیادی نمانده است؛ روزهایی که هرسال مصادف می‌شود با ابتلای بالای شهروندان به آنفولانزا و دست‌وپنجه نرم‌کردن با این بیماری تنفسی.

به همین خاطر هم است که بسیاری از متولیان حوزه سلامت معتقدند که اکنون بهترین و طلایی‌ترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزاست؛ افرادی مثل پژمان عقدک، سخن‌گوی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، که در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» به توضیحاتی در رابطه با این بیماری و نحوه کنترل آن پرداخته است.

او همچنین می‌گوید که برخلاف سال‌های گذشته، واکسن آنفولانزا اکنون در داروخانه‌ها موجود است و کمبودی در این‌  زمینه دیده نمی‌شود.

وضعیت شیوع آنفولانزا امسال نسبت به سال‌های گذشته در اصفهان چگونه است؟

شیوع و بروز آنفولانزا در اصفهان نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چندانی نکرده است.

هر سال زمان شیوع آنفولانزا از انتهای فصل گرما و اوایل فصل پاییز است؛ به این معنا که در مهر و آبان بیشترین پیک این بیماری را مشاهده می‌کنیم.

سال گذشته، البته در بهمن و اسفندماه نیز شاهد پیک این بیماری بودیم. امسال نیز ممکن است این اتفاق بیفتد که روندی طبیعی است و هرساله رخ می‌دهد.

سال‌های گذشته به خاطر ماجرای کرونا و اصرار به استفاده شهروندان از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و همچنین پایبندی به سایر پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز افراد از حضور در چنین فضاهای بسته، احتمال ابتلا به تمامی بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا کاهش یافت.

اما الان که دیگر کرونایی وجود ندارد و شهروندان از زدن ماسک خودداری و در فضاهای بسته و جمعی نیز بیشتر تردد می‌کنند، احتمال اینکه ابتلا به آنفولانزا افزایش یابد، بیشتر است؛ البته هنوز شیوع و بروزی ندیده‌ایم.

چه افرادی باید واکسن بزنند؟

کسانی که در سنین پایین‌تر از 6سال و بالاتر از 65سال قرار دارند و همچنین زنان باردار و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل قندخون بالا و فشارخون بالا و همچنین بیماران قلبی و عروقی احتمال ابتلای بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود که این افراد واکسن آنفلونزا را تزریق کنند.

این واکسن در حال حاضر در داروخانه‌ها موجود است.

اکنون با موجی از بازگشت زائران از عراق مواجه هستیم. آیا این مسئله می‌تواند موجب افزایش تعداد مبتلایان به بیماری آنفولانزا شود؟

بیماری‌های تنفسی در مکان‌هایی که تعامل و رفت‌وآمد زیاد و فاصله بین افراد کم است، شیوع و بروز و افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر جمعیت افزایش یابد و افراد در نزدیک هم قرار داشته باشند و از هم فاصله نگیرند و از ماسک نیز استفاده نکنند، احتمال سرایت آن به دیگران نیز وجود خواهد داشت.

به‌طورکلی در فضاهای جمعی که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود، احتمال اینکه عفونت‌ها نیز افزایش یابند، وجود دارد؛ به همین خاطر هم توصیه می‌شود که افراد آسیب‌پذیر مراقبت‌های بیشتری از خود انجام دهند و همچنین به تزریق واکسن بپردازند.

طلایی‌ترین زمان برای تزریق واکسن چه‌موقع است و شهروندان تا چه زمانی می‌توانند واکسن تزریق کنند؟

اوایل شهریور و اوایل فصل پاییز؛ البته توصیه می‌شود افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، هر موقع که به واکسن دسترسی داشتند، آن را تزریق کنند؛ به‌خاطر اینکه سال گذشته به‌جای یک پیک که معمولا در پاییز رخ می‌داد، در بهمن و اسفندماه نیز پیک دیگری رخ داد.

درست است که اثرگذاری واکسن در این بازه زمانی کمتر می‌شود؛ اما به صفر نمی‌رسد.

هر کس در این بازه زمانی فقط یک‌بار می‌تواند واکسن تزریق کند؟

بله؛ یک‌بار کافی است.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته معمولا با کمبود واکسن آنفولانزا مواجه بودیم و دسترسی به این واکسن آسان نبود، بگویید امسال ذخیره واکسن چطور بوده است؟

خوشبختانه هم نوع ایرانی و هم نوع خارجی واکسن آنفولانزا در داروخانه موجود است.

پیش‌بینی شما از میزان مرگ‌ومیر ناشی از آنفولانزا در اصفهان چیست؟

بعید است که آمار تغییری نسبت به سال‌های گذشته بکند؛ البته در سال‌های گذشته نیز مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری چندان قابل‌توجه نبوده است؛ حتی در زمانی که کرونا شیوع داشت.

این بیماری معمولا به‌گونه‌ای است که در افراد سالم موجب مرگ‌ومیر نمی‌شود؛ اما در افراد با بیماری زمینه‌ای و سالمندان و بیماران قلبی و عروقی احتمال مرگ وجود دارد که البته این احتمال هم بسیار اندک است.

به خاطر همین احتمال نیز توصیه می‌شود، شهروندان دارای بیماری زمینه‌ای حتما واکسن تزریق و همچنین از ماسک استفاده کنند، مایعات و سبزی‌های بیشتری بخورند و از حضور در فضاهای سربسته و بدون تهویه خودداری کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + 11 =